15 468 lukukertaa ·
33 vastausta
15k lukukertaa
33 vastausta
Rakentaa uusi alaosa taloon?
mietin, voisiko betoniharkkoja vähitellen vaihtaa rakentamalla koolauksia/seiniä puusta? koko talon alaosa on betoniharkkoa, joka ei varmaankaan ole kovin hyvässä kunnossa. Neljän seinän päällä on puukehys, jossa on 8 kattotuolia. Kaunis ja eristetty parvi, jossa on seisomakorkeus, kattoikkunat ja puulattia. Kaikki puu on hyvässä kunnossa. Tuntuu täysin hullulta idealta, mutta voisiko laittaa 4 kulmaa ja tukea taloa jotenkin, jotta voisi purkaa betonin ja tehdä puurakenteen sen sijaan? haluaisin mieluiten saada aikaan perinteisen perustuksen luonnonkivestä. Talo on kooltaan 8 x 5 metriä. Voiko joku neuvoa minua?
Kaikki onnistuu kunhan vain haluaa 
Ei riitä, että laitat tolppia kulmiin, sinun täytyy tukea useammasta kohdasta, jotta talo ei romahda. Luultavasti on käytännöllisintä tehdä se vaiheittain eikä kaikkea kerralla. Tee reikiä betoniin sopivissa kohdissa ja työnnä läpi sääntö, jota tukirakennat ulko- ja sisäpuolelle.
Ei riitä, että laitat tolppia kulmiin, sinun täytyy tukea useammasta kohdasta, jotta talo ei romahda. Luultavasti on käytännöllisintä tehdä se vaiheittain eikä kaikkea kerralla. Tee reikiä betoniin sopivissa kohdissa ja työnnä läpi sääntö, jota tukirakennat ulko- ja sisäpuolelle.
Jäsen
· Blekinge
· 12 230 viestiä
Puurunko (hammarband) on varmasti rakennettu niin, että sen täytyy levätä jonkin vahvan päällä koko matkalta. Sinun täytyy varmaankin tukea sitä pystysuorilla tukipalkeilla (2"x6") 60 cm välein ja tietenkin kattotuolien alla. Se on luultavasti kalliimpaa kuin uudisrakennuksessa.
Saisinko ehdottaa vaihtoehtoa: rakenna puujulkisivu betonikiven ulkopuolelle niin saat lisäeristyksen kaupan päälle, ja kaikki tarvittavat osat sinun täytyy kuitenkin ostaa.
Saisinko ehdottaa vaihtoehtoa: rakenna puujulkisivu betonikiven ulkopuolelle niin saat lisäeristyksen kaupan päälle, ja kaikki tarvittavat osat sinun täytyy kuitenkin ostaa.
se onhan idea. eristämistä tarvitaan myös. ja tavallaan betoniharkko on hyvä eristyskin... ellei se olisi niin kulunut. Seuraava ongelma on, että tässä vanhassa ulkorakennuksessa lattia tai lattiarunko on luultavasti kantava. joten se ei ole helppoa. Mutta mietin, voisiko ottaa pois nurkan, sekä osan lattiasta, betonikehikon ja koko nurkkarivin betoniharkkoa (ylös asti hammaspaaluun) sitten kaivaa maata, laittaa soraa ja iso kivi päälle ja sitten asettaa kunnollinen nurkkapuu kantamaan yläkertaa. Sitten voisi vain vaihtaa nurkat ja säilyttää betoniharkot. niin se saisi toimia eristeenä siihen asti, kun se on käytetty loppuun. uskaltaako tämän tehdä?
Kuulostaa oudolta, että betoniharkko voi olla kulunut, ja vielä niin kulunut, että koko talo paitsi kattotuolit ja se, mikä on kattotuolien tilavuuden sisällä, pitäisi vaihtaa.
Jos sinulla on kuva, on varmaan helpompaa saada jotain järkevää vastausta niin ainutlaatuiseen kysymykseen.
Jos sinulla on kuva, on varmaan helpompaa saada jotain järkevää vastausta niin ainutlaatuiseen kysymykseen.
Mexitegel! Työnnä läpi sääntö, jolle astut sisä- ja ulkopuolelle? mitä se tarkoittaa? ehkä voisi yhdistää sisäseinät toisiinsa vinottain? Sillä välin... Mutta uskon, että pahin skenaario on, että talo asettuu alaspäin. Kivien poistaminen ylhäältä ei varmaan ole ongelma. Jos sen voisi tehdä ylhäältä jollain tavalla ehkä.

ulkopuolelta. talo on ollut yhdistettynä latoihin, joka paloi jo kauan sitten, näkee tukituen siitä vähän matkaa päätyyn. kivilattia on alempi betonilevy.

sisältä, sama seinä kuin edellisessä kuvassa. kaunis vihreä lattiamaali näkyy myös betonireikäkivien välillä seinässä

Kaunis yläkerta, jota rakastan niin paljon. olen laittanut eteläikkunan (sama seinä kuin ennen, mutta yläpuolella)

kuva otettu toiseen suuntaan alakerrassa. olen tehnyt reiän kattoon tulevalle portaille, jonka ajattelin laittaa sinne. savupiipun kohdalla.

