Nyt on puuseppä ollut täällä ja meillä on ollut ensimmäinen keskustelu tilanteesta. Hän vaikuttaa kuitenkin olevan valmis korjaamaan asiat siihen asti, että olen tyytyväinen. Hän seisoi vieressä, kun hyppäsimme kannella, ja oli selvästi ällistynyt siitä, kuinka paljon se taipui. Kumppani sanoi minulle, että lopettaisin hyppimisen, jotta palkit eivät katkeaisi .
Suunnitellut ratkaisut ovat seuraavat:
1) Seinärakoja hoidan itse mahdollisimman hyvin pehmeällä tiivisteellä ja työnnetyllä eristyksellä. Löysin ohuen laajenevan ikkunatiivisteen, jonka aion työntää niihin kohtiin, mihin se menee, ja sitten pehmeä tiiviste tekee loput.
2) Lattian ja seinän väliset raot ratkaistaan yhdistelmällä vaahtomuovia, solumuovipaloja ja mahdollisesti hieman tasoitemassaa hiirien estämiseksi (kiitos ehdotuksesta @Myrkebab!). Seinän, jossa on pahimmat raot, me voimme sahata niin, että siitä tulee yksi kouru täyttää sen sijaan, että laitettaisiin vähän kerrallaan vaahtomuovia. Tämän teen varmaan myös itse.
3) Tolppa liukuoviosion vieressä vaihdetaan isompaan, se ei ole suuri operaatio, koska se ei ole kantava rakenne, vaan se on lisätty jälkikäteen. Hän hoitaa sen yksinkertaisesti. Se, että se vaatii kaksinkertaisen maalauksen minulta, on pienempi asia.
4) Terassilaudat irrotetaan palkkien mukaan, jotta voimme asettaa puujalkoja/muovikiiloja alle/sivuille @norrbottenssnickaren 'in ehdotuksen mukaisesti, se vaikuttaa yksinkertaisimmalta ratkaisulta saada vakaa rakenne. Aion vaatia liioiteltua mitoitusta sekä jaloille että muovikiiloille, koska nyt haluan tanssilattian olevan tarpeeksi vakaa isommillekin ihmisille. Hän saattaa joutua myös lisäämään poikittaisia tukia, vain koska olen tullut epäluuloiseksi.
Se on todella tylsää, kun luottamus romahtaa kokonaan... nyt koko rakennusprojekti tuntuu riskiprojektilta, kun hän on ollut niin ilmeisen perusteellisesti tumpelo. On erittäin yllättävää, koska hän on selvästi selvinnyt yli 40 vuotta alalla ilman mitään negatiivista mainetta verkossa, lisäksi hän oli erittäin vaikeasti tavoitettavissa, koska hänellä on tilattuja projekteja jonossa ja useita "vakiintuneita asiakkaita".
On rohkaisevaa kuulla, että useat teistä eivät näytä olevan huolissaan terassin käyttöiästä, joten vaikutukset eivät ehkä ole niin pahoja kuin luulin. Katsotaan mihin päädytään lopussa, tietty rahallinen vähennys venyneestä projektiajasta ja hukkaan menneistä materiaaleista on ehkä paikallaan. Tärkeintä on, että se tehdään kunnolla.
Jatkakaa erittäin mielellään antamasta minulle lisää vinkkejä korjaustoimenpiteistä, asioista, joita minun pitäisi ottaa huomioon, tai ideoita sopivista vähennyksistä. Tarvitsen kaiken mahdollisen avun.
Kokemus ei ole takuu tiedolle tai pätevyydelle. On paljon ihmisiä, jotka menevät töihin ja ajattelevat vain, milloin pääsevät kotiin. Ihmisiä, jotka eivät pohdi ja ole jatkuvasti kriittisiä itseään kohtaan. Minulle kokemus merkitsee hyvin vähän. Kestää vain kolme-neljä vuotta lahjakkaalta ja kunnianhimoiselta henkilöltä oppia sen, mitä laiska tyyppi oppii koko työuransa aikana.
Hanki tarkastaja ja pidä rahaa, niin on helpompi päästä eteenpäin.
Idea on kyllä tullut esille, mutta tällä hetkellä se tuntuu tarpeettomalta kululta, sillä puuseppä vaikuttaa olevan valmis ratkaisemaan tämän niin, että olemme tyytyväisiä. Ei ole vielä maksettu puusepälle mitään, mutta olen itse ostanut kaikki materiaalit.
Joten toivon, että täältä saan tarpeeksi hyviä neuvoja välttyäkseni kolmannen osapuolen hankkimiselta. Haluan vain tietää, mikä on oikein rakennusteknisesti ja mitä minun pitäisi vaatia korjausten suhteen.
