42 653 lukukertaa ·
141 vastausta
43k lukukertaa
141 vastausta
Suolalasku, kun rakentaja on tilannut rakennustarvikkeita
Miksi ei voi erottaa yrityksiä ja käsityöläisiä, minä käsityöläisenä en saa enemmän palkkaa numerotemppuilun vuoksi, minulla on edelleen palkka samassa suhteessa vaimoni kanssa, joka on lähihoitaja, lopeta käsitteiden sekoittaminen!
En usko, että kukaan täällä valittaa siitä hinnoittelusta, se kuulostaa erittäin järkevältä minusta.BennyK sanoi:Minä maalausurakoitsijana saan noin 35 % alennuksen maalista. Sitä ei yleensä kuluttajalla ole, korkeintaan "tavallinen" kuluttaja saa korkeintaan 20 %. Yleensä lisään hintaani 10 %. Tämä on normaalia ainakin alallani. Tämä tarkoittaa, että sekä minä että asiakas hyötyvät siitä, että minä hoidan maalihankinnan. 10 % lisäys urakoitsijan hintaan on kohtuullista.
Mutta keskustelussa oli kyse käsityöläisistä, jotka veloittavat materiaalista järjettömän paljon enemmän kuin mitä se maksaisi asiakkaalle itse ostaa. Ja 40 % lisäys, mistä näyttäisi olevan kyse TS:n esimerkissä, on mielestäni kohtuuttoman paljon, varsinkin kun kyseinen käsityöläinen vihjasi, että materiaali ostettaisiin hyvään hintaan.
Se voi liittyä TS:n esitykseen keskustelun alussa:Attimannen sanoi:
Rakennusmateriaalit on ostanut rakentaja itse lähimmästä suuresta rakennustarvikeliikkeestä. Hän suositteli sitä, koska siellä on "parhaat hinnat". Kun minun piti maksaa rakentajan laskut, sain kopion hänen materiaalikustannuksistaan.
Ehkä se olen vain minä, mutta tulkitsin tämän niin, että rakentaja on käsityöläinen, ja myös tämä käsityöläinen teki itse ostokset. Onko käsityöläinen sitten palkattu työntekijä vai pyörittääkö hän omaa yritystä, on yhdentekevää, samoin kuin käsityöläisen ansiot. Käsityöläinen on ollut vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa, tehnyt ostokset ja epäsuorasti luvannut asiakkaalle hyvät hinnat materiaaleista. Jos hänellä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa laskun materiaalikustannuksiin, hänen ei pitäisi myöskään luvata sellaisia asioita TS:lle.
Olet jo itse vastannut kysymykseen siitä, onko hän työntekijä vai yrittäjä. Minä työntekijänä en koskaan näe lukuja siitä, mitä työt maksavat, ja suosittelisin rakennustarvikeliikettä vain, jos tietäisin sen olevan lähin tai jos siellä olisi erityinen artikkeli.
mariatherese sanoi:
Mutta rakas ystävä, kyllä sinun täytyy ymmärtää, että normaalitapauksissa asiat eivät mene näin, päinvastoin, tämä on tietysti poikkeustapaus. Arvaisin, että normaalilaskutus puusepältä on välillä 350-450 + alv, materiaalilisäykset tai ei.mariatherese sanoi:
Tiedän, että sinulla on suuri käsityövihamielisyys ja olkoon niin, mutta älä sotke asioita ja poikkea aiheesta/trollaa niin, että koko ketjusta tulee sekasotku. Huokaus....
Puuseppä, joka veloittaa 900/tunti, katoaa melko nopeasti markkinoilta, ellei markkina ole sairas/ylikuumentunut, mutta asiakas päättää, mikä on oikea hinta.
