GreenYoda
No niin, tässä istun tilanteessa, jota olen todellakin yrittänyt välttää...

Olen palkannut puusepän rakentamaan terassin ja hyvin eristetyn, tiiviin lasitetun verannan, koska en itse uskonut omaavani riittävästi tietoa näin suuren projektin toteuttamiseen.
Puuseppä on työskennellyt pääasiassa yksin, mutta vuokrannut välillä toisen (eläköityneen) puusepän tiettyjä tehtäviä varten.

Nyt työ lähestyy loppuvaihettaan ja olen huomannut useita virheitä, jotka on korjattava. Oikeudellisista asioista luulen olevani täysin perillä, mutta tarvitsisin ohjeistusta rakennusteknisissä asioissa siitä, mitä en pitäisi hyväksyä.

Rakennuksessa on tällä hetkellä neljä suurta ongelmaa:
1) Puuseppä on jättänyt tiivistämättä/laittamatta saumat tiilimuurin ja puun välille kahdessa kohtaa. Tämä johtaa avoimiin rakoihin, joissa syntyy kylmäsiltoja ja kosteus pääsee tunkeutumaan talvella. Tämä olisi ollut uskomattoman helppo tehdä asennettaessa, mutta on nyt mahdotonta saada täysin tiiviiksi jälkikäteen, koska rako on liian kapea, jotta siihen saisi laitettua mitään kunnollista tiivistettä. Jos niin, minun on työnnettävä kivivillaa tai ikkunatiivistettä hammastikulla ennen pehmeän tiivistemassan levittämistä päälle, ja se on silti huono ratkaisu.
Talon tiiliseinän ja puupaneelin välinen rako, jossa on puutteellinen tiivistys, aiheuttaen kylmäsiltoja ja kosteusongelmia. Tegelseinä ja puupaneelin välinen tiivistämätön rako, jossa kylmäsilta ja kosteusriski. Numerolla 1 merkitty virhe kuvaa puutetta. Tiiliseinän ja puupaneelin välinen rako, jonka yläpuolella numero yksi.

2) Sen sijaan että olisi sahattu julkisivulaudat ja asetettu lattiarakenne tiiviisti julkisivua vasten, puuseppä on kiinnittänyt säännön julkisivulautojen päälle. Tämä aiheuttaa sen, että jokaisen laudan välissä on 10x4cm kokoinen reikä suoraan sepeliin, mikä on toinen kylmäsilta, johon kosteus ja kylmä ilma pääsevät tunkeutumaan.
Puupaneeliseinä, jossa näkyy aukko lattian ja seinän välillä, aiheuttaa kylmäsillan ja kosteusongelmia, kun rakenteessa on puutteellisia tiivistyksiä. Puuttuva tiivistys talon seinän ja lattialaudan välillä, jättäen näkyvät raot; rakenteellinen ongelma kylmäsillan ja kosteuden vuoksi.

3) Toisessa liukuovijärjestelmässä puuttui muutamia cm seinän mitasta, koska he sijoittivat pylvään pidemmälle sisään seinään kuin olin laskenut. Tämä olisi ollut helppo ratkaista hankkimalla ja sahaamalla sopivan kokoinen lauta, mutta sen sijaan he ovat ottaneet liian kapean laudan ja laittaneet vain ohuita "siruja" aukkoon, joten koko reunan pituisessa kohdassa on 2-3cm pituinen aukko. Minulla ei ole aavistustakaan, kuinka hän aikoi ratkaista tämän kauniisti ja tiiviisti.
Sininen puuverhous, musta ränni ja viistottu kulma, jossa merkitty kohta "3" punaisella nuolella. Sininen ulkoseinä, jossa on rako ja puulla täytetty kolo pikkukappaleilla. Rakennusvirhe skjutdörrspartiet-alueella.