Syy siihen, miksi olen alkanut ajatella uudella tavalla. Olen saanut veden pois nyt uppopumpulla, mutta betoni ei varmaan voi hyvin. kivilattia on eristämätön. tätä kutsutaan kai säästökiveksi... kerros kiviä, johon on vain kaadettu betonia. (näyttää kuitenkin siltä, että seinien alla on paksumpi betoni, kuin kehys) voi voi.
Nostin koko (n. 40 neliömetriä) kesämökkini viisi senttimetriä autotunkkien avulla ja pystyin sen jälkeen poistamaan koko perustuksen kerralla ja korvaamaan sen valetuilla pilareilla ja uudella lattiarungolla. Yhdistin katon ja seinät monimutkaisella ristikkojärjestelmällä sisäpuolella ja rakensin 11 nostopistettä tasaisesti jakautuen noin 1 metrin päähän ulkoseinistä. Ei siis ulkopuolisia tukia, vaan kaikki oli sisäpuolella. Näin talo seisoi reilun vuoden.
Nyt oli mökkini täysin tyhjä sisäpuolelta, joten ei ollut ongelma yhdistää kattoa ja seiniä, mutta kuulostaa siltä, ettei talosi ole tyhjä? Ehkä voisi silti tehdä jotain vastaavaa alapuolelta? Tai palkkeja, jotka menevät puolelta toiselle ja niitä tuetaan alapuolelta.....?
edit:
Ah, sinulla on betonilattia! Ymmärsin, että talo seisoi muurilla ja että sen alle voisi ryömiä... Unohda kaikki yllä kirjoitettu silloin!
Nyt oli mökkini täysin tyhjä sisäpuolelta, joten ei ollut ongelma yhdistää kattoa ja seiniä, mutta kuulostaa siltä, ettei talosi ole tyhjä? Ehkä voisi silti tehdä jotain vastaavaa alapuolelta? Tai palkkeja, jotka menevät puolelta toiselle ja niitä tuetaan alapuolelta.....?
edit:
Ah, sinulla on betonilattia! Ymmärsin, että talo seisoi muurilla ja että sen alle voisi ryömiä... Unohda kaikki yllä kirjoitettu silloin!
Viimeksi muokattu:
Mutta odota nyt.... Haluatko säästää katon, savupiipun, betonilattian ja välipohjan ja vaihtaa muut osat? Siinä tapauksessa sinun pitäisi pystyä tunkkaamaan välipohja betonilattian päälle ja katto välipohjan päälle, ja sitten purkaa seinät. Voiko siitä tulla tarpeeksi tukeva? No, geometri on ystäväsi! 
Sitten talon ympärillä oleva salaojitus on toinen ongelma, mutta ehkä olet jo ratkaissut sen?
Sitten talon ympärillä oleva salaojitus on toinen ongelma, mutta ehkä olet jo ratkaissut sen?
Oi, mutta niin olen ajatellut mielikuvitelmassani.. että voisin nostaa koko yläkerran, katonharja kaikkineen (savu piippu täytynee purkaa osittain) ja sitten purkaa kaikki alta ja laittaa tilalle puukehyksen
näin saisikin talosta hieman korkeamman, jolloin veden aiheuttama riesa poistuisi.. voi sentään, mikä projekti sinulla oli siellä! ihan mahtavaa! mikä juttu!
ps. EN halua säilyttää betonilattiaa, se vain imee kosteutta. siis oikeastaan betonielementit ja koko talo voisivat jäädä, kunhan voisin vaihtaa osan metrin alaspäin, jotta voisin katkaista veden aiheuttamaa sairautta ja tämän alapään homeista betonia. ds
ps. EN halua säilyttää betonilattiaa, se vain imee kosteutta. siis oikeastaan betonielementit ja koko talo voisivat jäädä, kunhan voisin vaihtaa osan metrin alaspäin, jotta voisin katkaista veden aiheuttamaa sairautta ja tämän alapään homeista betonia. ds
Viimeksi muokattu:
Kyllä, teoreettisesti se ei ole ollenkaan mahdotonta. Se riippuu täysin siitä, kuinka vakaa talo on, mutta kunhan painot jaetaan oikealla tavalla ja huolehditaan siitä, että ristikkorakenne ei voi taittua, niin voit vain ryhtyä hommiin. Jos haluat välttää vesivahinkoja puurungossa, laitat ensin kerroksen kiviä ja asetat puuseinät niiden päälle. Julkisivulaudat voit vetää kivirivin ulkopuolelle, jotta se ei näy. Jos et tarvitse enempää korkeutta muusta syystä, sinun ei tarvitse nostaa taloa (ei tarvitse koskea savupiippuun), vaan voit vain varmistaa, että tuet kunnolla ennen kuin purat seinät ja rakennat uudet samaan korkeuteen. Paljon työtä, mutta ei ongelmaa.
