Olen parhaillaan kunnostamassa taloa, joka on rakennettu vuonna 1949. Rakenne on rapattu julkisivu pystysuorilla lankuilla.
Ajatuksena on eristää talo sisäpuolelta, koska talon kokonaispinta-ala on 400 neliömetriä ja julkisivu on rapattu. (Maksaen pari neliömetriä välttääkseni koko julkisivun rappaamisen uusiksi).
Alkuperäinen suunnitelmani oli asentaa puukuitueriste suoraan olemassa olevalle pinnalle, joka koostuu tapetoidusta tretexistä, mutta nyt purkamisen jälkeen ajattelin puhdistaa seisovaan lankkuun asti, kun huomasin, kuinka paljon olemassa oleva rakenne oli rakennettu sisäänpäin.
Koska minulla on huono tietämys lankkurakenteista, ajattelin tarkistaa kaksi asiaa tässä kollektiivisen tietämättömyyden paikassa!
1. Onko jotain siitä, mitä olen poistanut kuvissa (vaakasuora harva/lankku) tarkoitettu yhdistämään lankun ja auttamaan rakenteen kantavuudessa/jäykkyydessä, vai onko se vain luomaan ilmarako lankkujen ja tretexin päällä olevan uritetun välillä?
2. Tarvitsenko ilmarakoa lankun ja ajatellun puukuitueristeen väliin?
(Kiinnostuneille on ajatus asentaa puukuitueriste, sitten tuulensuoja ja sitten pintamateriaali. Talo koostuu täysikokoisesta kellarista, kahdesta kerroksesta ja täydestä ullakosta portaiden kanssa, kuten kerrostalossa)
Kuva 1. Rakenteen osa, joka on rakennettu pystysuoran lankun päälle (ulkoseinä)
Kuva 2. Vaakasuora lankku/harva, jossa pystysuora paneeli sekä tretex-levy.
Kuva 3. Poistetun osan takapuoli.
Terveisin, minulla riittää tekemistä kuolemaani saakka.