4) Rakennettu terassilattia on nyt ollut paikallaan 2 viikkoa ja nyt se notkuu huomattavasti joissain paikoissa. Sen sijaan, että olisi käytetty muovikiiloja, hän on sahannut omia puukiiloja ja asettanut ne alle jonkinlaisena korkeuden säätönä. Nyt useat näistä kiiloista ovat löysällä, vinoja tai pudonneet pois, ja on luultavasti ainakin 30 samanlaista kiilaa samassa kunnossa, joita ei näe. Kun katson kannen alle, näen lisäksi, että jotkut kivi- laatoista ovat itsessään vinossa, katso viimeinen kuva. Tämä on todennäköisesti suurin ongelma, koska en todellakaan näe, miten hän voisi korjata tämän ilman koko lattian purkamista ja uudelleen rakentamista. Kaiken edellä mainitun lisäksi hän on myös jättänyt laittamatta tervapaperia puun ja kivilaattojen väliin, vaikka olen nimenomaan pyytänyt sitä. Ymmärtääkseni tämä vaikuttaa myös puun kestävyyteen, jos kaikki laudat porataan auki ja laitetaan takaisin, koska porausreiät suurenevat ja johdattavat kosteutta? Pitääkö paikkaansa?
Puiset kiilat tukemassa terassilautaa maan tasolla, kiilat ovat vinossa ja irtonaisia, vieressä karkeaa soraa ja nurmikkoa, numero neljä on piirrettynä maahan. Puinen terassilattia, jonka alta näkyy vinoja kivilaattoja ja sirpaleista kangasta maassa. Terassin tukirakennetta ei ole kunnolla asennettu.
Alt-tekst: Näkymä altarakenteen alta, jossa näkyvät epävakaat puukiilat ja vinot kivetykset, mahdolliset virheet altairakenteessa, numero "4" yläkulmassa. Altateksti: Näkymä terassin alta, irtokiviä ja puukiiloja, joista osa on vinossa tai löysällä. Terassilattian alusrakenne näkyvissä. Puinen lattiarakenne alapuolelta, jossa metallinen kiinnike ja epätasaisia betonilaattoja, ympärillä soraa. Kulmassa punainen numero 4.

Sanottakoon, että tämä ei ole millään tavalla pimeä työ, vaan sovitusta on maksettu suuri summa, ja se on puuseppä jolla mitä tiedän, on hyvä maine sekä yli 40 vuoden kokemus (hän on lähellä eläkeikää). Juuri tämä sai minut valitsemaan hänet, koska itse tunsin epävarmuutta ja halusin olla varma, että työ tehdään kunnolla, vaikka se maksoisi enemmän. Vielä en ole maksanut, koska hänellä on vielä tehtäviä jäljellä, mutta en todellakaan näe, miten hän voisi korjata nämä asiat sujuvasti ja oikein.

Joten...kuinka paha tämä on? Onko mikään tästä hyväksyttävää rakennusteknisesti? Mitä korjaustoimia minun pitäisi vaatia, jotta kaikki tehtäisiin oikein?
Lopputulos (jonka olen siis nimenomaisesti tilannut) on hyvin eristetty, tiivis ja pakkaselta suojattu lasiveranta. Sisäpuolelle on myös määrä laittaa kipsilevyjä (myös puusepän toimesta), joten en voi ymmärtää, miten hän ajattelee, kun jättää rakenteisiin aukkoja.

Viimeksi muokattu:
GreenYoda GreenYoda sanoi:
No niin, nyt istun tässä tilanteessa, jota olen todella yrittänyt välttää...

Olen palkannut puusepän rakentamaan terassin sekä hyvin eristetyn ja tiiviin lasiverannan, koska en itse ole katsonut omaavani riittävästi tietoa näin suureen projektiin.
Puuseppä on työskennellyt enimmäkseen yksin, mutta välillä palkannut toisen (eläkkeellä olevan) puusepän tiettyihin työvaiheisiin.

Nyt kun työ on lähestymässä loppuaan, olen huomannut useita virheitä, jotka on korjattava. Laillisessa puolessa luulen, että minulla on täydellinen käsitys, mutta toisaalta tarvitsisin ohjausta rakennusteknisissä osissa siitä, mitä minun ei pitäisi hyväksyä.

