Kuvasi eivät osoita suoraan mitään outoa niin sanotussa "kuluneessa" betoniharkoissa vaan pikemminkin melko hyvää kunnostuskohdetta.

Vesi talon ympäriltä on saatava pois riippumatta siitä, mitä aiot tehdä paikalla, ja seinät, jotka ovat olleet veden alla, voidaan ehdottomasti kuivata.

Seinät eivät näytä erityisen huonossa kunnossa olevilta, vaan ne voidaan täysin kunnostaa, kaikki riippuu siitä, mitä aiot tehdä talon kanssa tulevaisuudessa. Asuintalo, kesämökki, harrastepaikka jne....

Arvioni mukaan kaipaamasi operaation kustannukset ja työpanos eivät ole suhteessa siihen, mitä uuden rakentaminen paikan päälle maksaa. Vaikka purkaisit ja käyttäisit uudelleen osia kuten raakalautaa, kattotuoleja, lattialautoja, alakattolautoja ja lattianiskat, se on silti todennäköisesti halvempaa kuin ryhtyä tukemaan rakennetta, jotta sen voisi nostaa ja rakentaa uutta alle.

Sinulla on klassinen vanha ruotsalainen kattotuoli, mikä tarkoittaa, että sinun on tuettava kaikki välipohjan lattianiskat, koska ne tukevat kattotuolin sivusarjoja, eikä lattianiska varsinaisesti kuulu kattotuoleihin.
Sinun on myös varmistettava, että tukeminen ulottuu alusrungon alle, koska se on nykyään seinän päällä ja on suoraan osa kattotuolia.
Tämä tarkoittaa, että työskentelyalue täyttyy tuista, kun sinun on purettava, voitava kaivaa ulos ja valaa uusi perustus seinille ja lopuksi kaivaa lattia. Kaikki tämä työ pidentää ja kallistaa hanketta verrattuna siihen, että purat tehokkaasti ja rakennat uudelleen pohjalta ja mahdollisesti käytät uudelleen talteen otetut osat.

Nopea luonnos, jotta ymmärrät, mitä tarkoitan kattotuolien tukemisessa.

Käsin piirretty luonnos kattopalkkien tukemisesta, sisältäen ylä-, sivu- ja alaosan, sekä välikaton palkin.

Joten lopulta kysymys kuuluukin, miksi et kunnostaisi talon olemassa olevia seiniä, sillä se voi onnistua todella hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
Stämpas on oikeastaan silloin, kun asetat pystysuoran tukijalan jonkin sellaisen alle, joka tarvitsee väliaikaista tukea, jos en nyt ole ymmärtänyt väärin. :D

Tarkoitan, että sinun pitäisi rakentaa puurungosta tehty ristikkorakenne, joka seisoo betonilaatalla ja tukee välikerrosta. Eli paljon kolmioita, yksinkertaisesti. Kolmiot ovat todella vakaita, joten sellainen rakenne kestää paljon ennen kuin se antaa periksi. Sitten teet samalla tavalla yläkerrassa ja tuet katon. Jos mahdollista, tee muutamia reikiä välikerrokseen ja yhdistä ylä- ja alaosa toisiinsa muutamalla viistositeellä myös.

Lisään yksinkertaisen luonnoksen periaatteesta. Mittasuhteet eivät tietenkään vastaa ja luonnos näyttää vain yhdeltä suunnalta. Muutamia sellaisia tukia, jotka yhdistetään toisiinsa viistotukilla, niin olet valmis.

katso liitettä skiss.pdf

Edit:
"Menetin" internetin pitkäksi aikaa ja sillä välin tuli paljon vastauksia...

Tietenkin tämä on mahdollista tehdä, olen tehnyt sen itse.

Tämän projektin kustannukset verrattuna purkuun/uudelleenrakennukseen ovat tietenkin sinun päätettävissäsi. Itse sain vanhan terassin lattian ilmaiseksi, jota käytettiin ristikkorakenteessa. Joitakin ostettuja tukipuita ja autotallinostureita parilla tuhannella, plus paljon omaa työtä sekä lounas ja juomaa muutamille kavereille nostotilanteessa se maksoi minulle. :)

Koska et pure tai rakenna uutta, vältät purkuluvan/rakennusluvan ja niihin liittyvät kustannukset ja hallinnolliset työt.

Voisi sanoa näin; jos pidät tällaisista projekteista, anna palaa. Jos haluat säilyttää vanhan talon tunnelman, anna palaa. Mutta jos taas haluat vain saada sen tehtyä, kustannuksista riippumatta, pura ja rakenna uusi. Purku-/rakennuslupa on tietenkin sinun päätettävissäsi.

Minä tiedän, mitä olisin tehnyt. :wow:
 
Ovatko seinät niin huonossa kunnossa? Mielestäni ne eivät näytä siltä kuvissa. Salaojita, jotta pääset eroon kosteudesta ja korjaa seinät. Korvaaminen puulla, kun ne ovat jo märät, on tuomittu epäonnistumaan.
 