Jäsen
· södemanland
· 706 viestiä
Ei, mitään mestaria joka veloittaa 900/tunti juoksevalla laskutuksella ei ole…
Mitä mestari tienaa urakkatyössä, on asiakkaalle yhdentekevää, koska hän tietää, mitä työ tulee maksamaan, sitten on mestarin vastuulla, kuinka tehokas hän on…
Mitä mestari tienaa urakkatyössä, on asiakkaalle yhdentekevää, koska hän tietää, mitä työ tulee maksamaan, sitten on mestarin vastuulla, kuinka tehokas hän on…
Yksinkertaista - mitä urakoitsija mainitsee hinnoista on keino myydä itsensä. Tällaiset asiat on opittava säätelemään ja ymmärtämään osana kilpailutusta - ei kun se on tehty. Jos ei ymmärrä mitä myyjä/urakoitsija sanoo/myy, ei pitäisi myöskään allekirjoittaa. Kysyä, selventää, tarkistaa ja toistaa kunnes kaikilla on sama kuva projektin kolmesta perusvaiheesta - aikataulu, laajuus ja kustannukset. Pelkkä jonkun kuunteleminen ja se, että kuvittelee sen tarkoittavan alhaisinta mahdollista kustannusta itselleni, on vain naiivia. Miksi on olemassa esimerkiksi prisjakt? Siihen on syynsä. Kaipaan vastaavaa juuri rakennustarvikkeille, mutta he eivät varmaan ole kiinnostuneita joutumaan kilpailun alaisiksi, joten he eivät myöskään julkaise hintojaan vertailua varten.jimih sanoi:Se, mihin reagoin, on ennen kaikkea se tosiasia, että rakentaja näennäisesti suositteli tiettyä rakennusfirmaa juuri siksi, että heillä "on parhaat hinnat". Lausua tuolla tavoin, ja sitten antaa asiakkaille hinnat, jotka eivät ole lähelläkään parhaita hintoja, on mielestäni melkein petollista käyttäytymistä. Kuten tulkitsen alkuperäisen viestin, tavallaan "normaali hinta" ilman alv:ta oli 54 kr kappale, ja häneltä veloitettiin 76 kr kappale. Kyseessä on yhteensä 41%:n hinnankorotus.
Itse sanot, että asiakkaalla ei ole mitään tekemistä mahdollisten sopimusten välillä rakentajan ja rakennustavarakaupan kanssa. Tästä lähtökohdasta on täysin turhaa tietoa rakentajalta kertoa asiakkaalle, että rakentaja saa parhaat hinnat asioimalla juuri tässä rakennustavarakaupassa. Siksi on silloin kohtuullista olettaa, että rakentaja oikeastaan sanoo, että asiakas itse saa parhaat hinnat, jos rakentaja asioi juuri tässä rakennustavarakaupassa. Ja silloin mielestäni on periaatteessa valehtelemista suoraan asiakkaan kasvoille, jos laskun saapuessa hinta vastaa noin 40% yli sitä, mikä voidaan katsoa normaaliksi hinnaksi.
Ongelmani on pikemminkin löytää täysin yhdenmukainen kuva urakoitsijan kanssa niistä laatumittareista, jotka on saavutettava. Yksinkertaisesti - olisi mukavaa löytää eri käsityöläisiä, jotka tuntevat ylpeyttä siitä, mitä tekevät, ja tekevät sen siksi yhtä hyvin asiakkaalle kuin kotona. Ihanaa, kun se tapahtuu, mutta mielestäni se on vaikein vaihe.
Viimeksi muokattu:
Lyhyesti sanottuna tähän tulisi sisältyä juuri materiaalin haku/lastaus, kilometrikorvaus tulee yleensä lisäksi. Ongelma on nykyään se, että rakennusfirmat asettavat ehdot, mikä on täysin kohtuutonta oikeasti.Mainstream sanoi:
Joku kirjoitti jotain, että kotipalvelu osti maitoa 15kr sen sijaan, koska he saavat alennusta. Asiantuntijana voin sanoa, että tämä oli erittäin "osuva" vertaus.
10 tai 70% alennus ei ole kiinnostava, se on se, mikä on viimeisellä rivillä, mikä on kiinnostava - yksityishenkilöille, EI AB-SOLUUT-TISESTI yritysomistajille. He pelaavat suuren osan tietämättömyydellä, kun kyse on siitä, mitä asiat oikeasti maksavat.
Tämä tietämättömyys läpäisee muuten myös koko tämän foorumin (en halua olla ilkeä), mutta noin 95% hinnoittelun ja ehdotuksien käsityksistä, joita luen, ovat niin räikeän virheellisiä, että yleensä naureskelen ja ajattelen: mutta herregud.
Monesti olen käynyt läpi numerot, esim. hintatieto nyt ketjussa, jossa monet arvioivat kustannuksia lattian ja lattian uudistamisesta sekä kaikista listoista noin 40-50.000kr, itse sain sen 10.000kr melko hyvillä materiaaleilla.
