dudero sanoi:
Skinna!? Hur då? Skulle pensionären fått mer pengar i plånboken om hen hade handlat själv!?
lbgu ehkä ei kirjoittanut sitä suoraan esimerkissään, mutta näen sen implisiittisesti, että maitoesimerkki koskee tilannetta, jossa eläkeläinen maksaa huomattavan ylihinnan verrattuna siihen, jos hän olisi ostanut maidon itse. Joku mainitsi aiemmin ketjussa, että maito ostetaan ja palataan kuitin kanssa "1 litra maitoa, 100 kr". Tietysti juuri 100 kr on hieman liioiteltua, mutta tarkoitan, että maitoesimerkki toimii erinomaisena ongelman esittämisenä.

Eli kyse ei ole siitä, että maito maksaa 8 kr kaupassa, ja että kotihoito saa alennuksen ja ostaa sen 5 kr ja veloittaa eläkeläiseltä 8 kr. Pikemminkin kyse on siitä, että kotihoito maksaa 10 kr, ja sitten veloittaa eläkeläiseltä 12 kr ja saa takaisin 3 kr takaisinpalautuksena. Näin ollen eläkeläinen on maksanut 50 % enemmän kuin jos hän olisi ostanut maidon itse. Se saattaa kuulostaa mitättömältä valittaa muutamasta kruunusta, mutta kun ajattelee, että tämä pätee käytännössä kaikkiin tavaroihin, jotka kotihoito ostaa eläkeläiselle, ja pitäen mielessä, että monilla eläkeläisillä ei ole taloudellisesti kovin hyvin, silloin on helpompi tulla vihaiseksi. Vaikka tämä onkin fiktioesimerkki. :)

En ymmärrä, kuinka voi puhua niin innokkaasti, kun esimerkkinä on vain yksi tuote. Entä jos kaikki muut tuotteet ovat halvempia!?
Tottakai se voi olla niin. Mutta ilman tätä tietoa keskustelua on käytävä sen tiedon perusteella, mitä on saatavilla. Eli on jätettävä muut tuotteet huomiotta ja keskityttävä niihin tuotteisiin, joista on tietoa.

tommib sanoi:
3% 900000:sta on 27000... harvoin näkee käsityöläisten laskevan väärin tähän suuntaan :p
Vitsi vitsi, mutta "lojalitetsbonuksesi" on puhdas kickback ja jotain, joka lopulta tulee asiakkaan taskusta. Ne eivät ole sinun rahasi, joilla ostat materiaalia asiakkaalle.
Materiaalikustannus oli 150.000, jos nyt unohdit tämän.
Käsityöläinen ostaa OMIEN rahoillaan ja myy eteenpäin asiakkaalle!

mariatherese sanoi:
900+alv jos ei saanut materiaalilisää, sanoohan se aika paljon siitä, millaisia lisäyksiä... ja palkkaa. .
Mistä saat 900+alv??

pappskallen sanoi:
Materialkostnaden var 150.000 om du nu missade detta.
Nä hantverkaren handlar för SINA pengar och säljer vidare till kund !
Päinvastoin. 150.000 on tuntipalkka ja 750.000 materiaali oli se. Mutta se kuulostaa kummalliselta jakelulta ja kuin erittäin kalliilta materiaaleilta, joissa 10-15 % suuntaan tai toiseen ei ole väliä.

13th Marine sanoi:
Minusta se on yhtä jännittävää joka kerta, kun tällainen ketju ilmestyy, jotkut käsityöläiset puolustavat heti menetelmää.
Mitkä käsityöläiset??
Mikä menetelmä??

Svein Eriksson sanoi:
Olen juuri laajentanut Lundin huvilaa, kustannus noin 900 000 kruunua, josta materiaalit 150 000 kruunua.
Tämä on alkuperäisestä viestistä ja siinä lukee kyllä 900 000 JOSTA MATERIAALIT 150 000.....

Ainakin minä tulkitsen sen niin, että materiaalikustannus on 150 000

pappskallen sanoi:
Detta är från ursprungsinlägget och där står ju 900.000 VARAV MATERIAL 150.000.....

Det tolkar åtminstone jag som att mtrl kostnaden är 150k
Joo, olet täysin oikeassa. Jako hämmentää minua silti.

