Visst är det fint >:( Jag har snart varma goa tofflor i äkta päls... Fler som vill ha, det är en stor hund?!

Frågan är alltså hur man bäst fixar ett sånt här hål? Det är gips med målad microlitväv.

• hl_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj då!

Hålet kan man laga genom att fylla igen med gipsputs (gypsum), men hur man fixar microliten vet jag inte säkert, men skära bort en bit och skarva i med ny borde ju funka.

Hej
Laga hålet med Ardex 828 ett gipsspackel. slipa NOGA sådet är helt slätt sedan på med en ny bit mirkolit. lägg den med överlapp och skär men skarp kniv igenom både nya och gamla mikroliten.Måla.
Lycka till/ Anders ::)

Tackar för svaren!

En avslutande fråga (hoppas jag): Måste jag måla hela väggen? Det är inte mer än ca 2 mån gammalt och jag har kvar av samma färg.

Så här står det under produktbeskrivningen för Ardex 828:
"Spackellagret måste vara helt uttorkat innan efterföljande
målnings- och limningsarbeten påbörjas.
Någon grundning för att förstärka spackellagret behövs nästan
aldrig. Men för att förhindra ojämn torkning av målarfärgen kan
det vid bättringar vara nödvändigt att grundmåla reparerade
ställen eller hela ytan beroende på den använda färgens
fyllnads- och täckförmåga."

Så möjligen kan det behövas, beror på färgen verkar det som. så antingen måla om hela väggen, eller bara där du sätter ny väv och håll tummarna för att det räcker.
Lycka till och God Jul.

Hålet kan du som tidigare nämnt fylla med 828, men istället för att pula med microliten så borde du bara kunna bre ut lite lätt hand för en snygg yta. Det ser dock inte riktigt ut som att det är microlit du använt...det ser för knöligt ut...

Det är svårt att lapp-måla utan att det syns i efterhand. Du kan alltid försöka...men är det en helmatt färg (?) så är risken att misslyckas stor... :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.