On varmasti mahdollista laskea, että terassin käyttöikä voi lyhentyä, mutta käytännössä ero on todennäköisesti minimaalinen.
Että voisit katkaista joukon palkkeja cc60, jossa on kahden senttimetrin pelivara, kuulostaa äärimmäisen epätodennäköiseltä.
Tietenkin teidän ongelmat tulisi ratkaista, mutta uskon, että teidän pitäisi rauhoittua hieman materiaalin virheistä. On riski, että käsityöläinen pitää teitä hieman höperöinä, jos lähestytte materiaaleja laboratoriossa käytettävällä tavalla, niitä, joiden kanssa he työskentelevät joka päivä.
Se on sama asia Biltema:n muovijalkojen kanssa.
Ne on tehty juuri terassille. Ne on tietenkin testattu kestämään ulkona pitkään. Lisäksi lattian alla ei ole huomattavaa UV-vaikutusta.
Miksi ne olisivat huonompia kuin muovikiilat, jotka voivat myös haurastua tai muuttua mielenkiintoiseksi hiiri-alustaksi?
Puu- ja puurakennusten hienous on se, että jos tulee virhe, sen voi irrottaa ja tehdä uusiksi.
Valitettavasti osittain on ammattitauti lähestyä materiaalivalintoja ja teknisiä valintoja laboratorioteknisesti, niin minä vaan toimin . Pahempaa on, kun en ole kokenut alalla ja minun pitäisi perehtyä asioihin. Alkuperäinen suunnitelma oli ulkoistaa liiallinen miettiminen puusepälle, jotta voisin välttää sen, mutta nyt olemme takaisin tilanteessa, jossa minun täytyy tehdä päätöksiä ja silloin kaikki parametrit on punnittava
Höperöksi leimaaminen on aika tasaväkistä molemmin puolin tällä hetkellä, se ei häiritse minua paljoa, jos hän pitää minua yli-innokkaana, kun hän itse on ollut niin kömpelö.
Muovikiilat ovat staattisia, ruuvattava muovijalka on dynaaminen. Ei pelkästään koko jutun muovin tarvitse kestää, vaan yksityiskohdan kierreosan, jolla on paljon pienempi tukipinta, joten virhemarginaali on suurempi . Se voi silti kestää, minulla on vain huonoja kokemuksia Biltema:n muista muovituotteista.
Kokemus ei takaa tietoa tai taitoa. On paljon ihmisiä, jotka menevät töihin ja ajattelevat vain, milloin saavat lähteä kotiin. Ihmisiä, jotka eivät pohdi asioita ja ovat jatkuvasti kriittisiä itselleen. Minulle kokemus merkitsee hyvin vähän. Kestää vain kolme-neljä vuotta, että kunnianhimoinen ja lahjakas henkilö oppii saman, mitä vetelä tyyppi oppii koko työelämässään.
Totta, ongelma työn ulkoistamisessa on, että on mahdotonta tietää etukäteen, kuinka taitava henkilö on. Viittauskohteiden lisäksi, en ollut niin tarkka, että olisin mennyt katsomaan aiempia töitä, mutta sain kuitenkin yhteyden puusepän kanssa viitteiden kautta ja kaikki muutkin asiat viittasivat siihen, että hän oli taitava. Luultavasti minulla ei olisi ollut tietoa arvioida töitä sillä hetkellä joka tapauksessa. Nyt tiedän enemmän kuin 4 kk sitten
Totta, ongelma kun ulkoistaa työtä on se, että on mahdotonta tietää etukäteen kuinka taitava henkilö on. Lukuun ottamatta referenssityöt, niin tarkka en ollut että olisin mennyt katsomaan aiempia töitä, sen sijaan sain yhteydenpuuseppään referenssin kautta ja kaikki muu viittasi siihen, että hän oli taitava. Todennäköisesti minulla ei ollut tietoa arvioida töitä joka tapauksessa tuohon aikaan. Nyt tiedän enemmän kuin tiesin 4kk sitten
Mitä voi tehdä, on tehdä arvio henkilölle. Eli, onko tämä ajatteleva olento, jonka kanssa on helppo keskustella? Vaikuttaako henkilö rehelliseltä?
Mitä voi tehdä, on arvioida henkilöä. Eli, onko tämä ajattelukykyinen olento, jonka kanssa on helppo keskustella? Vaikuttaako henkilö rehelliseltä?