Rakentamisessa on tällä hetkellä 4 laajaa ongelmaa:
1) Puuseppä on jättänyt tiivistämättä/kiinnittämättä tiivistettä tiilijulkisivun ja puun väliin kahdessa kohtaa. Tämä johtaa avoimiin rakoihin, jotka aiheuttavat kylmäsiltoja ja joihin kosteutta pääsee talvella. Se olisi ollut uskomattoman helppoa tehdä asentamisen yhteydessä, mutta on nyt jälkikäteen mahdotonta saada täysin tiiviiksi, koska rako on liian kapea järkevän tiivistyksen tekemiseksi. Siinä tapauksessa minun pitäisi työntää kivivillaa tai ikkunatiivistettä hammastikulla ennen kuin laitan pehmeän tiivistemassan päälle, ja se on silti huono ratkaisu.
[kuva] [kuva] [kuva]

2) Sen sijaan, että sahaisi julkisivupaneelilautoja ja asettaisi lattiakonstruktion tiiviisti julkisivua vasten, puuseppä on asettanut kehikon julkisivupaneelien päälle. Tämä aiheuttaa sen, että jokaisen laudan väliin jää 10x4cm aukko, joka suoraan avautuu sepeliin, mikä luo vielä yhden kylmäsillan, johon kosteus ja kylmä ilma pääsevät tunkeutumaan.
[kuva] [kuva]

3) Yhden liukuovi-osaston kohdalla puuttui muutama senttimetri seinämitasta, koska he sijoittivat tolpan syvemmälle seinään kuin olin laskenut. Tämä olisi pitänyt olla yksinkertaisesti ratkaistu hankkimalla ja sahaamalla sopiva lauta, mutta sen sijaan he ovat ottaneet liian kapean laudan ja vain asettaneet ohuita "paloja" aukkoon, joten siinä on pituussuuntainen 2-3cm ontelo koko reunan varrella. En ymmärrä lainkaan, miten hän oli ajatellut ratkaista tämän niin, että se on siisti ja tiivis.
[kuva] [kuva]

4) Terassilattia, jonka hän on rakentanut, on nyt ollut paikallaan 2 viikkoa ja heilahtelee merkittävästi tietyissä kohdissa. Sen sijaan, että käyttäisi muovikiiloja, hän on sahannut omia puukiilojaan ja asettanut ne alle jonkinlaisena korkeussäätönä. Nyt useat näistä kiiloista ovat löysiä, vinoja tai irti, ja on todennäköisesti vähintään 30 lisää samassa kunnossa, joita ei voi nähdä. Kun katson kannen alle, näen lisäksi, että jotkut kivilaatat ovat jo itsessään vinoja, katso viimeinen kuva. Tämä on varmaan suurin ongelma, sillä en todella näe, miten hän voi korjata tämän ilman, että purkaa koko lattian ja tekee sen uudelleen. Lisäksi häneltä on jäänyt laittamatta kattohuopa puun ja kivilaattojen väliin, vaikka olen selkeästi määritellyt tämän. Ymmärtääkseni tämä vaikuttaa myös puun käyttöikään, jos kaikki laudat porataan irti ja sitten asetetaan takaisin, koska porareiät suurenevat ja päästi kosteutta sisään? Pitääkö tämä paikkansa?
[kuva] [kuva]
[kuva] [kuva] [kuva]

On sanottava, että tämä ei ole mitenkään pimeää työtä, vaan kyseessä on huomattava summa, joka on sovittu, ja kyseessä on puuseppä, jolla tietääkseni on hyvä maine sekä yli 40 vuoden kokemus (hän on lähestymässä eläkettä). Juuri tämä sai minut valitsemaan hänet, sillä tunsin itseni epävarmaksi ja halusin olla varma, että se tehdään kunnolla, vaikka se maksoi enemmän. Vielä en ole maksanut, koska hänellä on vielä asioita, jotka on saatettava päätökseen, mutta en todella näe, miten hän voi korjata näitä asioita sujuvasti ja oikein.

