En ymmärrä, miksi huolestuttaisi, jos teippi pysyy kiinni, kun käyttää SITAC-hyväksyttyä ikääntymistä kestävää teippiä. Tietääkseni se kelpaa passiivitaloille, joten sen pitäisi kelvata teidän todennäköisesti "normaaleihin" rakennuksiinne.

Niissä tapauksissa, joissa se on sovellettavissa (sisäkatoissa, jotka tulee harventaa, tai sauma katto- ja seinämuovin välillä), pyritään luonnollisesti siihen, että muovia menee päällekkäin kahdella pitkittäisellä rimoituksella.

Seinien vuoraamiseen paneeleilla (joissa tuskin on saumoja) pidän henkilökohtaisesti - täysin maallikkona - erittäin liioiteltuna. Miksi ei sitten käyttää kolminkertaista muovia?

mattias78, lue kuvaukseni viestissä #15, niin näet, että voi valita tiivistää saumat ohuella listalla sen sijaan, että käyttäisi teippiä.

Ongelma teipin kanssa on ymmärtääkseni se, että itse liima ei ole ikääntymistä kestävää, eikä tiedetä, kuinka kauan teipin toiminnallisuus säilyy.

Så om SITAC har godkänt en tejp som åldersbeständig, skulle godkännandet bara gälla "plastremsan" då, och inte klistret...?

Se t.ex. godkännandedokumentet för T-Flex där SITAC bedömt ålderbeständigheten till "minst 50 år". (Andra godkännanden kan sökas fram på SITACs hemsida)

Ola78
Teippaan ja asetan puristelistan sinne missä tarvitaan, mutta yritän aina saada mahdollisimman vähän saumoja, silloin ei tarvitse huolehtia niin paljon. Kun on kyse teipistä, mielestäni käytettyäni ensin Stockviks ikääntymisen kestävää teippiä diffuusiomuoville, T-flex on paljon parempi, käytän sitä työssä ja se liimaa niin hyvin, että menee joskus hulluksi, mutta irrota ei.

Olen käyttänyt T-Flexiä koko talonrakennuksen ajan, se pysyy todella hyvin. Nyt rullat loppuivat, kun oli autotallin vuoro, ja päätin kokeilla paria edullisempaa teippiä. Ei voi verrata tarttuvuutta ollenkaan. Olen löytänyt sitä vain paikallisesta rakennusliikkeestä tilattavana tuotteena, ja he veloittavat yli 260:- rullasta! Onko joku löytänyt sen halvemmalla jostain? Näyttää siltä, että se on sama tuote, jota Saksassa kutsutaan Tacoflexiksi, siellä se maksaa ehkä puolet. Joku verkkokauppa ehkä, en ole itse onnistunut löytämään.

Itse sisustan parhaillaan yläkertaani ja kamppailen teippauksen kanssa (Parocin oma sekä Tesan teippi). Olen huomannut, että teippi irtoaa ajan myötä, jos sitä vähänkin vetää kulmasta tai jos muovi ei ole täysin tasainen. Olen ajatellut, että teippisaumat puristuvat ulko- ja sisäeristeen (195+45) väliin, kun kaikki on paikallaan, mutta täytyy olla huolellinen.

Suurin ongelma, jonka koen, on palkkien ympärillä, jotka rikkovat höyrysulun. Tässä on todellinen riesa, ja tietyt osat tuntuvat irtoavan parin viikon kuluttua. Olen yrittänyt käyttää Parocin mustaa, tahmeaa tiivistysnauhaa, mutta silloin lähinnä kiinnitän itseni kiinni.

• Tykkään
likblek
  • Laddar…
MagnusRö sanoi:
Suurin huolenaiheeni on palkit, jotka rikkovat höyrysulkua. Tässä on vaikea kohta, ja sillä on taipumusta irrota tietyissä kohdissa muutaman viikon kuluttua.
Huomaa, että monet pitkäikäiset teipit on hyväksytty vain muovin liittämiseen, ei muovin liittämiseen puuhun tai muovin liittämiseen metalliin. Tiedän vain edellä mainitun T-emballage T-Flex, joka on hyväksytty liittämiseen muihin materiaaleihin.

Olen laittanut ilmastointiteippiä puuhun, koska se tarttuu hyvin. Sitten teippaan ikääntymisenkestävällä teipillä ilmastointiteipin ulkopuolelle. Toimii aika hyvin, mutta ikääntymisenkestävä teippi irtoaa muovista, jos se ei ole täysin tasainen.

...tämän ketjun luin aivan liian myöhään. Olen työskennellyt Tesa 4668:n kanssa ja olen ajatellut, että se on toiminut ok. Mutta valitettavasti olen niitannut sitä myös muihin materiaaleihin kuin muoviin, ja se ei ehkä ollut niin hyvä, olen nyt ymmärtänyt. Nyt minun täytyy käydä niittipistoolin kanssa pari kierrosta lisää ja katsoa, mitä voin ratkaista jälkikäteen. Ikkunan ympärillä ei kuitenkaan ole liian myöhäistä säännölle...

Ainoa mikä toimii on t-flex. Tesas tjep ei kiinnity lainkaan niin hyvin kuin sen pitäisi. En ymmärrä, että se on hyväksytty. Kiinnittyminen on jotenkuten hyvää, jos on erittäin huolellinen, mutta vain tasaisilla pinnoilla, muovi muovia vasten ja katossa teippauksen on tapahduttava harvaan paneeliin. Ei toimi lainkaan esimerkiksi puuta vastaan tai putkien, sähköputkien tai missään muualla, missä teipin täytyy olla joustava. T-flex on erittäin kallis (olen käyttänyt 60 rullaa), mutta sanoisin, ettei ole vaihtoehto valita halvempaa tesa-teippiä. Tämä on ehdottomasti väärä paikka säästää rahaa. Jos sinulla on vuotoja, saat talvisin ongelmia kondensaatilla eristeen päällä, joka sitten jäätyy jäiseksi ja sulaa ja lopulta asettuu diffuusiosulun päälle vetenä.

Valitettavasti on aivan liian vähän rakentajia, jotka käyttävät t-flexiä hinnan vuoksi.

Himneck sanoi:
Tesas tjep ... En ymmärrä, että se on hyväksytty. ... Ei toimi ollenkaan esim. puuta tai putkia, sähkösuojaputkia vastaan.
Tietääkseni hyväksyntä koskee tuota teippiä ainoastaan muovia muoviin liittämiseen.

Snailman
Onko kukaan muu verrannut k-flex ja T-flex ja voi yhtyä siihen, että ne näyttävät olevan saman valmistajan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.