Et ehkä pääse käsiksi ohuella körnarella ja voi lyödä sitä vasaralla myötäpäivään itse murtumapinnalle?
(Pidä körnarea vinosti alaspäin)
Toivottavasti sen pitäisi onnistua naputtaa irti ja ehkä saada kiinni siihen hylsyllä, kun se on kieroutunut hieman ulos.
 
S Stefan1972 sanoi:
toki, mutta siinä tapauksessa olisi ollut parempi, että kaikki olisivat tarkistaneet asian etukäteen sen sijaan, että vain asentavat ne nopeasti kuten kaikki tekevät ja kohtaavat ongelmat, kun ne ovat ilmestyneet
Et ole vieläkään selittänyt kuinka tavallinen autoomistaja voi tarkistaa, sopiiko kotiin saamansa tavarat yhteen.
 
  • Tykkään
TRJBerg
  • Laddar…
useless useless sanoi:
Et ole vieläkään selittänyt miten tavallinen auton omistaja voi tarkistaa, sopivatko kotiin saadut tavarat yhteen
Sen tekee helpoiten ostamalla alkuperäisosia ;)
 
Se on varmaan tapa slippa tarkistaa?
Stefan on kirjoittanut useita kertoja, että on itsestään selvää, että on tarkistettava, että toimittaja on lähettänyt oikeat lisävarusteet vanteille. Kysymys on kuinka?
 
  • Tykkään
TRJBerg ja 1 muu
  • Laddar…
Ostaessaan alkuperäisosia valmistajalta / jälleenmyyjältä / maahantuojalta voi olettaa, että toimitetut osat ovat sopivia….. jos ostaa jälkimarkkina-/”piraattiosia”, on varmaan tarpeen tarkistaa ja verrata valmistajan spesifikaatioihin?
Jos ei ole itse tietoa, niin onhan se kuten kaikessa muussakin, että pitää palkata ”ammattihenkilö” ja toivoa, että hän osaa työnsä :thinking:
 
T Taxture sanoi:
Jos ostat alkuperäisosia valmistajalta / jälleenmyyjältä / maahantuojalta, voit olettaa, että toimitetut osat sopivat... jos ostat jälkimarkkina-/”piraattiosia”, sinun pitäisi ehkä tarkistaa ja verrata valmistajan eritelmiin?
Jos ei ole osaamista itse, niin kuten kaikessa muussakin, kannattaa palkata ”ammattilainen” ja toivoa, että hän osaa työnsä :thinking:
Tiedäthän, että tässä puhutaan autojen renkaista, vai mitä?
 
  • Tykkään
TRJBerg ja 1 muu
  • Laddar…
useless useless sanoi:
Et ole vieläkään selittänyt kuinka tavallinen auton omistaja voi tarkistaa, sopivatko kotiin saadut tavarat yhteen.
No jos ei ole sitä tietoa, niin ostaa mieluiten pyörät paikallisesti joltain osaavalta. Niinhän se on kaiken kanssa. Jos ostaa verkosta lieden, josta puuttuu liitäntä, ja kytkee sen väärin eikä se toimi. Syyttääkö silloin liedentekijää?
 
T Taxture sanoi:
Jos ei itse ole tietoa, niin pitää kuten kaikessa muussakin palkata "ammattilainen" ja toivoa, että hän osaa työnsä :thinking:
Sepä oli juuri mitä TS teki.
 
  • Tykkään
TRJBerg ja 1 muu
  • Laddar…
C
Shibby Shibby sanoi:
Se tulkitaan siis niin, että täydellisellä paketilla on sopivuustakuu.
Riippumatta siitä, mitä takuita annetaan, lakisääteinen reklamaatio-oikeus on silti voimassa.
 
  • Tykkään
Shibby ja 1 muu
  • Laddar…
S Stefan1972 sanoi:
Se on sama kaikkialla. Jos ostat uunin verkosta ilman pistoketta ja kytket sen väärin, ja se vaurioituu. Syyllistätkö silloin uunin valmistajaa?
Mutta nyt TS on selittänyt uunitoimittajalle millainen keittiö ja sähköpistorasia hänellä on, ja uunitoimittaja on toimittanut uunin pistokkeella ja lisäksi antanut takuun, että se sopii.
 
