evalouise evalouise sanoi:
pohdin, voiko betoniharkkoja vähitellen vaihtaa ja sen sijaan rakentaa runkoja/seiniä puusta? Koko talon alaosa on betoniharkkoa, joka ei taida olla kovin hyvässä kunnossa. Neljän seinän päällä on puurunko, jossa on 8 kattotuolia. Kaunis ja eristetty parvi, jossa on seisomakorkeus, kattoikkuna ja puulattia. Kaikki puu on hyvässä kunnossa. Tuntuu aivan hullulta ajatukselta, mutta voiko asettaa 4 kulmaa ja tukea taloa jotenkin niin, että voisi purkaa betonin ja tehdä puukonstruktion sen sijaan? Mieluiten haluaisin saada aikaan perinteisen perustan luonnonkivestä. Talo on 8 x 5 metriä. Voiko joku neuvoa minua?
Haluan
evalouise evalouise sanoi:
Päätin piikata pois betonilattian... jatko löytyy uudesta säikeestä "piikattiin pois betonilattia" en oikein tiedä, miten tämä toimii täällä ketjujen kanssa... luulin, että tämä jatkuisi täällä. mutta ehkä joku täällä tässä ketjussa halusi tietää jatkon :) joten nyt tiedätte, mistä sen löytää! /Evalouise
se ketju hävisi varmaan jotenkin... Haluan raportoida, miten lopulta kävi.. 8 vuoden jälkeen... aika kuluu nopeasti kun puuhaa... :-) .. missä olinkaan? ... kyllä, piikattiin pois betonilattia, siis, sen alla oli maata ja suurempia ja pienempiä kiviä, kaikki kaivettiin pois, noin 40 cm syvältä. betoniharkkotalo leijui periaatteessa ilmassa jonkin aikaa, miltä tuntui.. sitten päälle kuitukangas ja sen päälle 20 cm soraa, sitten 20 cm styroksia 2 kerrosta 10:ä ristikkäin ja sitten raudoitus ja sitten betonia 5-7 cm. ja valmistelut liittämiseksi kunnalliseen (vesi/jätevesi) Sitten kun hermostuin siihen, että olimme kaivaneet niin syvälle ja poistaneet maata, niin kaivoimme salaojan noin metrin päähän talosta ympäriinsä ja asensimme pumpun, joka voi johtaa vettä pois, jos sattuisi jotain. sitten tuli eristys sisäpuolelle kaikille seinille puuvillakuitulevyllä 5 cm (tai 7? En muista), joka ruuvattiin betoniharkkoon ja sen päälle savipintakäsittely n. 2 cm. Siihen mennessä mies oli luovuttanut... hän luultavasti piti ideoitani kummallisina. Sitten maalasin koko homman munatemperalla (en koskaan enää osta maalia kaupasta) siitä tuli niin hieno! sitten tuli vähän puutyötä keittiölle, sisäseinille, vaatekaapeille jne. puretun talon puutavaralla ja vähän sekalaista tavaraa Blocketista. ja pari miestä naapurikylästä auttoi minua laittamaan klinkkerit betonilattialle lattialämmityksen kanssa, joka nimettiin "Kelviniksi" - ja joka voitiin laittaa suoraan kiinnityslaastiin, kallista, mutta siitä tuli helppoa ja se ei rakentanut niin paljon senttimetreissä. sitten etsin melkein vuoden ajan pariovea, jonka piti olla 130 leveä ja 190 korkea ja löysin lopulta Blocketista. Ei saa olla kiire... Mitta ei ollut millään tavalla neuvoteltavissa, koska tällaisissa vanhoissa betonitaloissa on ilmeisesti raudoitus jokaisen ikkunan yläpuolella, joka ei mahdollista siirtämistä tai minkäänlaista leventämistä sivusuunnassa (raudoitus tukee palkkeja ikkunoiden yläpuolella), ja koska oven piti olla siinä, missä ennen oli ikkuna, piti odottaa oikeaa ovea. Sitten oli sähkömiehen vuoro tulla tänne, eikä hän ollut iloinen savipinnan suhteen siellä, missä hänen piti asentaa pistorasioita... haha.. siis... en ajatellut sitä... joten minun piti kiltisti hakkeroida savea ja puuvillalevyä valituissa paikoissa ja ruuvata puulaatat, jotka kiinnitettiin betoniharkkoon ja tehdä urat seinään kaapelikanavia varten ja sitten savea taas päälle. Hän oli tyytyväinen siihen. Yksi asia, jonka haluan vinkata, jos haluaa savipinnoittaa puuvillalevyä, on, että sementoi lohkojen välit, tein sen muutamissa paikoissa mutta unohdin kahdessa ja sinne tuli kapea rako saveen :-( mutta oletan, että kun maalataan munatemperalla pari kertaa lisää, se tulee todennäköisesti hyväksi. Jos haluaa tehdä omaa maalia, on olemassa kirja nimeltä "Maan väri" ja sain myös paljon apua niiltä, jotka ovat https://www.avjord.se/ ja myös niiltä terveistä rakennustarvikkeista, joista ostin savea (lava) jauhemuodossa, kun tajusin, etten voinut kaivaa tarvittavaa savea lapiolla tontilta. Anteeksi, että raportointi kesti niin kauan... ärsyttää itseänikin kaikki löysät langat, joissa ihmettelee... mutta miten sitten kävi...? joten nyt tiedätte :-)
 
