Höyrynsulkutiivistysteippi tietysti ;D

On saatavilla rakennustavarataloista, sen pitäisi olla UV-kestävä teippi. Olen nähnyt ja itse käyttänyt läpinäkyvää, valkoista tai vihreää.

Melko kallis, rulla maksaa yleensä noin 80-100 kr useimmissa paikoissa.

Hmmm...
Tarvitseeko todella olla niin tarkka? Eikö riitä, että tekee kunnollisen päällekkäisyyden ja käyttää nitojaa tasaisin väliajoin?

yst. terv.
David

Olen kuullut monia eri vastauksia tähän kysymykseen, jotkut sanovat, että päällekkäisyys on täysin OK, toiset haluavat käytännössä hitsata kaikki saumat kokonaan.

Ei ole mahdollista saada täysin tiivistä, miten tahansa tekee.

Olen käyttänyt teippiä, enimmäkseen siksi, että toimittajani mielestä sen pitäisi olla niin, minulla ei oikeastaan ole omaa käsitystä siitä, miten sen "pitäisi" olla.

Ilman että olisin ammattilainen tai asiantuntija millään tavalla, uskon että syy siihen miksi teippi on niin kallista on se, että se on myös ikääntymiskestävä, eli ei irtoa 10 vuoden tai niin kuluessa.
Mitä tulee päällekkäisyyteen, suositellaan yleensä että saumat myös puristetaan esim. 2 tukipuun väliin tai tukipuun ja kipsin väliin niin että painetta tulee koko pituudelle. Ilmatiivis, tavallaan.

Jos käytät muuta teippiä kuin ikääntymistä kestävää, on myös olemassa riski, että teipin liima liuottaa muovin muutaman vuoden jälkeen. On olemassa tutkimuksia, jotka osoittavat, että juuri hopeateippi tekee niin. Valitettavasti et näe seinän sisällä, jos teippi irtoaa tai liuottaa muovin, joten mielestäni on parasta pelata varman päälle ja ostaa ikääntymistä kestävää teippiä.

On olemassa kaksi erilaista tiivistysjärjestelmää, jotka tiedän

• Rakennusmuoviteippi TESA 4668 (noin 71:- per 33m)
• Isover Tiivistysnauha 1107 (40m, hinta ?)

En tiedä, kumpi on paras tai edullisin.

Anteeksi, että nostan vanhan ketjun esille, mutta tässä on jotain, mitä en ymmärrä.

Paikallisessa rakennusliikkeessä on sekä T-emballage Tiivistysteippi T-Flex reilusti yli 200:-/25 m että edellä mainittu Tesa 4668 hieman alle 100:-/33 m.

T-Flex vaikuttaa erittäin vankalta, kiinnittyy eri materiaaleihin ja tuotetietojen mukaan sen ikääntymisenkestävyys on 50 vuotta. Mutta se on kallis!

Kaupan henkilökunta oli tietojen mukaan väittänyt, että Tesa-teippiä ei ole hyväksytty. Valmistajan mukaan se on kuitenkin SITACin hyväksymä. Minkä tyyppisestä hyväksynnästä on kyse, ei kuitenkaan selviä. Henkilökunnan väitteen huomioon ottaen hyväksyntä ei ehkä ole kovin merkityksellinen. Vielä hämmentävämpää on, että Tesan pakkauksessa on pieni aurinko ja alla lukee "180 päivää". Mitä tämä tarkoittaa? Onko ikääntymisen kestävyys vain 180 päivää??? (Jotkut jälleenmyyjät myyvät sitä juuri väliaikaiseen saumaukseen esim. maalaustöiden yhteydessä). Vai onko kyse siitä, että se kestää suoraa auringonvaloa 180 päivää, mutta muuten paljon pidempään?

Mutta katsohan. SITACin kotisivuilta pystyi etsimään hyväksyntää kyseiselle tuotteelle. :) Siellä on muun muassa kommentti siitä, että UV-säteilyä on vältettävä ulkovarastoinnin aikana. Ehkä se tarkoittaa aurinkoa ja "180 päivää".

Kun minulla oli rakennusneuvonta, kunnan kaveri sanoi, että teippiä ei kannata käyttää. Hän tarkoitti, että kukaan ei voi tietää, kuinka kauan se pysyy paikallaan, ja olen samaa mieltä hänen kanssaan. Hän piti ainoana oikeana vaihtoehtona puristaa muovi kahden tukipuun väliin. Se kuulosti hyvältä minusta ja ajattelin, että niin teen. Nyt olen alkanut miettiä, miten se pitäisi tehdä. Seinieni tulee koostua pystyssä olevista 195mm ja sisäpuolella vaakasuorista 45mm. Muovin tulisi olla 45:n ja 195:n välissä. Mutta koska yksi on pystysuorassa ja toinen vaakasuorassa, en voi puristaa muovia ilman, että lisään jotain mtrl. Mahdollisesti voin laittaa jonkinlaista listaa, joka puristaa muovia pystysuoria tukipuita vasten, mutta se tuntuu todella hankalalta.

Viimeksi muokattu:
Minusta teippi vaikuttaa myös hieman epävarmalta. Kun ristiinkoolaamme ja asetamme muovin pystysuorien ja vaakasuorien koolausten väliin, pitäisi pystyä tukemaan takana olevia koolauksia muovin saumoissa, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Onko teidän mielestänne sen arvoista nähdä ylimääräistä vaivaa tehdäksesi sillä tavalla?

Ola78
Mielestäni se on ehdottomasti vaivan arvoista, että teippaa sauman kohdalta, silloin tietää, että siitä tulee tiivis, eikä se vie erityisen paljon lisäaikaa.

Eikö homman idea vähän katoa, jos reglarna ovat eri suuntiin? Ajatuksena onhan päästä eroon kylmäsilloista laittamalla eristys ristiin...
Ellei sitten käytä ohuita listoja apuna...

Ola78
Olet oikeassa, että osa tarkoituksesta katoaa, mutta toisaalta ei kovin usein tule ylimääräistä, joten sen pitäisi olla merkityksetöntä. Mutta toki voi laittaa ohuemman listan ja puristaa mukaan, jos haluaa, ei siitä ainakaan huonompaa tule.

Joo, kortla oli ehkä väärä ilmaus, nyt olen keksinyt miten sen kuuluu olla! Jos aiotaan laittaa muovia pystysuorille koolauksille ja vaakasuorat koolaukset sisäpuolelle, niin toki muovi asetetaan ylhäältä alas, jolloin saadaan sauma joka 2400 mm kohdalle. Näissä saumoissa naulataan ohuet listat teippaamisen sijaan. Ja vain kokonaisia muovipituuksia käytetään.

Niin se saa olla! :)

Ola78
Mutta mieluiten muovissa tulisi olla mahdollisimman vähän saumoja, parempi jos rullaat muovin seinää pitkin, silloin minimoit saumat. Saatavilla on jopa 3,10 metriä leveitä diffuusiofoileja, esim. T-emballage myy niitä.

• Tykkään
storstark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.