Joo, ja kaikki tuo sopi tähän kirvesmieheen tarjousvaiheessa... Rehellinen, kokenut, hyvä Kommunikaatio, täsmällinen, selkeä, kontrollitarve/vaatimusten asettaminen (mikä minulle on positiivinen indikaatio siitä, että henkilö tietää, mitä tekee...minäkin asetan vaatimuksia työssäni voidakseni taata lopputuloksen. Pahin asia, jonka tiedän, on mielistelevä "ilman muuta, hoidamme sen" -asenne, joka on minulle selkeä merkki siitä, että joku ei mieti asiaa loppuun asti...otan mieluummin jupisevan ukon, joka mutisten tutkii edellytyksiä ja sitten listaa mahdolliset ratkaisut ongelmaan.) Mutta siitä ei ollut juurikaan apua tällä kertaa. Paitsi että nyt, kun ongelmia on ilmaantunut, viestintä on edelleen hyvää ja ei ole merkkejä siitä, ettei hän ottaisi vastuuta tästä, ja se on joka tapauksessa positiivinen asia.
Onko jollain lisää ehdotuksia/kommentteja? Tarvitsen todella apua, keskustelu kirvesmiehen kanssa on todennäköisesti lähimpinä päivinä ja haluan pystyä asettamaan oikeat vaatimukset...
Hän voi jyrsintä koneella jyrsiä uran tiilen väliin puuhun ja tiivistää
Kyllä, ja kaikki tuo piti paikkansa tämän puusepän kanssa tarjousvaiheessa... Rehellinen, kokenut, hyvä Kommunikaatio, täsmällinen, selkeä, kontrollin tarve/vaatimusten asettaminen (mikä minulle on positiivinen merkki siitä, että henkilö tietää mitä tekee...minäkin asetan vaatimuksia ammatissani, jotta voin taata tuloksen. Pahinta mitä tiedän, on mielistelevä "ilman muuta, se ratkaistaan" -asenne, mikä on minulle selvä merkki siitä, että joku ei mieti ongelmaa...valitsen mieluummin ärisevän ukon, joka mutisten tarkastelee edellytyksiä ja sitten luettelee mahdollisia ratkaisuja ongelmaan.) Mutta se ei nyt auttanut. Paitsi että nyt, kun ongelmia on tullut, viestintä on edelleen hyvää eikä ole mitään merkkejä siitä, että hän ei aikoi ottaa vastuuta tästä, ja se on ainakin positiivinen asia.
Siinä tapauksessa kuulostaa siltä, että olet tehnyt mitä voit. Ehkä joku muu olisi reagoinut johonkin, mikä olisi paljastanut asian aiemmin, mutta sinä näytät tehneen mitä voidaan vaatia sinun edellytyksilläsi.
Idag var snickaren här och justerade däcket på 3 ställen, enligt metodik på bilden. Några provhopp innan ösregnet kom vittnar om ett betydligt stabilare däck. Förhoppningsvis ett problem mindre.
Nytt problem(?): för att lättare komma åt att trycka in cellplast kapade vi panelen och lyfte vid den innersta golvspånsbiten. Ser då att konstruktionen stöds av 3st skruvar som har ett rejält avstånd till väggen, typ 5cm synlig skruv. Ska det vara så?
Kalldraget är brutalt vid väggen men en kombo av cellplastbitar och fogskum hoppas jag räcker. Har outsorcat ev framtida musproblem till katten.
Tänään kirvesmies oli täällä ja sääti kannen kolmesta kohdasta, kuvan mukaisesti. Muutama koeponnahdus ennen kaatosadetta todistaa huomattavasti vakaammasta kannesta. Toivottavasti yksi ongelma vähemmän.
[kuva]
Uusi ongelma(?): jotta olisi helpompi päästä tunkemaan sisään solumuovia, leikkasimme paneelin ja nostimme sisimmän lattialastulevyn kohdalla. Näen, että rakenteen tukena on 3 ruuvia, joiden etäisyys seinästä on huomattava, noin 5 cm näkyvää ruuvia. Pitäisikö sen olla näin?
Kylmä ilmavirtaus seinän vieressä on raju, mutta solumuovipalojen ja tiivistysvaahdon yhdistelmän toivon riittävän. Olen ulkoistanut mahdolliset tulevat hiiriongelmat kissalleni.
GreenYoda sanoi:
Tänään kirvesmies oli täällä ja sääti kannen kolmesta kohdasta, kuvan mukaisesti. Muutama koeponnahdus ennen kaatosadetta todistaa huomattavasti vakaammasta kannesta. Toivottavasti yksi ongelma vähemmän.
[kuva]
Uusi ongelma(?): jotta olisi helpompi päästä tunkemaan sisään solumuovia, leikkasimme paneelin ja nostimme sisimmän lattialastulevyn kohdalla. Näen, että rakenteen tukena on 3 ruuvia, joiden etäisyys seinästä on huomattava, noin 5 cm näkyvää ruuvia. Pitäisikö sen olla näin?