Joten... miten vakavaa tämä on? Onko mikään tästä hyväksyttävää puhtaasti rakennusteknisesti? Mitä toimenpiteitä minun pitäisi vaatia, jotta se olisi oikein?
Lopputulos, joka minun on selkeästi käsketty tilata, on hyvin eristetty, tiivis ja pakkaseton lasiveranta. Lisäksi sisäpuolelle on kiinnitettävä kipsilevyä (myös puuseppä tekee tämän), joten en voi käsittää, miten hän ajattelee jättää rakoja rakenteeseen.
  • Tiivistämisen pitäisi onnistua pehmeällä tiivistemassalla ja vaahdolla. Täytyy vain olla tarkka ja suojata teipillä, mihin ei haluta sitä. Pahempi on lattian kiilojen kanssa. Yleensä kiilat lyödään molemmilta puolilta, jotta se tasoittuu. Sitten skråspik pitää ne paikallaan niin, että ne eivät liiku.

• Tykkään
GreenYoda ja 3 muuta
  • Laddar…
GreenYoda
M Myrkebab sanoi:
  • Tiivistäminen onnistuu varmasti elastisella tiivistemassalla ja saumavaahdolla. Ole vain tarkka suojateippauksen kanssa siellä, missä sitä ei haluta. Pahempaa on lattian kiilaminen. Aina laitetaan kaksi kiilaa jokaiseen paikkaan. Yksi kumpaankin suuntaan, jotta se on tasainen. Sitten viistoschnitti, joka pitää sen paikoillaan, jotta se ei liiku.
En usko, että on mahdollista saada elastista tiivistemassasuulaketta tietyille kapeille paikoille riittävän pitkälle, jotta voisi tiivistää koko matkan, mutta se tehdään niin hyvin kuin mahdollista...saumavaahto on mahdollinen ratkaisu tiivistää lattian 10x4 cm hammaspaikoissa, mutta miten se toimii makadamin päällä? Syövätkö hiiret saumavaahtoa? :thinking: Onko haittoja laittaa saumavaahtoa siihen?

Kiilojen pitäisi ehdottomasti olla naulattuja/ruuvattuja paikoilleen, en oikeastaan ymmärrä mitä etuja tuollaisessa rakenteessa on muovikiiloihin verrattuna...minkä myös varovasti huomautin ENNEN kuin puuseppä aloitti, tyyliin "ahaa, luulin että muovikiilat ovat nykyään standardi"...mutta sain vain vastaukseksi, että hän on tehnyt näin 40 vuotta :rolleyes:...

GreenYoda GreenYoda sanoi:
En usko, että on mahdollista saada pehmeää saumaussuuttimen tietyille kapeille paikoille riittävästi, jotta voi tiivistää koko matkan, mutta se on tehtävä niin hyvin kuin mahdollista....vaahdo on mahdollinen ratkaisu tiivistääksesi kaukana lattialla 10x4cm-väleissä, mutta miten se toimii makadamin alla? Syövätkö hiiret vaahdon? :thinking:Onko vaahdon käyttö siellä mitään haittapuolia?

Kiiloille olisi pitänyt ehdottomasti naulata/ruuvata, en oikeastaan ymmärrä mitä etuja tuollaisella rakenteella on verrattuna muovikiiloihin....mitä myös varovasti huomautin ENNEN kuin kirvesmies aloitti, tyyliin "ai, ajattelin, että muovikiilat olisivat nykyään standardi"....mutta sain vain vastauksena, että hän on tehnyt näin 40 vuotta :rolleyes:....
  • Sinun ei tarvitse täyttää koko tilaa pehmeällä saumalla. Vedä yksi ulkopuolelle ja toinen sisälle. Välissä oleva ilma pysähtyy ja eristää. Tiilet itsessään johtavat kylmyyttä. Hiiret voivat olla ongelma. Voisi ehkä laittaa muutaman senttimetrin vaahtoa pohjaan ja sitten kaataa muutaman senttimetrin itsetasaavaa laastia päälle hiirten esteeksi. Ja sitten vähän vaahtoa päälle, kun itsetasaava laasti on kuivunut.