Minulla maalausurakoitsijana on noin 35 % alennus maalista. Kuluttajalla ei yleensä ole sitä, enintään "tavallinen" kuluttaja saa enintään 20 %. Minulla on tapana yleensä lisätä 10 % hintaani. Tämä on normaalia ainakin minun alallani. Tämä tarkoittaa, että sekä minä että asiakas hyödymme siitä, että minä huolehdin maalista. 10 % korotus urakoitsijan hintaan on kohtuullinen.

• Tykkään
hantverkare1 ja 4 muuta
  • Laddar…
Jos et ole tehnyt läksyjäsi, riskeeraat joutuvasi huijatuksi, et voi myöhemmin väittää, että yritys on huijannut sinua, olet käytännössä antanut heille blanco-shekin, kun ette ole säädelleet tätä sopimuksessa. Olen itse oppinut kantapään kautta. Mutta olkaa hyvä, älkää sekoittako yrityksiä ja käsityöläisiä. Käsityöläisen tavoite on tehdä hyvä työ, yrityksen tavoite on ansaita rahaa. Saatte itse laskea, mikä on yksinyrittäjän tavoite.

dudero sanoi:
Ja sinä olet ihan oikeassa. Jakautuminen hämmentää minua joka tapauksessa.
Minuakin, pitäisi tulla 1.200-1.500 tuntia.....

LarsEbbe sanoi:
Tästä voi olla montaa mieltä. Ei ole helppoa, miten päin sitä kääntääkään.
Toinen esimerkki, kuten maito;

Minulla oli autoni huollossa tällä viikolla, öljynvaihto.
Moottoriin mahtuu 7,5 litraa, laskussa lukee; 2 x 4 litraa á 895 kr!
Mitä tapahtui sille puolikkaalle litralle, joka jäi yli? Se maksoi minulle yli 100 kr.
En saanut sitä lopputilkkaa kanisteriin tulevaa täyttöä varten.
Ja olisiko autokorjaamo suostunut siihen, että olisin tuonut mukanani Biltemasta ostettua öljyä puoleen hintaan?
Minulla on täysin päinvastainen kokemus. Minun autokorjaamoni veloittaa 3,5 litraa öljyä. Jos olisin ostanut kanisterin itse, minulla olisi ollut puoli litraa säilöttävänä.

Korjaamo ei tietenkään osta öljyä kanistereissa. Heillä on keskusastia ja täyttävät katosta tulevalla letkulla.

Edellinen, jonka palveluja käytin (olen muuttanut sen jälkeen), oli vielä rehellisempi. Hänellä oli kiinteä hinta huollolle, ja siihen sisältyi lasinpesunesteen täyttö. Jos koko pullo ei mennyt, hän jätti auton puolillaan olevan pullon.

nikasp sanoi:
Melko OT mutta on joskus hankalaa ostaa pikkutarvikkeita yksityishenkilönä. Minun piti maksaa 58 kruunua pienestä mustasta muovitulpasta tiskipöydän vesilukkoon yhdessä (äärimmäisen) hyvin varustetussa kylpyhuonemyymälässä Tukholman keskustassa äskettäin. Mietin, mitä saman olisi saanut maksaa ammattimies? Uskon, että voisi löytää kokonaan uuden vesilukon 300 kruunulla, jos etsii. Isä oli melko hyvä pyytämään alennusta jopa yksittäisistä pikkutarvikkeista erilaisissa liikkeissä ja onnistui usein, mutta minä maksoin ja näytin iloiselta. [kuva]
Noin 200: täydellisestä lukosta: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40215522/

pappskallen sanoi:
Mistä saat 900+alv?
Suoraan siteerattu ketjun käsityöläiseltä.

dudero sanoi:
En tiedä mitään Englannista, mutta että tukisi sitä sillä, että käsityöläiset keskimäärin 900 kr + alv luulen olevan aivan väärin.
Minustakin se kuulostaa täysin kauhealta. Mutta se on lainausta käsityöläiseltä tässä ketjussa. Voin sitten sanoa, että olen saanut kiinteähintaisia ehdotuksia joistakin töistä, joissa kokemukseni perusteella voin helposti nähdä, että tuntikustannus on suunnilleen sillä alueella, ellei mitään odottamatonta tapahdu. Siinä määrin kuin käytän käsityöläisiä (välttelen sitä viimeiseen asti) se on juoksevalla laskulla ja vältän viimeiseen asti antamasta käsityöläisen itse ostaa materiaalia ilman valvontaa....

Anteeksi, mutta tarkoitatko yrittäjää?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.