  • Tykkään
nybyggarn3
  • Laddar…
Martin_B
Sen jälkeen kun olen suorittanut samanlaisia projekteja huomattavasti pienemmässä mittakaavassa, olisin suoraan neuvonut luopumaan suunnitelmista purkaa seinät ja ongelmat pystyttää uusia. Tämä vie aina mukanaan enemmän kuin ajattelee ja siihen liittyy myös riski painaumien ja muiden ongelmien syntymisestä.

Päätykolmiot on myös poistettava kokonaan, aina harjaan asti, sillä nekin lepäävät nykyisten seinien päällä. Kuitenkin päätykolmiot lienevät helpoimpia, koska ne eivät kannattele kattotuoleja, joten ne voi suunnilleen purkaa kokonaan pienten vahvistusten jälkeen ullakolla, arvelen.

Voidaan myös purkaa koko katto ja säästää kattotuolit sekä purkaa loput ja rakentaa uusi runko. Sitten asennetaan kattotuolit uudelleen.

Ei, olisin todennäköisesti purkanut kaiken ja aloittanut uudelleen alusta. Se sujuu luultavasti huomattavasti nopeammin ja en hämmästyisi, jos se olisi loppujen lopuksi myös halvempaa huomioiden arvonnousu ym.

Mutta ensisijaisesti olisin yrittänyt pelastaa ja korjata olemassa olevat seinät :)
 
  • Tykkään
Steffo1980
  • Laddar…
Saatat ehkä katua, että olet purkanut alakerran kun sota alkaa :)

Eikö olisi syytä järjestää salaojitus ja eristää / rakentaa ulkopuolelta?
 
Minulla on itsekin betoniharkkoa kellarissa, joka on rakennettu vuonna 1943. Olen samaa mieltä siitä, että se on erittäin huokoista, kun yritämme kiinnittää siihen jotain. Ottaisin sen myös mielelläni pois, mutta en koskaan ryhtyisi sellaiseen työhön. Seinät eivät todennäköisesti romahda, joten aion vain rappata ne uudelleen sisältä ja pitää miettiä vähän, kun haluaa ripustaa painavampia esineitä seinille.

Minun kellarilattiani muistuttaa myös sinun, ja haluan ehdottomasti purkaa sen, jotta voin eristää ja valaa uuden lattialämmityksellä. Seinien tukeminen älykkäällä tavalla tulee kyseeseen silloin.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä on olemassa erilaisia betoniharkkoja. Minulla on luultavasti 1930-luvulta peräisin oleva ulkorakennus, joka on muurattu tällaisella kivellä. Siellä on suurelta osin onnistuttu täyttämään kaikki ontelot betonilla, joten se on enemmän tai vähemmän massiivinen. Tein aukon kanoille. Se kivi oli niin perhanan kova, että se ei muistuttanut mitään.
 
kiitos kaikista mielipiteistä ja vinkeistä. otan tämän*mukaan. olin siellä viikonloppuna ja kuurasin vihreän lattian. dränkpumpen poisti kaiken veden onneksi. tuntuu paljon paremmalta nyt.. ja kyllä... aion yrittää korjata betonin sen sijaan, että repisin sen. Mietin myös lattiaa. voiko laittaa esimerkiksi platonmaton sen päälle ja sitten ehkä puulattian? pitäisi olla ilman ponttia ettei tule liian tiivis.

odottaessa kevättä... ja lämpöä..
 
kiitos pitkästä vastauksestasi täällä. ja luonnos. kyllä, juuri nyt tuntuu siltä, että huolehdin turhaan... minun täytyy varmaan hillitä hullut suunnitelmani ja katsoa asiaa realistisemmin. kyllä, betonilattia pitäisi pystyä poistamaan... se on korkeintaan 4 cm paksu, vähemmän joissakin paikoissa. talon sisällä siis.
Seinien alla betoni näyttää olevan paksumpaa. Luulen, että seinät rakennettiin ensin, ja sitten on vain "kaadettu" betonia keskelle, jotta saadaan lattia. Ei siis ole mitään yhtenäistä betonilaattaa talon alla, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan... nyt on aika mennä nukkumaan... yritän ottaa muutaman lähikuvan rakenteesta, kun olen siellä seuraavan kerran.
 
Platonmatto vaatii, että lattia on tasainen. Jos sen sijaan valitset nivell/granabilattian, se toimii epätasaisen ja heikon lattian kanssa. Nivell tuulettaa yleensä paremmin kuin platon.

Muista, että salaojitus on tärkeintä.
 
Päätin purkaa betonilattian... jatko löytyy uudesta ketjusta "bilade bort betonggolvet" en oikein tiedä miten tämä toimii täällä ketjujen kanssa... luulin sen jatkuvan täällä. mutta ehkä joku tässä ketjussa halusi tietää jatkosta :-) joten nyt tiedätte mistä sen löydätte! /Evalouise
 
Liitä mieluusti linkki tähän ketjuun tähän. Etsin, mutta en löytänyt ketjua sillä otsikolla?
 
Muussa tapauksessa klikkaa hänen "nickiään", niin se ilmestyy sinne.. mexitegel
 
  • Tykkään
evalouise ja 1 muu
  • Laddar…
Tyyppi :)
 
  • Tykkään
evalouise ja 1 muu
  • Laddar…
Noi seinät eivät kai näytä niin huonoilta, että sinun tarvitsisi repiä ne?
 
  • Tykkään
evalouise
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.