  • Tykkään
TRJBerg ja 1 muu
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken sanoi:
Mutta nyt TS on selittänyt liesitoimittajalle, millainen keittiö ja pistorasia hänellä on, ja liesitoimittaja on toimittanut lieden pistokkeella ja lisäksi takuun, että se sopii.
Juuri niin, ja tässä tapauksessa ei ehkä olekaan väliä, päättäisikö ostaa toisenlaisen kontaktin (mutteri), koska sitä ei saa kuitenkaan toimimaan (vanne on väärin sovitettu ja antaa liian lyhyen ruuvin pituuden). Vähän kuten ettei saisi kytkettyä oikean paksuisia johtoja lieteen, koska tilaa ei ole.
 
  • Tykkään
Doldaskruvar
  • Laddar…
S Stefan1972 sanoi:
No jos ei ole sitä tietoa, niin sopivaa on ostaa pyörät paikalliselta myyjältä, joka tuntee asian. Sama pätee kaikkeen. Jos ostaa netistä lieden, josta puuttuu kosketus ja kytkee sen väärin ja se vahingoittuu, syytetäänkö silloin lieden valmistajaa?
Olet täysin väärässä kuluttajansuojan kannalta, jos luulet, että kuluttajan on aina tarkistettava, että kaikki yhdessä paketissa ostetut osat on tarkoitettu käytettäväksi yhdessä.

Et ole vieläkään vastannut, miten tarkistus juuri tässä tapauksessa tapahtuisi. Miten olisi esimerkiksi TS voinut tarkistaa, että mukana tulleet mutterit oli tarkoitettu kiristettäväksi 170 Nm:llä?
 
  • Tykkään
TRJBerg
  • Laddar…
Mitä uusi vanne maksaa, jos se on halpa, leikkaa pois, jotta pääset käsiksi hiomaan pois jäljellä olevan mutterin, muuten on valitettavasti porattava tappi. Onnistuminen hiomaan pois koko jäljellä oleva mutteri aivan kartioon asti ilman, että vahingossa vaimentaa ruuvia, on käytännössä "mahdotonta". Onnistuminen hitsaamaan jotain kiinni vain mutteriin vahingoittamatta ruuvia on myös lähes mahdotonta.

Joten riippumatta, navan on irrotettava ja tappi vaihdettava, ja jos sinulla ei ole siihen tarvittavia työkaluja, sinun on mentävä korjaamoon.
 
useless useless sanoi:
Olet täysin väärässä kuluttajansuojan suhteen, jos uskot, että kuluttajana täytyy aina varmistaa, että kaikki paketissa ostetut tavarat ovat tarkoitettu käytettäväksi yhdessä.

Et ole vieläkään vastannut, miten tarkastus juuri tässä tapauksessa tapahtuisi. Miten esimerkiksi TS olisi voinut tarkistaa, että mukana tulleet mutterit oli tarkoitettu kiristettäväksi 170 Mm:iin?
nja sitä en tiedä. Olen kuten sanottu työskennellyt rengasverstaalla ja tiedän, miten se on. Riippumatta siitä, miten tällaiset myyjien tiedot käsitetään, heidän tiedoissaan on aina pientä pränttiä, että kaikki täytyy tarkistaa. Maailmassa ei ole yhtään vanteiden toimittajaa, joka voisi olla täysin tietoinen kaikesta ja antaa 100% takuut jokaisesta yhdistelmästä. Katalogit perustuvat muutamaan parametriin, eivät fyysisiin testauksiin jokaisesta vanteesta jokaisella automallilla. Yksi vanne voi olla 30mm paksuinen napa, toinen voi olla 20mm metalliholkeilla ja seuraava jotain aivan muuta. On täysin mahdotonta, että kaikki olisi oikein joka kerta. Vanteiden toimittajaltakaan ei ole koskaan mitään tietoja napojen paksuudesta.
Emme ole saaneet suoria faktoja ts:ltä gänglängdin tilasta, mutta olen melko varma, että jos se olisi ollut normaali, mutterit olisi voitu kiristää normaalisti eikä mitään olisi tapahtunut. Ei ole merkitystä, olisivatko mutterit olleet parempia tai 19mm kanta ja siten vahvempia. Gänglängd ei olisi ollut pidempi sillä ja se olisi voinut lopulta aiheuttaa vielä pahempaa, jos jokin pyörä olisi irronnut kovassa vauhdissa. Kun ehkä vain 10mm todellista kierrettä olisi käytössä, ei paljon sivuvoimia tarvita, ennen kuin ne saattavat irrota kokonaan.
 
