aion vaihtaa seinien lastulevyt (13mm) makuuhuoneessa, koska seinien välissä ei ole eristystä. Koolausten väli on 600, ja olin ajatellut käyttää OSB-levyjä (11mm) lastulevyn sijaan + kerros remonttikipsiä. Toimiiko se c/c 600 koolauksilla? Olen etsinyt tietoa, mutta en ole löytänyt tietoa eri puulevyjen koolausväleistä, kipsilevyille olen kuitenkin löytänyt erilaisia koolausvälejä riippuen kipsilevyjen kerrosmäärästä.

Mikael_L
cc600 on täydellinen!
Mutta ei seinille, jotka aiotaan kaakeloida, silloin pitää käyttää cc300.
OSB ei ole sallittu kylpyhuoneen seinissä, mutta voi olla muita seiniä, jotka haluaa kaakeloida. :o

OSB-levyt ovat 1197 mm, jätä 3 mm rako jokaisen väliin, jotta ne voivat liikkua riittävästi ilmankosteuden vuoksi.
Aseta mielellään OSB ja kipsilevy eri kohdille esiintyvien saumojen kanssa.

Mikael_L sanoi:
OSB-levyt ovat 1197mm, jätetään 3 mm rako jokaiseen, jotta ne voivat liikkua tarpeeksi kosteuden vuoksi.
Ja mitä voi pahimmassa tapauksessa tapahtua, jos ne on laitettu tiiviisti toisiaan vasten autotallissa?

Immobil sanoi:
Ja mitä pahimmassa tapauksessa voi tapahtua, jos ne on laitettu tiiviisti toisiaan vasten autotallissa?
Kovera seinä, ne kasvavat, puristuvat toisiaan vasten, ja seinä voi alkaa kovertaa edestakaisin,

Mikael_L
Immobil sanoi:
Mitä pahinta voi tapahtua, jos ne on laitettu tiiviisti yhteen autotallissa?
Jaa ... ***

Mitä minä tiedän (jota sinä et tiedä? :)).

Se on ainakin yleinen neuvo, mutta voi kysyä, onko se oikeasti niin tärkeää. Kaikella talon puulla pitäisi olla sama ongelma, mutta siinä ei jätetä liikuntasaumoja.
Mutta kun levyt ovat vähän alimittaisia, niin se tapahtuu itsestään. Ei pidä säätää 1,5 mm tiiviimmäksi :rolleyes:

Mikael_L
Daniel_N sanoi:
Kupera seinä, ne kasvavat, painuvat toisiaan vasten, ja seinä voi alkaa kuperata edestakaisin,
Kuin minun asfaboardskivut nyt... :)
Laitoin asfaboard tuulensuojaksi, tiukasti toisiaan vasten (täysin välttämätöntä, kun niiden mitta on 1200). Nyt ne ovat hieman turvonneet ja kuperat upeasti, naulalaudan välillä.
Mutta toisaalta nämä levyt altistuvat suoraan sateelle ja lumelle. Joten ei kai OSB seinän sisällä tarvitse elää. ;)

Mikael_L sanoi:
Kuten minun asfaboardskivoni nyt... :)
Laitoin asfaboardin tuulisuojaksi, kunnolla tiiviisti toisiaan vasten (täysin pakko, kun niiden koko on 1200). Nyt ne ovat paisuneet hieman ja pullistuvat uskomattoman, naulalevyjen välillä.
Mutta toisaalta nämä levyt altistuvat iskukesteelle ja lumelle. Joten ei kai OSB:n seinän sisällä tarvitse elää. ;)
Ei, se on kai "worst case scenario", että jotain sellaista tapahtuu, oletan...

Ei sinun tarvitse purkaa levyjä eristyksen puutteen vuoksi. Myös minulla oli vain lastulevyjä ja eristämättömiä väliseiniä.

Remontin ja kunnostuksen aikana porasin 102 mm reiän seinän yläosaan kaikkien tukipuiden väliin ja laitoin puhallusvillaa. Laitoin sitten 100 mm palan takaisin lateksilla. Lopuksi kiinnitin kaikki seinät tavallisilla kipsilevyillä.

Huom! Älä käytä remonttikipsiä, ellei sinulla ole erityistä syytä. 13 mm kipsi eristää ääntä paremmin. Kipsi eristää ääntä paremmin kuin eristys ja jos haluat todella hyvän äänieristetyn seinän, sinun tulisi kiinnittää kaksinkertainen kipsi molemmille puolille.

Mikael_L
Linnex sanoi:
Ei sinun tarvitse repiä levyjä pois eristyksen puuttumisen vuoksi. Myös minulla oli vain lastulevyjä ja eristämättömiä sisäseiniä.

Rakennuksen ja remontin aikana olen porannut 102 mm reiän seinän yläosaan kaikkien koolausten väliin ja puhaltanut sinne irtoeristettä. Sitten laitoin takaisin 100 mm kappaleen lateksilla. Lopuksi ruuvasin kaikki seinät tavallisilla kipsilevyillä.

Huom! Älä käytä remonttikipsiä, ellei sinulla ole erityistä syytä. 13 mm kipsi äänieristää paremmin. Kipsi äänieristää paremmin kuin eristys, ja jos haluat todella hyvän äänieristetyn seinän, sinun tulisi ruuvata tuplakipsi kummallekin puolelle.
Fiksuja sanoja ja neuvoja.

En usko, että OSB+kipsiseinä on erityisen paljon parempi kuin lastu+kipsi.

mikä on ero osb:n ja lastulevyn välillä käytännössä siis?

Mikael_L
Saat enemmän tikkuja käsiin, kun työskentelet OSB:n kanssa :(
:D :D

En tiedä varmasti, mitä eroja on.
Arvaan, että OSB on hieman vahvempi, arvaan myös, että lastulevy tarjoaa hieman paremman äänieristyksen.

viimeksi kun tein tuon, meillä oli 90gips, osb ja koolausväli 45 (laitettiin kuitenkin osb alas, koska luultiin säästävänsä materiaalia), en kuitenkaan suosittele osb:ta, jos asetat sen ripustaaksesi siihen raskaita esineitä.

Mikael_L
Gonate sanoi:
... en kuitenkaan suositteleisi OSB:tä, jos laitat sen voidaksesi ripustaa siihen raskaita esineitä.
Ei OSB? Mitä suosittelisit mieluummin?
Lastulevyä, vaneria? Raakalautaa voisi toisaalta myös laittaa, vie enemmän aikaa, mutta ...

Mikael_L sanoi:
Ei OSB?, mitä suosittelisit mieluummin?
mielestäni OSB tuntuu erittäin hauraalta, kun sitä kantaa ympäriinsä, joten se tuntuu epäloogiselta, että esim. pitäisi ruuvata 40" tv siihen ja uskoa, että se kestää :/ mutta ehkä vain minulla on väärä käsitys.

Mikael_L
Kysyn, koska en ole varma mikä on vakainta.
Jotkut väittävät, että lastulevy on yhtä vahva ja hyvä kuin OSB kipsilevyn takana. Vakain on luultavasti rakennevaneri, mutta niin kauan kuin ei ulosta kultahippuja, valitaan luultavasti jokin noista kahdesta ensimmäiseksi. :)

Aion pian valita materiaalin kipsilevyn taakse autotallissa, OSB on luultavasti aina ollut suosikki ensimmäiseksi vaihtoehdoksi. Mutta jos lastulevy toimii yhtä hyvin, se on 1. hauskempaa käsitellä, 2. vähän halvempi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.