A
Andy82: Den nya karmen till ytterdörren kom omålad på sidorna. Fördel att måla denna? Eller kan det bli emissioner som luktar skarpt invändigt om man använder fasadfärg? Har även fått nya fönster och dessa var grundade på yttersidorna.
0 svar · 469 läst
Demmpa
Demmpa: Det är alltså karmens innermått du hat angivit? Normalt mäter man karmens yttermått. Finns tabeller, tex, https://www.swedoor.se/tips-och-rad/mattabeller-innerdorrar Höjden 201 cm är ett gammal standard som fanns fram till typ 70-(/80-)talet. Hur ser gångjärnen ut? https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-innedoerr-201-cm-hoeg.102134/
2 svar · 357 läst
O
O: Tjockleken är inte hela saken. Isoleringsförmågan beror på materialet dörren är gjord av. En tunn dörr kan isolera bättre än en tjock. Samma sak med säkerhet. Men med glas i dörren kan ju den som verkligen vill alltid slå sig in ganska lätt. En glasdörr stoppar varken brandkåren eller en riktig gangster. Tjockleken spelar ingen roll då. Jag tror prio ett borde vara att välja det
3 svar · 1,2k läst
1
123abc: [citat] Fjäderbytet är en sak men roddaren är inte sliten utan hon byter fyrkantshylsan då den gamla är deformerad. Trevligt filmklipp där hon reparerar låshuset själv istället för att byta ut det önskar att fler gjorde det eller tar med låshuset till en låssmed istället för att köpa nytt. Till de låshusen i klippet är det viktigt att använda fyrkantshylsa i stål, de i plast
4 svar · 1,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Det är ett extra glas man monterar, inget byte av fönster, men du kanske redan har undersökt det?
8 svar · 1,4k läst
J
jbak: [citat] Hej Jimmy, jättefint. vad för typ av list använde du undertill??
21 svar · 51,4k läst
·
A
AndersS: Gör ett blindfönster, kan man se på äldre hus för att få symmetri utseendemässigt. Men ta då bort fönsterbågarna och sätt igen, isolera och måla ett fönster. Utgår från att det är eget hus och ingen Brf.😉 Eller lite mera originellt. [bild]
3 svar · 1,3k läst
·
Arn83
Arn83: För att den ska kunna utföra sitt jobb vid kraftiga vindbyar behöver man nästan ha trögheten på Max. Då blir det mer oljud jämfört med om man har den lösare men då gör den begränsad nytta. Skulle förstås kunna testa låsolja men cykelolja bör väl vara fetare? Kanske får kolla upp litiumfett om det är ännu bättre. I mitt fall med en en meter bred ytterdörr till förrådet så
3 svar · 1,8k läst
dadid
dadid: [citat] Tack.
2 svar · 3,5k läst
·
B
Burthen: [citat] Det var bra tips, jag har tänkt på ett långsmalt fönster tidigare.
2 svar · 726 läst
·
DonEmilio
DonEmilio: Tack för bra input ☺️ Har ingen direktkontakt till Svenska Fönster då fönstren kom med husleverans. Önskade input så att jag inte frågar husleverantören på något som är normalt. Har varit mycket diskussioner fram och tillbaka tidigare om andra ämnen 😅
2 svar · 555 läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Det är ett persiennfäste för vägg. Närmaste persiennaffär kan hjälpa dig.
1 svar · 394 läst
·
S
Anonymiserad 405730: [citat] Ja det går att skruva ihop karmarna så att dom tar vindpåverkan för det är ju det enda som behöver hålla för, se till att skruva ihop dubbelfönstrerna ordentligt med det överliggande fönstret bara i så fall om du vill slippa reglar emellan..
3 svar · 845 läst
·
FG
FG: Jag hade inte valt skum utan material som andas så att det finns en möjlighet för eventuell fukt att torka ut. Förslagsvis vanligt fönsterdrev och inte packa det för hårt utan det ska vara luftigt. Sedan får du kanske hacka lite på kanten med stämjärn så att du kan få dit ett fönsterbleck med ordentlig lutning och täta ordentligt med fog.
1 svar · 652 läst
·
A
Ante_Stockholm: [citat] Dessvärre, har inte försökt sen sist.
2 svar · 7,5k läst
·
W
Willow177: [bild] Är detta ett hopplöst fall? Hur renovera? Måla? Eller ge upp och köpa ny dörr? Översta fanerlagret har ju lossnat på fler ställen. Bra dörr, och stabil..bara ful på ytan Vad kan man göra?
0 svar · 668 läst
·
1
123abc: Du måste byta trycket till ett nytt. För att lossa stoppa in en liten skruvmejsel i hålet och vrid den lite sedan kan biten som sitter kvar dras loss eller lossa andra sidan om trycket har kvick spärr även där. [MEDIA=youtube]kHHoWV6fCvc[/MEDIA] [bild]
13 svar · 2,8k läst
·
T
Thomas Szakal: [citat] Köp en kofot och bryt bort bara, är ju redan trasigt. Sen köper du nya och sätter dit. Enklast och snyggare resultat. Men köp till hela dörren så du får samma. Kostar kanske runt 250 kr för lister runt hela karmen. Lycka till
2 svar · 860 läst
·
C
cpalm: Just det där kanske en bra låssmed kan hjälpa till med? Annars är min erfarenhet att det är hopplöst att hitta hantverkare som förstår sig på (den mer tekniska aspekten av) dörr- och fönsterbeslag. Däremot kan jag tipsa om att Siegenia har en föredömlig reservdelsshop på sin hemsida. https://shop.siegenia.com/
1 svar · 710 läst
·
S
Småbrukaren: Ta en bild på hela dörren så det syns lite tydligare.
3 svar · 726 läst
·
B
Betonggrå: Tack!
2 svar · 602 läst
·
B
2 svar · 602 läst
·
B
Bitlin: Hej ! Jag har en äldre ytterdörr med och ska byta tätningslisten en kpvlist.Fick hjälp på byggaffär att beställa utifrån en bit av den gamla listen från Leif Andersson.Har nu fått hem listen 12 mm. Jag har försökt att sätta fast den ispåret, men den sitter inte kvar.Vet ngn hur man gör? Finns det ngn annan list som jag kan ta istället? Tack🙏
0 svar · 374 läst
·
N
Nylgh: Hej! Helt plötsligt har vår ytterdörr börjat slå i karmen högst upp i ena hörnet (på sidan där handtaget är). Man ser tydligt skillnad på glipan mellan dörr och karm (längst ned normal, högst upp obefintlig - på dörrhandtagssidan. Tvärtom vid gångjärnen). Jag blir inte helt klok på hur jag ska gå tillväga, när jag söker efter liknande fall så ser dörrarna/karmarna
0 svar · 559 läst
·
J
Jocke Best: [citat] Inget av det motsäger vad jag "pratar". Texten jag klippte in är fastighetsägarnas uppdaterade mall från Jan 23, men som du skriver så kan det absolut variera. Själv föredrar jag den varianten jag citerade, men det beror säkert var på ordningsskalan man befinner sig. Vill helst inte stå för kostnader som uppstår pga grannar som inte sköter om grejorna. I vår förening har vi
27 svar · 2,5k läst
·
L
Linda-Andersson: Hej! Det har varit ett riktigt oväder i natt och det här är första gången på 2 år sen vi köpte huset jag observerar följande. Fukt har trängt in vid fönstret. Har kollat resterande fönster i huset men endast här i nuläget som jag ser detta. Vad kan det bero på? Har det kommit via fönstret där vi tagit bort filter (vi ska byta ut de) eller är det från fönsterfodret utifrån?
0 svar · 369 läst
·
H
Holpers: Gammal tråd men en fråga, kan man ta 2st 45x45 och limma ihop istället? Eller kanske 4 st tunnare 25x45 eller 3st 32x45? Tänkte slippa längskapa 100 meter regel för att göra 6st garagedörrar.
16 svar · 21,4k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: kräver de 5000:- för inspektion???? Orimligt mycket.
8 svar · 905 läst
·
T
twnk: Det är dags för byte av ytterdörr och jag kikade på Bauhaus. Dom säljer Swedoor och Solid Elements. En dörr från SE kostar runt 6000:- medan Swedoor är mer än dubbelt så dyr. Någon som har erfarenhet av Solid Elements? Är Swedoor värd det dubbla i pris? Vi är ute efter en svart dörr utan fönster, som kommer sitta under en större carport så inget väder kommer att nå den. Så
0 svar · 1,6k läst
B
Bunshiin: Hej! Ska beställa hem nya fönster men är osäker på gångjärn. Finns som tillval att lägga till dolda gångjärn. Någon som har några erfarenheter? Vanliga vita gångjärn eller dolda? Fönstren är Mentafönster PVC Light
0 svar · 923 läst
Charlieflower
Charlieflower: [citat] Tack, det är något fel på själva låskistan eller kopplingen till spanjoletten. Det går inte att vrida om nyckeln. Har funderat på att skruva igen den men den sitter lite dumt till med väldigt lite vägg intill och dessutom tegel som smular sönder.
2 svar · 926 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.