Se puuseppä ei osaa käsitellä peltiä, kaikki on pielessä toteutuksessa, esim. tippareuna julkisivussa on todella terävä, mutta tuskin ohjaa vettä.
Kaikki pelti on revittävä ja leikattava, taivutettava ja saumattava.
Peltisepäntyö on yksi viimeisistä todellisista käsityötaidoista ja vaatii tiettyä ammattitaitoa.
Hanki tarkastaja ja pidätä rahaa, silloin on helpompi päästä eteenpäin.
On tulossa ajankohta, jolloin tarkastaja on valitettavasti otettava mukaan, erityisesti pelti- ja kattotyön vuoksi. Minkä tyyppinen tarkastaja pystyy tutkimaan tehtyä pelti- ja kattotyötä? Minkälaista yritystä etsin?
Huonoja uutisia:
Myös kuistin lattia oli pakko purkaa, ja se on stabiloitava muovikiiloilla, joten tällä hetkellä rakennus etenee taaksepäin.
Lisäksi huoneeseen vuoti vettä peltikaton asennuksen jälkeen vesitestin yhteydessä, joten nyt katolla on "toimenpiteen" jälkeen täysi silikonikaaos.
Se on kuitenkin hankala rakenne ja vähän tilaa parvekkeen palkkilaudoituksen ja kanavamuovikaton välissä, mutta en usko, että kuusi tuubia tec7 on paras ratkaisu siihen...
Tällä hetkellä katto on tiivis, todennäköisesti vain silikonin ansiosta, ja siksi olemme päätyneet siihen, että tarvitaan tarkastaja. Onko olemassa erityisiä tarkastusyrityksiä peltitöille? Voisiko toinen peltiyritys toimia tarkastajana? Eli kutsuisin peltisepän paikalle ja kysymyksiäni, ilman taustatietoa, olisivat 1) onko se tehty kunnolla 2) mitä se maksaisi tehdä uudelleen.
Kyseinen summa olisi todennäköisesti vähennettävä maksusta
Hyviä uutisia: meillä on jo siili perhe muuttanut kuistin viereisen terassin alle. Kun poistimme eristeen, näkyi lehtikasa ja tänään kuului kolinaa ja melua säännön takaa.
En tiedä, oletko saanut tämän kommentin aikaisemmin ketjussa...
Ei ole sopivaa käyttää kiiloja terassin alla sillä tavalla. Kosketuspinta puuta vasten tulee hyvin pieneksi ja ne liukuvat helposti pois askelten tai puun kutistuessa. Tämä koskee sekä muovi- että puukiiloja.
Jos kiilaa käytetään, se tehdään kahdella samanlaisella kiilalla, yksi kummastakin suunnasta, jotta muodostuu suorakulmio. Silloinkin on tärkeää varmistaa, että kiilat eivät liu'u toisiaan vasten, esim. liimaamalla tai ruuvaamalla ne yhteen.
Täytyykö sinun ottaa mukaan tarkastusmies peltityöhön? Se on kuitenkin niin pieni työ, eikö olisi helpointa sopia hinnanalennuksesta (vähintäänkään ei laskutettavia tunteja tai materiaaleja) ja sitten ottaa mukaan peltifirma itse ilman, että sekaannut puuseppään.
Tulen hieman huolestuneeksi, kun sanot, että hän on halukas korjaamaan kaikki puutteet - oletko selvillä siitä, mistä tunneista hänen pitää saada palkkaa ja mistä ei?
En tiedä, oletko saanut tätä kommenttia aiemmin ketjussa...
Ei ole sopivaa käyttää kiiloja terassin alla tällä tavalla. Kiilojen kosketuspinta puuta vasten on hyvin pieni ja ne liukuvat helposti pois paikasta askelten tai puun kutistumisen myötä. Tämä pätee sekä muovi- että puukiiloihin.
Jos haluaa kiilata, se tehdään kahdella samanlaisella kiilalla, yksi kummastakin suunnasta niin, että muodostuu suorakulmio. Silloinkin on tärkeää varmistaa, etteivät kiilat liu'u toisiaan vasten, esim. liimaamalla tai ruuvaamalla ne yhteen.
Voi hitto, olen ehkä ajatellut sitä, mutta luottanut siihen, että muovikiiloilla on parempi kosketuskulma ja parempi pito uurrettua pintaa vasten.
Tämä muuttuu todella huonommaksi ja huonommaksi...
Kiitos tiedosta.
Täytyykö sinun ottaa mukaan tarkastaja peltityöhön? Kyseessä on kuitenkin niin pieni työ, eikö olisi helpompaa sopia hinnan vähennyksestä (vähintään ei laskuteta tunteja eikä materiaalia) ja ottaa peltifirma itse ilman että sekoitetaan kirvesmiestä mukaan.
Huolestuttaa vähän kun sanot, että hän on halukas korjaamaan kaikki puutteet - oletko varma, mitkä tunnit hänelle pitää maksaa ja mitkä eivät?
Pieni ja pieni, se on yli 100 000 kruunua (vain työtä, ei materiaalia)... Kiinteä sovittu hinta. Koska vaikutelmani oli juuri, että hän oli niin hyvä, niin taitava/pätevä/osaava, hyväksyin hinnan, koska halusin, että se tehtäisiin kunnolla ja lopputuloksen olisi korkealaatuinen. Joten tunnit, jotka menevät työn tekemiseen uudelleen, ovat täysin hänen laskullaan.
Syy, miksi minun täytyy ottaa joku mukaan, on se, että minulla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä minun pitäisi vaatia korvauksena. En oikeastaan edes tiedä, kuinka voisin väittää häntä vastaan, jos hän sanoo, että se on tehty ammattimaisesti.