Rakennustavaratalossa x säännös maksaa 100kr, rakennustavaratalossa maksaa 40kr, yrityksen omistaja valitsee todennäköisesti rakennustavaratalon x, koska heillä on tarkoituksellisesti korkeampi hinta ja hän saa siten rahaa sivussa.
Jos ihmiset yleensä alkaisivat reagoida ja sanoisivat: Mutta hei, säännös ei silti maksa 100kr? ja jos maksat 100kr, sinun tulisi vaihtaa toimittajaa, olemme tulleet pitkälle. "Niin se kai maksaa..." ajattelevat useimmat.
Sitten, että yrityksen omistajat saavat kohtuullisia alennuksia, ei kuulu yksityishenkilöille, on ihan oikein, että jos ostaa tavaroita noin 1 miljoonalla + vuodessa, saa alennusta, jonka kyllä pitää omassa taskussa. Sitä vastoin se on nykyään täysin kohtuuttomalla tasolla.
Viimeksi muokattu:
Tässä luulen, että joskus syntyy väärinkäsityksiä. Asiakas luulee maksavansa käsityöläisen ajasta, autosta ja kilometrikorvauksista, kun hän hakee asiakkaan työhön tarvittavat tavarat. Tietenkin käsityöläisen on saatava korvaus jälleenlaskutuksesta jne., mutta ei ajatella, että kyseessä olisi mitään suuria lisämaksuja.pappskallen sanoi:
Mutta se, mikä jää huomiotta, on se, että asiakas oikeastaan maksaa käsityöläiselle siitä, että hän menee ostamaan tavarat omaan liiketoimintaansa, jota hän harjoittaa rinnakkain käsityön kanssa. Sitten käsityöläinen myy tuotteet asiakkaalle ja riippuen siitä, kuinka paljon voittoa käsityöläinen haluaa saada myyntitoiminnastaan, materiaalin hinta voi vaihdella enemmän tai vähemmän kalliiksi.
Ehkä asiakkaiden pitäisi joskus kysyä hieman enemmän etukäteen ja ehkä myös käsityöläisten pitäisi joskus olla selkeämpiä asetuksistaan välttääkseen keskusteluita jälkikäteen.
Se menee pikemminkin näin:Svein Eriksson sanoi:Mielestäni tämä on petosta. Oletetaan, että soitan yritykselle ja ostan palvelun "tarvitsen tietokoneen". Sitten saan laskun 6000 kruunua, jonka minun pitää maksaa, 1000 työn osuudesta ja 5000 tietokoneesta. Tämä lasku on kopio alkuperäisestä laskusta tietokonekaupasta 5000 kruunua. Mutta jos soitan itse tietokonekauppaan, se maksaa 3000 kruunua. Hinta 5000 kruunua on jotain, mitä kukaan muu ei saa, 2000 on lisäosuus, joka palautuu sille, joka osti tietokoneen puolestani.
Vaihtoehtona on sanoa "perimme 3000 kruunua löytääksemme sinulle tietokoneen". Silloin ollaan rehellisiä. Mutta on todennäköisesti pakko laskea hintaa, koska on liian kallis.
Tämä johtuu siitä kuplataloudesta, mitä meillä on juuri nyt. Rakennusfirmoilla menee liian hyvin, joten tulee ahneeksi.
Oletetaan, että soitan yritykselle ja ostan palvelun "tarvitsen tietokoneen". Sitten saan laskun 6000 kruunua, jonka minun pitää maksaa, 1000 työn osuudesta, kuten tietokoneen etsiminen ja kaupassa käyminen, ja 5500 tietokoneesta ja lastaamisesta. Tämä lasku on kopio alkuperäisestä laskusta tietokonekaupasta 5000 kruunua. Kaupassa tietokone maksaa 5000 kruunua yksityishenkilölle, mutta mediamarketilla 1 km päässä se maksaa 3000 kruunua.
Kaikilla Yrittäjillä on oikeus asettaa ne hinnat, joita he pitävät tarpeellisina, vaikka he saisivat alennuksen. 12% kaikista ostoista ei ole erityisen paljon ja se on kustannus Yrittäjälle hankkia materiaalia, joten on luonnollista veloittaa siitä!
Ja se, joka kokosi sen, sai 2 kr