S Stefan1972 sanoi:
Tjaa, en tiedä. Olenhan työskentellyt rengasverstaassa, ja tiedän, miten se on. Riippumatta siitä, miten tällaisia myyjien tietoja ymmärretään sopivuudesta, heillä on aina pienellä tekstillä jotain siitä, että kaikki on tarkistettava. Ei ole olemassa sellaista maailman vanteiden toimittajaa, joka pystyisi täydellisesti tarkkailemaan kaikkea ja antamaan 100% takuita jokaisesta yhdistelmästä. Katalogit perustuvat vain muutamiin parametreihin, eivätkä ne käsitä kaikkia vanteita joka automalliin. Vanteen merkillä voi olla 30mm paksu napa ja toisella 20mm teräsholkeilla ja seuraavalla jotain aivan muuta. Täysin mahdotonta saada oikeaksi aina. Ei koskaan ole tietoa napojen paksuudesta edes valmistajalta.
Emme ole vielä saaneet suoria faktoja ts:ltä kierteiden pituudesta, mutta olen varma, että jos ne olisivat normaalit, mutterit voitaisiin kiinnittää normaalisti eikä mitään olisi tapahtunut. Ei ole väliä, olisivatko mutterit parempia tai 19mm koolla ja siten vahvempia. Kierteen pituus ei olisi siitä johtuen pidempi, ja lopulta voi aiheuttaa jotain vielä pahempaa, jos pyörät irtoavat kovassa vauhdissa. Vain 10mm todellisella kierteellä tarvitsee vain vähän sivuvoimia ennen kuin ne ehkä puhdistetaan kokonaan.
Se päättyi siihen, että verstas porasi kiinni olevan pinnapultin. Se ei onnistunut millään muulla tavalla. Siihen meni muutama tunti ja useita poria kovan ruuvin teräksen vuoksi. Valitettavasti kävi ilmi, että Tesla ei tarjoa näitä pinnapultteja varaosina, vaan myy vain koko navan.
Kustannus tähän asti saadakseni mutteri pois: noin 2500kr.
Riippuen siitä, saanko oikean pinnapultin tai joudun käyttämään käytettyä pyörän napaa, se päättyy noin 3500kr-5500kr.

Etsin siksi tällä hetkellä sopivaa pinnapulttia joltakin toiselta merkiltä alla olevilla mitoilla.

Kaavakuva, jossa esitetään pinnapultin mitat: pituus päädystä (1), kierteinen osa (2) ja karkeuden halkaisija (3).
1. Length under head: 46mm
2. Knurl length: 16mm
3. Knurl OD: 15.7mm

Alkuperäisestä ongelmasta väärän vanteen/mutterin kanssa:
Mittasin, ja ulkonema on yhtä pitkä (11mm) vanteen tasaisesta pinnasta ruuvin reiässä. Kuitenkin se tekee eron:
  • Vanteen erityisesti sovitettu reikä ei ole yhtä syvä kuin alkuperäisessä vanteessa, mikä tekee, että mutteri on muutaman mm ulompana.
  • Jälkimarkkinamutterin pääty on muutaman mm korkeampi kuin alkuperäisestä mutterista
  • Jälkimarkkinamutterissa on muutama mm hitsaus mutteriosan pohjassa, mikä estää hylsyä pääsemästä yhtä syvälle alas.
Ja lisäksi tähän:
  • Jälkimarkkinamutterissa on 17mm koko, kun taas alkuperäisessä mutterissa on 21mm koko. On SUURI ero leikkauspinta-alassa ja ennen kaikkea leikkausjännityksessä katkokohdassa pelkästään tästä johtuen.
  • Jälkimarkkinamutterilla on todennäköisesti liian alhainen lujuus. Alkuperäinen pultti on todennäköisesti 10.9 (tai 12.9) ja siten alkuperäisessä mutterissa on myös 10 tai 12 lujuus. Tätä EI tällä jälkimarkkinamutterilla ole, voin sanoa perustuen kuinka pehmeä se on!

Kaksi mutteria vierekkäin asfaltilla, merkittyinä "Bulttopp" ja "Fälg" viivoilla, 11 mm ero niiden kohdalta.

Henkilö käyttää työntömittaa mittaamaan auton pyörän pultin reikää.

Henkilö mittaa työntömitalla auton vanteen reiän syvyyttä, alhaalla näkyy kaksi mutteria.

Mutteri ja jälkimarkkinamutteri betonipinnalla, näkymä ylhäältä. Ero pintarakenteissa ja koossa näkyvissä.

Miten helvetissä voi tämä vastuu olla ABS Wheelsillä, joka toimittaa täydellisen pyöräpaketin erityisesti sovitetuilla vanteilla ja muttereilla?? Onhan täysin MAHDOTONTA asettaa tämä vastuu asentajalle, jolla on 5 minuuttia aikaa asentaa pyörät vaihdossa!
 
  • Tykkään
Doldaskruvar ja 3 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.