3 397 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Våtrumsväggar
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 340 inlägg
Kan man räkna en vägg bestående av c/c 600-reglar, spånplatta och gips som en motsvarighet till dubbelgipsvägg? Gipsskivan skall skruvas med 150mm mellanrum i höjd och sidled över hela ytan och kläs med keramiska plattor. Spånplattan limmas och skruvas i reglarna. Reglarna är 45x70 och ibland 45x195.
Anledningen att jag frågar är att vi hade glömt c/c 400-kravet för delar av innerväggarna.
Anledningen att jag frågar är att vi hade glömt c/c 400-kravet för delar av innerväggarna.
Jag svarar JA på den frågan. Jag tror att spån+gips är styvare än dubbelgips, givetvis lite beroende på spånets tjocklek.
Själv har jag cc30-40 i badrummet och sedan 12mm plyfa och 13 gips. Det blir stadigt!
Är du ändå fundersam på styrkan kan du ju hälla på lite trälim (eller nått man får limma gipsskivor med) innan du skruvar gipsen. Då kommer det bli stadigt som berget.
Själv har jag cc30-40 i badrummet och sedan 12mm plyfa och 13 gips. Det blir stadigt!
Är du ändå fundersam på styrkan kan du ju hälla på lite trälim (eller nått man får limma gipsskivor med) innan du skruvar gipsen. Då kommer det bli stadigt som berget.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 340 inlägg
Tack för betryggande svar. Spånplattorna är ByggElits och det anses vara bra kvalitet. Jag antar att hela grejen är att väggen med kakel inte skall "bångna" så att sprickor uppstår...MathiasS skrev:Jag svarar JA på den frågan. Jag tror att spån+gips är styvare än dubbelgips, givetvis lite beroende på spånets tjocklek.
Övriga väggar i huset är av samma konstruktion och jag blev imponerad av hur mycket limmet mellan reglar och spånplatta gör för stabiliteten.
Klicka här för att svara