Skall till att göra egna fönsterbänk till ett nyrenoverat rum, men funderar lite på vad man använder för material till detta , djupet på fönsterbänken blir 22 cm + någon cm som den skall sticka ut från väggen.

Tanken är att det skall se ut något liknande som denna fast vitmålad.
http://www.eb-hedlund.se/Gismo/Bildarkiv/org/1164/1164_52k840fe7q.jpg

Är väl själv inne på mdf

19mm Mdf brukar jag använda. Håller fint.

Vi använde 28 mm bänkskiva i furu som brädgården sågade till...

Är också på gång att bygga något liknande och hade nog tänkt använda två 22mm mdf skivor. En skiva får gå in och möta karmen och en monteras undertill mot väggen för att få ett lite kraftigare utseende. Fräser liknande profil som på din bild i både den övre och den undre skivan.

Jag skulle rekommendera lamell skiva eller vad dom olika brädgårdarna kallar den.
Stav limmad furu, finns i olika bredder och längder.
Blir mycket med levande med en sån skiva än en MDF.
Men det beror ju på vad man är ute efter.
Jag tycker det blir snyggast iaf, dock måste man lacka kvistarna vilket man slipper med MDF:n...

Lycka till!

Vore kul att se skillnaden, jag har sett många inlägg som säger samma sak om mdf. Personligen tycker jag att fördelarna överväger, om man dessutom penselmålar så får ytan en del "liv" och det ser inte lika fabricerat ut. Det som är bra med mdf är att det går att få frästa partier att se bra ut direkt. Med en "riktig" träskiva måste man slipa mer...

Bifogar bilder på fönstersmyg gjord av lamellskiva/hobbyplatta.

Målaren grundar, sen slipar och färdig stryker.
Lycka till!

• ImageUploadedByByggahus.se1347356549.897208.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1347356563.435670.jpg
    Skapa konto
Kan iofs vara svårt att se det "riktiga" resultatet på dom bilderna...

Jag har gjort fönsterbrädor såsom badtastex skriver i hela huset (har precis gjort en ny). Tycker det blir kanonbra.

• ImageUploadedByByggahus.se1347357550.423609.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1347357562.783452.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1347357575.113033.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Carlerikrobin
  • Laddar…
Larsa skrev:
Jag har gjort fönsterbrädor såsom badtastex skriver i hela huset (har precis gjort en ny). Tycker det blir kanonbra.
Hmm, kvalitén på bilderna blev kass. Testar med en mer högupplöst

• ImageUploadedByByggahus.se1347357658.765405.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Orv
  • Laddar…
Tackar, får kolla på datorn senare. Med iphonen ser man ingen större skillnad.

Larsa: Var du tvungen att stödja dem med konsoler? Jag hoppas att kunna fräsa en klack som greppar runt karmen och sedan skruva in i regeln som bär fönstret. Får se om det funkar.

J
Jag hade riktigt skabbiga fönsterbrädor (totalt söndermålat) när vi flyttade in i huset. Rev bort skiten och lade dit limfogad furu och satte dit en profilerad avdelarlist, målade vitt. Allt för att få det så likt original som möjligt.

• ImageUploadedByByggahus.se1347359931.504015.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Mycket snyggt jimmy! Tyvärr har jag så otroligt smala smygar så det krävs någon form av utbyggnad in mot rummet. Inte lika lätt att få det snyggt med lister då. Skulle nog följt ditt exempel annars...

badtastex skrev:
Tackar, får kolla på datorn senare. Med iphonen ser man ingen större skillnad.

Larsa: Var du tvungen att stödja dem med konsoler? Jag hoppas att kunna fräsa en klack som greppar runt karmen och sedan skruva in i regeln som bär fönstret. Får se om det funkar.
Jag har bara konsoler i ett fönster (burspråk), där är de extra djupa med massor av krukor och nischen är nog inte mer än 5cm. Jag har gjort en del djupare med luftspringor, och en del grundare utan.

Det var en hel mat nyttigt, vi har tagit och gjort en liten mall för hur vi har tänkt att det skall se ut.

Din ide "badtastex"
En skiva får gå in och möta karmen och en monteras undertill mot väggen för att få ett lite kraftigare
tyckte vi var riktigt smar, så vi kommer nog att "knycka" den iden.

Funderar lite på hur det är att arbeta i MDF, lätt att fräsa ,Måla etc..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.