Huomaa, etten ole rakennusalan asiantuntija millään (opitulla) tavalla, vaan kun nostin omaa taloani, tuin niin paljon kuin mielestäni riitti, plus suunnilleen saman verran lisää, ja sitten nostin. Se piti.
Jos aiot tehdä näin, keskustele jonkun kanssa, joka osaa laskea, miten se pitäisi tehdä. Tai miksei, toimi fiiliksen mukaan, kuten minä.....
Huomaa, etten ole rakennusalan asiantuntija millään (opitulla) tavalla, vaan kun nostin omaa taloani, tuin niin paljon kuin mielestäni riitti, plus suunnilleen saman verran lisää, ja sitten nostin. Se piti.
mutta mitä ihmettä tarkoittaa "stämpas"
siis.. se on täysin kiinteä betoniharkkotalo (paitsi yläkerta) sekä lattia, runko että seinät ovat betonia, ei löydy yhtään puunkappaletta mistään. kuten sanottu, seinät seisovat epäilyttävän betonilaatan päällä. luulen, että ensin on laitettu paljon kiviä. sen jälkeen he ovat tehneet jonkinlaisen betonirungon, johon he ovat alkaneet muuraamaan seiniä. sitten he ovat "kaataneet" betonin kivien ja maan päälle saadakseen sen tasaiseksi. joten se ei ole mitään nykyaikaista rakentamistekniikkaa.
siis.. se on täysin kiinteä betoniharkkotalo (paitsi yläkerta) sekä lattia, runko että seinät ovat betonia, ei löydy yhtään puunkappaletta mistään. kuten sanottu, seinät seisovat epäilyttävän betonilaatan päällä. luulen, että ensin on laitettu paljon kiviä. sen jälkeen he ovat tehneet jonkinlaisen betonirungon, johon he ovat alkaneet muuraamaan seiniä. sitten he ovat "kaataneet" betonin kivien ja maan päälle saadakseen sen tasaiseksi. joten se ei ole mitään nykyaikaista rakentamistekniikkaa.
Viimeksi muokattu:
Stämp = tukijalat/väliaikaiset pylväät, joilla pidetään rakenne ylhäällä.
Luulen, että idea on yhtä hullu kuin miltä se tuntuu, en ole koskaan kuullut mistään vastaavasta. Lattian kosteuden hallintaan paras tapa on salaojittaa talon ympäri ja sitten laittaa sisälle nivellilattia/granabgolv. Se toimii erinomaisesti eristämättömillä laatoilla ja tuntuu lämpimältä ja mukavalta.
Mikä seinissä on vikana? Betoni ei näytä pakkasrapautuneelta. Jos lujuus on huomattavasti heikentynyt, niin en usko, että betonia vaihdetaan, vaan puurunko vahvistetaan pystypalkeilla kattokruunujen alla.
Luulen, että idea on yhtä hullu kuin miltä se tuntuu, en ole koskaan kuullut mistään vastaavasta. Lattian kosteuden hallintaan paras tapa on salaojittaa talon ympäri ja sitten laittaa sisälle nivellilattia/granabgolv. Se toimii erinomaisesti eristämättömillä laatoilla ja tuntuu lämpimältä ja mukavalta.
Mikä seinissä on vikana? Betoni ei näytä pakkasrapautuneelta. Jos lujuus on huomattavasti heikentynyt, niin en usko, että betonia vaihdetaan, vaan puurunko vahvistetaan pystypalkeilla kattokruunujen alla.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 viestiä
Kuten sanottu, minusta näyttää siltä, että olisi paljon helpompaa korjata olemassa olevat seinät kuin vaihtaa ne.
Tervetuloa maailmaani
Se on tehty - tosin vaihtamalla rimoitettu seinä, mutta periaate on sama.
Kuten aiemmin on kirjoitettu, minustakin vaikuttaa tarpeettomalta kuvien perusteella. Jos TS ei halua pitää lattiaa, uskon, että on aika purkaa ja rakentaa uutta. Se todennäköisesti menee nopeammin.
Kuten aiemmin on kirjoitettu, minustakin vaikuttaa tarpeettomalta kuvien perusteella. Jos TS ei halua pitää lattiaa, uskon, että on aika purkaa ja rakentaa uutta. Se todennäköisesti menee nopeammin.