Kylmä ilmavirtaus seinän vieressä on raju, mutta solumuovipalojen ja tiivistysvaahdon yhdistelmän toivon riittävän. Olen ulkoistanut mahdolliset tulevat hiiriongelmat kissalleni.
Ei, ruuvin ei pitäisi roikkua ilmassa. Onko niin, että tukia on palkin alla? Voiko olla, että näin kävi, koska leikkasit kannet? Lattialastulevyt liimataan ja ruuvataan aina kiinni. Et pitäisi pystyä irrottamaan sitä. Ehkä onni tässä tilanteessa? Pahimmassa tapauksessa saat lattian narinaa, kun kävelet lattialla. Aiotko asentaa laminaattia tai parkettia tai jotain vastaavaa päälle?
Tänään puuseppä oli täällä ja sääti terassia 3 kohdassa, kuvan mukaisesti. Muutamat testihypyt ennen kaatosadetta osoittavat huomattavasti vakaamman terassin. Toivottavasti yksi ongelma vähemmän.
[kuva]
Uusi ongelma(?): jotta voisimme helpommin painaa sisään solumuovia, katkaisimme paneelin ja nostimme sisimmäisen lattialevyn kohdalta. Näemme, että rakenne on tuettu kolmella ruuvilla, jotka ovat melko kaukana seinästä, noin 5 cm näkyvää ruuvia. Pitääkö sen olla niin?
Vedon tuntu on rajua seinän kohdalla, mutta toivon, että solumuovipalojen ja saumavaahdon yhdistelmä riittää. Olen ulkoistanut mahdolliset tulevat hiiriongelmat kissalle.
Mutta terassin suhteen näyttää lupaavalta. Yksi ongelma vähemmän
Ei, ruuvin ei pitäisi roikkua ilmassa. Onko niin, että palkin alla on tuki? Voiko olla, että tämä johtui siitä, että leikkasit kannet pois? Lattialastulevyjä liimataan ja ruuvataan aina. Sinun ei pitäisi voida irrottaa sitä. Mutta ehkä onni tässä tilanteessa. Pahimmassa tapauksessa lattia alkaa narista, kun kävelet sillä. Aiotko asentaa laminaattilattian tai parketin tai jotain vastaavaa päälle?
Kyllä, bjälken alla pitäisi olla tuki, johon ruuvit kiinnitetään, sen pitäisi muistaakseni levätä suoraan betonilevyillä...joten ruuvit ovat ehkä enemmän vakauttavia kuin kantavia? Kannet eivät olleet millään tavalla kiinni lattiassa, ne putosivat alas onteloon, johon aion suihkuttaa saumavaahtoa. Joten se ei voi olla vaikuttanut. Sen päälle tulee erityinen ulkotilan laminaattilattia, kyllä.
Ja, siellä pitäisi olla tuki palkin alla, johon ruuvit ovat kiinnitetty, se pitäisi mitä muistan, levätä suoraan betonilaattojen päällä....joten ruuvit ovat ehkä enemmän vakauttavia kuin kantavia?
Kannet eivät olleet millään tavalla kiinni lattiassa, ne putosivat onkaloon, johon aion suihkuttaa uretaanivaahtoa. Joten se ei voi olla vaikuttanut. Päällä pitäisi olla erityinen terassilaminaattilattia, kyllä.
Ehkä voisit painaa muutaman muovisen kiilan ruuvien viereen niin, että ne kiristävät vastaan. Ja sitten olla säästämättä vaahdossa. Matto tai vastaava ei olisi ollut hyvä lattialastuista, jos ne eivät ole liimattu. On vaara, että ne voivat liikkua vähän ja se olisi ehkä näkynyt läpi. Mutta se ei auta mahdolliseen narinaan. Onko lattia nyt hiljainen?
Ehkä voit painaa muutaman muovikiilan ruuvien viereen niin, että ne kiristävät vasten. Ja sitten ei kannata säästellä vaahdossa. Matto tai vastaava ei olisi hyvä lattialevyn päällä, ellei niitä ole liimattu. On olemassa riski, että ne voivat liikkua vähän ja se voisi näkyä läpi. Mutta se ei auta mahdolliseen narinaan. Onko lattia nyt hiljainen?
Millä tavalla kiilat voisivat auttaa/toimia? Miten ruuvit voisivat olla ongelmallisia?
Kyllä, juuri nyt lattia on hiljainen ja jäykkä, miltä vaikuttaa, aiomme hyppiä kontrolloidusti siinä myöhemmin, kun olemme siirtäneet tavarat, jotka ovat siellä nyt....kuten aiemmin kirjoitettu, ulkohuone seisoo omalla lattiarungollaan, todennäköisesti (toivottavasti) vähemmän/ei lainkaan kiiloja samalla tavalla kuin terassilattialla oli.