Badrum
GoForIt: [citat] Passa på att flytta handdukstorken dit du vill, när du ändå bygger om!
byggimpert: Man skulle ju kunna tänka sig en halvrund duschhörna i klar/frostglas i hörnet bredvid bastun där toan finns nu, även om det är väldigt trevligt med den typen av kaklad duschnisch som du ritat in, men den varianten blir nog för skrymmande på toan's nuv. plats. Fördelen med de halvrunda klar/frostglasdörrarna är att de tar minimal plats iom. att de fälls in mot hörnet då de inte
pellefant: tätskikt minst 15 mm över golv mot tröskel enligt råd o anvisningar säkra våtrum/GVK
Deo: Kollade glasmosaik från cchöganäs på ett företag idag.. Kostade 500kr/kvm och uppåt.. Kollade sedan Bauhaus... Och dom hade samma för 169 resp 210kr!!! Gissa var jag köpte:P
hempularen: Den gamla mattan skall bort, dels så finns det inga garantier för att limmet på mattan orkar bära kaklet, även om man när man skall skrapa bort limmet kan bli helt övertygad om att det måste hålla för vad som helst. Sedan brukar man framhålla att kakelfixets kemiska påverkan på mattan kommer att bryta ned den. Det där borde ju i och för sig inte vara ngt. problem om man lägger
sollentuna: Vi hade samma problem, men avloppet satt för långt från väggen. Jag vet inte om det blir annorlunda att förskjuta i sidled, men kolla den här tråden. Sen om du dessutom skall höja golvet kan du kanske fixa det ännu snyggare. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1105218315;start=0#0
poppgubben: Golvet ät det viktigaste ! Särskilt anslutningen till avloppstammen vid toan ! Gummimattan var ett bra förslag ! Jag hade nog använt ett godkänt våtrumssystem när jag målade, för säkra sidan ändå ! Lycka till
Fasting65: Om det är små mängder finns en betongslip som liknar en vinkelslip - storleksmässigt. Den är gjord för att slipa ner betongskarvar, men vi fick bort både puts på väggen, lim och färg på golvet samt slipade ner betongskarvarna. Ett jägartips är att koppla den till industridammsugare - annars har du damm överallt. Så här ser maskinen ut:
hempularen: Det räcker med mikroskopiska rörelser. Ett golv med klinkers får inte svikta om det skall bli några plattor kvar. Men även om det håller den styvhet som reglerna föreskriver så rör det sig lite, och det kan räcka för problemen med brunnen. Sedan är jag inte säker på att det bara handlar om fästet i botten eller ej. Det har även funnits ett antal varianter på klämring under åren
sirbo: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Diskussionsregler;action=display;num=1107422255 använd med fördel blocket.se !
Deo: ;D tja, liknande kostar idag 14000...vi fick vårat på utförsäljning... Är dock inte aktuellt längre..Får hoppas att det är ok med älvsbyhus att jag river bort spånskivan på väggarna och ersätter med gips, gör jag det får karet plats.. Borde ju vara ok, det är ju mitt hus... Gav 5500 för mitt kar.. Ring Svenska Neptun snarast, dom skall snart ha ÅRETS utförsäljning, mitt kar
Wigert: Pricerunner.se ger en mycket bra överblick över priser på olika nätbutiker och övriga. elektrostore är ofta billiga som lila16 säger
Hemmakatten: I senaste numret av Sköna Hem finns en artikel om badrum. Där har man placerat dessa avlopp/spygatter i ett av badrummet på två ställen. Dels vid ingången till duschhörnan rakt mellan duschväggarna och dels tvärs över hela golvet bredvid badkaret. Ursnyggt!! Och naturligtvis mycket bättre än att ha "rännan" mot väggen. Och tänk vad praktiskt att bara kunna ta en golvraka och dra
Wigert: Funderar på att sätta in ett porslinskar eller liknande som är vanligt i duschar på kontinenten. Ofta är de också inbyggda. Någon som sett sådana till salu i närområdet. Hur f..n löser man behovet att komma åt avloppsanslutningarna? Inspektionslucka i taket på rummet under ;)?
zankan: Klinker bort med en bilmaskin med bred mejsel. Matta och brädor bort med en tiger såg.... Sedan så slänger du ut några 45*45 reglar på 300 c/c... Rörmokaren fixar avlopp och eventuell vattendragning... På med spånskiva som finns färdigfräst för vattenburengolvvärme klockrent...kostar liet mer men du slipper fräsa/såga spår.... Sen kommer röris smäller dit slingorna om du inte
Bokholmen: En rörmokare som jag bara hört bra om är Ronnys VVS
Fasting65: [citat] Eftersom Ninas morbror är plattsättare så gjorde han allt som har med plattsättningen att göra. Det känns som att man är dum ifall man inte låter en sådan kontakt fixa kaklingen.
egerskog: Jag köpte nyss ett nytt skåp från aspen. mycket nöjd och med helt okej prisbild. de har hela inredningar med komod högskåp osv.
gaia: ;D trä är ett mycket hygroskopisk material men att rekommendera det i ett badrum (oljad) känns lite överdrivet ;) ( tittade på deras exempel). Putsade badrumsväggar i en stenhus kan klara att andas ånga in och ut men inte utan ventilation förstås. Mest aktuellt för hyreshus :-/ Idee är bra men det finns inga säkra material som man kan använda i ett trähus som saknar fuktspärr , så
Linska: [citat] Eller som förra ägarna till min gamla lägenhet, som hade målat badkaret (inuti) med högblank SNICKERIFÄRG!!! Det höll inte länge det heller....
JLT: Naturligtvis beror det på husets konstruktion. Man kan inte säga att man ALLTID måste förstärka golvet. I mitt fall finns det en 30 cm tjock tegelvägg på våningen under badkaret. Känns lite överdrivet att förstärka då. Men som sagt, hus idag byggs inte av 30 cm tegelväggar, så då kan man behöva förstärka.
Fogbaljan: Så här ä de... Ja utgår från att du inte har betonggolv. Lägger du spånskiva kan du t ex inte ha elslinga pga brandrisk.. Så använd gips dvs 22mm när reglarna ligger cc45.... Sen ska du använda punktsvettsat armeringsgärn som du häftar fast i golvet.. Du måste sen minst spackla 1,3 eller 1,7mm tjock tror ja för att få en "bärande kosntruktion", allt har med fibrena i spacklet..
Butan: Tackar då börjar man få lite kolla på läget iaf. Låter ju som man inte blir helt ruinerad och att det skulle kunna gå relativt smidigt att konvertera. Allternativt så står man ut tills det är dags att ta att renovera hela badrummet förståss