Se olisi ollut niin paljon helpompaa, jos hän vaikuttaisi täysin välinpitämättömältä ja vaikka suuttuisi kaikista virheistä, joita huomautan. Mutta hänen vastauksensa on vain, että hän haluaa minun olevan tyytyväinen ja että "jos haluat, että nostan lattian/terassin/teen sauman uudestaan, niin teen sen, sinun pitää olla tyytyväinen, kun lähden täältä."
Miten ihmeessä voi sanoa jollekin, joka yrittää, ettei hänellä ole tarpeeksi osaamista, jotta olisin tyytyväinen tässä asiayhteydessä? Erityisesti kun omistat ensimmäisen talosi, tuskin sinulla on edes työkalulaatikkoa ja se, jonka olet palkannut, on ollut kirvesmies yli 40 vuotta (ja on ilmeisesti ollut jonkinlainen rakennusalan opettaja).
Voi hemmetti, olen kyllä miettinyt asiaa, mutta tyytynyt siihen, että muoviset kiilat ovat paremmassa kulmassa ja antavat paremman pidon uritetulle pinnalle.
Tämä muuttuu todella huonommaksi ja huonommaksi...
Kiitos tiedosta.
Muovisten "askelmien" kiilojen siirtyminen kestää varmasti kauemmin kuin sileiden puukiilojen. En kuitenkaan koskaan uskaltaisi rakentaa niitä sisään ja luottaa siihen, että ne pysyvät paikoillaan ajan myötä.
Yksinkertaisin tapa on varmaan ottaa lyhyitä säännönpätkiä, joita painetaan levyjä vasten samalla kun ruuvataan ne sääntöjen sivuihin. (Edullisesti käännetään päällinen sivuille vähentämään mahdollista kosteuden vaikutusta). Jos koko rakenne on vääntynyt, sen voi oikaista kiiloilla ennen sääntöjen pätkien kiinnittämistä.
Kestää varmasti kauemmin ennen kuin "askelmaiset" muovikiilat siirtyvät verrattuna sileisiin puisiin. En kuitenkaan olisi koskaan uskaltanut rakentaa niitä sisään ja luottaa siihen, että ne pysyvät paikoillaan ajan myötä.
Helpoin tapa on luultavasti ottaa lyhyitä puupalikoita, joita painetaan alas laattoja vasten samalla kun ne ruuvataan kiinni runkohuoneen kylkiin. (On edullista kääntää päätypuu sivuille vähentääkseen mahdollisia kosteusvaikutuksia). Jos koko rakenne on vino, se voidaan suoristaa kiiloilla ennen kuin palat ruuvataan kiinni.
Joo @norrbottenssnickaren on havainnollisesti laittanut kuvan, joka näyttää ratkaisun. Voi olla suureksi avuksi, jos käy niin, että minun täytyy saattaa esitys päätökseen itse... Kiitos ohjeesta/vastauksesta.
Ja @norrbottenssnickaren on pedagogisesti laittanut kuvan, joka näyttää ratkaisun. Voi olla suureksi avuksi, jos minun pitää nyt päättää spektaakkeli omin voimin... Kiitos ohjeista/vastauksesta.
Huomasin nyt, että tämä oli jo käsitelty aiemmin ketjussa, pahoittelut toistosta. Yksinkertaisesti olen samaa mieltä aikaisemmista vastauksista
Lasitetun terassin lattia on yhä rikottu ja se pitää asentaa uudelleen.
Päätimme tänään lopettaa yhteistyön puusepän kanssa tästä huolimatta ja sovimme noin 7% vähennyksestä hinnassa. Todennäköisesti aivan liian vähän ja tulee maksamaan meille enemmän korjata pelti kuin vähennyksen summa. Mutta on valittava taistelunsa ja meille oli tärkeää saada päätös, joka ei aiheuttanut konfliktia, ensisijaisesti sen henkilön vuoksi, joka suositteli puuseppää ja jonka kanssa olemme säännöllisesti tekemisissä/saamme apua. Lisäksi on arvoa olla tuomatta tarkastajia ja pitkittämästä koko asiaa, sekä päästäksemme eroon jäytävästä huolesta.
Koska minun on täytynyt tarkistaa jokainen vaihe, onko se tehty oikein, olen oppinut todella paljon verrattuna tietämykseeni rakennusalasta vain muutama kuukausi sitten. Ei hauska menetelmä, mutta tehokas. Joten tämä projekti kirjataan oppirahatilille, sekä rakennuksen, rakenteiden että työmiesten palkkaamisen osalta.
Nyt jäljellä on viedä koko projekti maaliin omin voimin. Varmaankin syntyy vielä lisää kysymyksiä ajan myötä, ja pahimmassa tapauksessa lasitettu terassi valmistuu joskus vuonna 2024....
Hei!
Harmillista, että kävi niin kuin kävi, mutta nyt kun päätös on tehty, voin vain tuoda hieman positiivista kannustusta.
Olen tänä vuonna rakentanut noin 45 m2 terassin. Rakennustaitoni ennen olivat todella vähäiset, ajattele tyyliin "verhotankojen kiinnittäminen", sitten olen auttanut joitakin sukulaisia osassa projekteja (mutta he ovat olleet projektipäällikköinä).
Se vei melko kauan aikaa, ja olin luultavasti aivan liian tarkka. Mutta nyt jälkeenpäin tunnen oppineeni todella paljon. Olemme nyt aloittaneet laattojen asettamisen (siinä meillä on nolla kokemusta).
Mielestäni osa viehätystä omistaa talo on se, että tekee asioita itse. Yllä olevien kuvien perusteella tuntuu siltä, että siitä voi tulla jopa parempi kuin jos maksaisi jollekin sen tekemisestä.