  • Keittiö, jossa näkyy puutasoinen työtaso, valkoinen uuni ja puukaapistot. Oikeassa reunassa pesuallas ja hana, vasemmalla pöytä ja tuolit.
  • Keittiö, jossa on valkoinen jääkaappi, mikroaaltouuni, tiskiallas ja keittolevy, ruskea puupaneeli ja laattalattia.
  • Vaalea kulmasohva ja puinen sohväpöytä avarassa huoneessa, jossa on myös pyöreä pöytä ja tuolit, katse ulos ikkunasta.
  • Puutalo, jossa on kalteva katto, ikkuna, puinen lipasto, tuoli ja lampulla varustettu yöpöytä kahden sängyn vieressä.
  • Tykkään
  • Rakastan
mexitegel ja 7 muuta
  • Laddar…
C Carl Johansson sanoi:
Nuo seinät eivät näytä niin huonoilta, että sinun tarvitsisi purkaa?
Hyvä, että kirjoitit tänne ja muistutit minua!! Nyt olen saanut kaikki langat yhteen! :-)
 
Hahaha, joo totta tosiaan mikä kasvojenkohotus, ja mikä kohotus talolle!
Tuntuu siltä, että olet oppinut paljon hyvää matkan varrella, ja todella tyylikästä.
Mutta miltä se näyttää ulkopuolelta?

/W
 
  • Tykkään
evalouise ja 1 muu
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero sanoi:
Hahaha, ja jäklarns vilket trådlyft, och vilket lyft för huset!
Det känns som du har lärt dig en massa bra på resans gång, och riktigt tjusigt.
Men hur blev det utifrån?

/W
kiitos. oletin, että se kysymys tulisi... mutta oli hauskempaa laittaa kuntoon siellä sisällä.. Ainoa mitä sain tehtyä oli sokkelin korjaaminen jollain rappaus-/sileäysaineella xläbyggin ohjeiden mukaisesti. Sitten olin jo savikalkinnut ulkopuolella ikkunan ympärillä, joten siitä ei tullut hyvää... haha, joten varmasti on opittu matkan varrella!!. Olen löytänyt jonkun ukon Smålandin puolelta, joka osasi tämän rappauksen, joten toivon, että lokakuussa se raukka ulkopuoli saisi vähän apua.
 
  • Vanhan talon ulkoseinä ja ovi, osa seinästä korjattu rappauksella; edessä kivipuutarha ja penkki.
  • Talon seinä, jossa on korjattu rappaus ja ruskeapuitteinen ikkuna, näkyy. Seinän pinta on epätasainen ja osittain lohkeileva.
  • Vanhan harmaan talon ulkoseinä, jossa näkyy korjattuja alueita. Katto on sammaloitunut ja seinässä on valkoiset pariovet.
  • Talon ulkoseinä, jossa on rapattu sokkeli, sammaleinen katto, ikkuna ja lasitiilineliö.
  • Vanhan talon seinä, johon on tehty korjauksia rappauksella, yläosassa ikkunat ja alaosassa uusi sokkeli.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.