• Tykkään
perror ja 4 muuta
  • Laddar…
GreenYoda
M Myrkebab sanoi:
  • Sinun ei tarvitse täyttää koko tilaa pehmeällä tiivisteellä. Levitä yksi ulkopuolelle ja yksi sisäpuolelle. Välissä oleva ilma pysyy paikallaan ja eristää. Tiilet itsessään johtavat kylmää. Hiiret voivat olla ongelma. Ehkä voi laittaa muutaman sentin vaahtomuovia alas ja sitten kaataa muutaman sentin valu-uretaania sen päälle estämään hiiriä. Ja sitten vähän vaahtomuovia päälle, kun valu-uretaani on kuivunut.
Kiitos, tuo oli ratkaisu, jota en ollut ajatellut.

Onko jollakin enemmän ehdotuksia/kommentteja? Tarvitsen todella apua, keskustelu kirvesmiehen kanssa on todennäköisesti seuraavina päivinä ja haluan kyetä asettamaan oikeat vaatimukset...

1-3 voidaan varmasti korjata pienellä näpräämisellä ja taidolla. kohta 4, jossa käytetään kiiloja kantavien palkkien tukena, ei tunnu olevan ammattimainen ratkaisu, enkä ole koskaan nähnyt sitä aikaisemmin muuten kuin asennustukena ennen varsinaisen perustuksen asettamista.

Kiilat eivät kestä pitkällä aikavälillä, pyydä tekemään alusta alkaen uudelleen. Kerro kirvesmiehelle, että on parempi sahata osa säännöstä 45x145? asettaa se kiven päälle ja ruuvata kiinni kantavaan palkkiin sivulta. Tämä antaa vakaan alustan.

• Tykkään
Frunihuset20 ja 9 muuta
  • Laddar…
B
Että pitäisi kiilailla köysien ja laattojen väliin, en ymmärrä.

Olen rakentanut 80 neliön terassin, josta 55 neliötä on pilareiden varassa ja loput on laattojen varassa, jossa poreallas seisoo. Ei yhtään kiilaa, ei yhtään vinoa laattaa, ja kaikki on suorassa. Mikään ei notku. Se pysyy pystyssä, vaikka talo kaatuisi.

En kyllä maksaisi suurta "huomattavaa" summaa kokeneelle kirvesmiehelle, joka käyttää kiiloja saadakseen sen suoraksi sillä tavalla.

Mitä minä tiedän

Ongelma ei oikeastaan ole, etteikö se toimisi. Vaan ratkaisu

• Tykkään
tomas.egnerfors ja 2 muuta
  • Laddar…
Sahaa puupalikoita tilkitäksesi lattian ja julkisivulaudoitusten väliä. Yläosansa viistottuina ja kansien väliin upotettuina niiden pitäisi toimia hyvin eikä näkyä kovin paljon. Muussa tapauksessa voi sahata paloja trallista ja hakata ne rakoihin.

GreenYoda
Villa vista Villa vista sanoi:
1-3 voi varmasti korjata hieman säätämällä ja taitamalla. nro 4 käyttää pieniä kiiloja kantavien palkkien tukeena ei tunnu ammattilaiselta ja en ole koskaan nähnyt sitä ratkaisua ennen kuin asennustukena ennen kuin oikea perusta on asetettu.

Kiilat eivät kestä koskaan pitkään, pyydä, että se tehdään uudelleen alusta. Kerro puusepälle, että on parempi sahata pala palkkia 45x145? asettaa se kiven päälle ja ruuvata kantavaan palkkiin sivulta. Tämä antaa vakaan alustan.
Kiitos tuesta, se tuntuu todella kehnolta rakenteelta. Lattia täytyy tehdä uudelleen, kysymys on, missä määrin. Lautojen purkaminen ja takaisin asettaminen lyhentää, kuten ymmärrän, lautojen elinikää. Kysymys on, kuinka paljon. Kokonaan uuden laudoituksen asettaminen olisi todennäköisesti parasta, mutta tuntuu kamalalta ajan, rahan ja ympäristön tuhlaukselta. :(

GreenYoda
B Konsumenten84 sanoi:
Että pitäisi kiilata linjojen ja laattojen väliin, en ymmärrä.

