5 792 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Skruva gips i tak
Vad gör jag för fel?
Skruvar gips i taket, men redan innan skruven ligger flush med gipset så reser sig gipset och det blir en bubbel runt skruvskallen. Misstänker att det beror på att gipsskivan trots att jag trycker på den glipar någon mm från taket, så att skruvgängorna lyfter på gipset på slutet. Hur undviker ni detta? Skall pröva att förborra gipset, men tycker att det inte riktigt skulle behövas. Jag använder Gyproc våtrumsgips i taket, skall sedan målas. Dock är inte skruven Gyproc utan annat märke av gipsskruv.
Tompa
Skruvar gips i taket, men redan innan skruven ligger flush med gipset så reser sig gipset och det blir en bubbel runt skruvskallen. Misstänker att det beror på att gipsskivan trots att jag trycker på den glipar någon mm från taket, så att skruvgängorna lyfter på gipset på slutet. Hur undviker ni detta? Skall pröva att förborra gipset, men tycker att det inte riktigt skulle behövas. Jag använder Gyproc våtrumsgips i taket, skall sedan målas. Dock är inte skruven Gyproc utan annat märke av gipsskruv.
Tompa
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Våtrumsgips och golvgips är mycket hårdare än vanlig gips. Detta är anledningen i samband med att som du skriver, inte får bra karft när du skruvar uppåt.
Jag skulle valt vanligt mjukare gips i taket.
Kolla med gipsskive/skruv-tillverkaren vilken skruv som rekommenderas till hårda gipskivor.
Jag har själv haft samma problem och då använt trallskruv och spånplatteskruv med framgång. Nackdelen blir istället att pappen fransas upp runt skruvskallen. Det är bara att välja frans eller bubbel
t i t a n i u m
Jag skulle valt vanligt mjukare gips i taket.
Kolla med gipsskive/skruv-tillverkaren vilken skruv som rekommenderas till hårda gipskivor.
Jag har själv haft samma problem och då använt trallskruv och spånplatteskruv med framgång. Nackdelen blir istället att pappen fransas upp runt skruvskallen. Det är bara att välja frans eller bubbel
t i t a n i u m
Tog bort den första skivan som jag inte var nöjd med och satte dit en som var förborrad. Nu vart det perfekt. Om det är skruven eller en kombination av skruv och hård skiva vet jag inte, men även om det medför ett extra arbetsmoment att förborra så är det värt det med tanke på resultatet.
Tompa
Tompa
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden