Vi har et torp med delvis revertered fasad.
2 meter på nordfasade med et vindue og ca 4 meter mod syd med to vinduer.

Pudset er i god stand, men er ubehandlet og fremstår med ret store sten i pudset op til ca 5 mm.

Skal det efterbehandles med et yderligere lag (kalkbruk) eller kan det behandles med overfladefarve (kalkfarve)
I sidste tilfælde hvad skal farven så være?
Vi er i tvivl om rent hvid vil være hensigtsmæsig.

Træfasaden er lys falurød.

Med venlig hilsen

JCS
 
Kalkfärg kommer inte att fästa eller stanna i lång tid på dom små stenar som finns i putsen. Den kommer att spolas bort med regn rätt snabbt och det blir små fläckar där stenarna sitter nu, tror jag. En tunn sikt av ny finkornig puts skulle kunna hjälpa. Jag har för mej att man kan köpa kalkputs som är färgad i förväg och då slipper ni gå runt huset två gånger ( putsa+ måla) och det kommer att se bra ut så länge putsen sitter kvar :).
Vill ni ha det vitt så kanske räcker bara ny puts blandat med mycket ljus finkornig sand. Det blir aldrig snövit men det kanske pasar bättre till röd om den vita färgen är något dämpad. Vad ni än gör så lägg ingen puts blandat med cement på era gamla väggar!! Sök på danska sidor om konsten att putsa och vilka fel kan man göra..... här i Sverige är det inte många som kan mycket om kalkputs ( för många trähus). Det jag vet om puts och kalk lärde jag mej faktisk på danska sidor ;D
gaia
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.