Olen rakentanut terassin, joka on 80 neliötä, 55 neliötä on pilareilla ja loput on neliön muotoinen laatoilla, jossa kylpytynnyri seisoo. Ei yhtäkään kiilaa, ei yhtäkään vinoa laattaa ja kaikki on vaaterissa. Mikään ei heilu. Se tulee pysymään pystyssä, kun talo kaatuu.

En maksaisi suurta "merkittävää" summaa puusepälle, jolla on kokemusta, ja joka kiilaa saadakseen sen suoraan tällä tavalla.

Mitä minä tiedän

Ongelma tuskin onkaan toimivuudessa, vaan ratkaisussa
Kuulostaa loistavalta, harmi että et rakentanut minun terassiani :D.
Miksi hän halusi tehdä niin, sen tietää vain jumalat, sepelit ja laatat laitettiin vaateriin mutta puuseppä halusi 2cm pelivaraa kiiloilleen, joten se oli mitä tilasin (kaivaminen + laattojen asettaminen tehtiin toisen firman toimesta).
Terassi tulee tarvitsemaan toimenpiteitä, nyt etsin vain parasta tapaa ratkaista asia.

• Tykkään
Nyburgare
  • Laddar…
Näyttää olevan tavallinen painekyllästetty terassilauta, tyyppiä 28x120? Jos hän on asettanut laatoituksen melko suoraan, pitäisi riittää nostaa muutamia yksittäisiä lankkuja niin, että voi laittaa tukipalan ja käyttää sitä hänen kiilojen sijaan. Silloin tarvitsee vain vaihtaa ehkä 4-5 lautaa sen sijaan, että vaihtaisi koko lattian. Kiinnitä tukipätkä lattiatukeen pylväänä 5x80-ruuvilla.

• Tykkään
perror ja 1 muu
  • Laddar…
GreenYoda
P PatrikJo sanoi:
Se näyttää olevan tavallinen painekyllästetty terassi, tyypillisesti 28x120? Jos hän on asettanut laatat suoraan, riittää, että nostaa muutamia lankkuja niin, että voi laittaa alas sääntöpalan käyttääkseen sitä hänen kiilojensa sijasta. Sitten sinun tarvitsee vain vaihtaa ehkä 4-5 lautaa sen sijaan, että vaihtaisit koko lattian. Kiinnitä sääntöpalan pätkä tolppana lattiasääntöön 5x80-ruuveilla.
Kyllä, tavallinen painekyllästetty terassi mutta 145x28. CC600. Laatat on asetettu suoraan, kansi on noin 40 neliömetriä joten ei riitä vaihtaa vain 4-5 lautaa kaiken vakauttamiseksi. Miten tarkoitat kiinnittää sääntöpalan pätkän tolppana?

Onko kirvesmies maalannut med ?

GreenYoda
M maria01 sanoi:
Onko puuseppä maalannut ?
Ei, maalauksesta olen huolehtinut itse. Mitä ajattelit? Joitakin huomautuksia ja sitten vain mennään :D

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Villa Spinell
  • Laddar…
GreenYoda
T toolman77 sanoi:
Sahaa puupalikoita lattian ja julkisivulaudoituksen väliin tiivistämiseksi. Viistetyt yläreunassa ja upotettuina lukkolaudan väliin, niiden pitäisi toimia hyvin eikä näkyä niin paljon. Muuten voi sahata trall-paloja alemmas ja paukuttaa väleihin.
Luulen, että käytän saumavaahdon ratkaisua, koska sisäpuolelle laitetaan kipsilevyjä, joten reiät peittyvät kuitenkin...ja luulen, että saumavaahto tarjoaa paremman eristysarvon kuin puupalat. Näyttää siltä, että voi myös sahata lukkolaudat niin, että koko rako tulee yhdeksi aukoksi täytettäväksi useiden pienten reikien sijasta, ainakin tämä on mahdollista pahimmalla seinällä. Sisäkulmissa, joissa lukkopaneeli on vielä paikallaan, saattaa olla hyvä idea käyttää puupaloja väleissä. (y)

• Tykkään
Turpen ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.