30 191 läst ·
106 svar
30k läst
106 svar
Hjulmuttern gick av - vad göra? (hjälp!)
Du kommer möjligtvis inte åt med en tunn körnare och kan slå på den med en hammare medsols på själva brottytan ?
(Hålla körnaren snett neråt)
Förhoppningsvis borde det gå att knacka loss den och kanske kunna få tag på den med en hylsa när den har gängat ut sig en bit.
(Hålla körnaren snett neråt)
Förhoppningsvis borde det gå att knacka loss den och kanske kunna få tag på den med en hylsa när den har gängat ut sig en bit.
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Köper man orginaldelar från tillverkaren / återförsäljare / generalagent så kan man förutsätta att det är passande delar som levereras….. köper man eftermarknads / ”piratdelar” måste man väl kolla och jämföra med tillverkarens specifikationer?
Har man inte kunskapen själv så får man som med allt annat anlita en ”yrkesman” och hoppas att den kan sitt yrke
Har man inte kunskapen själv så får man som med allt annat anlita en ”yrkesman” och hoppas att den kan sitt yrke
Allvetare
· Västra götaland
· 10 930 inlägg
Du vet om att det är hjul till bilar vi pratar om här, eller?T Taxture skrev:Köper man orginaldelar från tillverkaren / återförsäljare / generalagent så kan man förutsätta att det är passande delar som levereras….. köper man eftermarknads / ”piratdelar” måste man väl kolla och jämföra med tillverkarens specifikationer?
Har man inte kunskapen själv så får man som med allt annat anlita en ”yrkesman” och hoppas att den kan sitt yrke![]()
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Tja har man inte den kunskapen så köper man lämpligtvis hjul lokalt av någon som kan saken. Det är ju lika med allting. Köper man en spis på nätet som saknar kontakt och man kopplar in den fel och den skadas. Skyller man på spistillverkaren då?useless skrev:
Fast nu har ju TS förklarat för spisleverantören vad han har för kök och eluttag och spisleverantören har levererat en spis med kontakt och dessutom en garanti för att det passar.S Stefan1972 skrev:
Precis och i detta fallet spelar det ju kanske heller ingen roll om man skulle välja att köpa en annan kontakt (mutter), eftersom det inte går att få den att fungera ändå (fälgen är ju felanpassad och ger för kort skruvlängd). Typ som att det inte skulle gå att koppla in rätt tjocklek på tåtarna till spisen, för att det inte finns utrymme.Nyfniken skrev:
Du är helt fel ute konsumenträttsligt om du tror att man som konsument alltid måste dubbelkolla att alla prylar man köper i ett paket är avsedda att användas tillsammans.S Stefan1972 skrev:
Du har fortfarande inte svarat på hur en kontroll just i det här fallet skulle gå till. Hur skulle t ex TS kontrollerat att muttrarna som följde med var gjorda för att dras fast med 170 Mm?
Vad kostar en ny fälg, är den billig så kapa bort så att det går att komma åt att slipa bort det som är kvar på muttern, annars är det nog tyvärr borra ur pinnskruven som gäller.
Att lyckas slipa bort hela kvarvarande muttern ända ner i konan utan att ska skruven är nog praktiskt "omöjligt".
Att lyckas svetsa fast något bara i muttern utan att skada skruven är också när omöjligt.
Så oavsett behöver navet bort och byta pinnskruv, har du inte verktyg för det så behöver du åka till en verkstad.
Att lyckas slipa bort hela kvarvarande muttern ända ner i konan utan att ska skruven är nog praktiskt "omöjligt".
Att lyckas svetsa fast något bara i muttern utan att skada skruven är också när omöjligt.
Så oavsett behöver navet bort och byta pinnskruv, har du inte verktyg för det så behöver du åka till en verkstad.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
nja det vet jag inte. Jag har ju som sagt jobbat på gummiverkstad och jag vet hur det är. Oavsett hur man uppfattar dylika säljares uppgifter om att det passar så har de alltid med nåt i det finstilta att man ska dubbelkolla allt. Det finns ingen hjulleverantör i världen som kan ha full koll på allt och ge 100% garantier på varenda kombo. Kataloger bygger på ett fåtal parametrar, ej fysiska tester av varenda fälg på varenda bilmodell. Ett fälgmärke kan ha 30mm tjockt nav och en kan ha 20mm med stålhylsor och nästa nåt helt annat. Helt omöjligt att det blir rätt alla gånger. Finns aldrig nå uppgifter på tjocklek på naven från lev heller.useless skrev:
Du är helt fel ute konsumenträttsligt om du tror att man som konsument alltid måste dubbelkolla att alla prylar man köper i ett paket är avsedda att användas tillsammans.
Du har fortfarande inte svarat på hur en kontroll just i det här fallet skulle gå till. Hur skulle t ex TS kontrollerat att muttrarna som följde med var gjorda för att dras fast med 170 Mm?
Nu har vi inte fått nå direkta fakta från ts hur det står still med gänglängd men jag är nog säker på att hade den varit normal så hade man kunnat dra muttrarna normalt och inget hade hänt. Spelar ju ingen roll om muttrarna hade varit bättre eller haft 19mm fattning och då varit kraftigare. Gänglängden hade inte varit längre för det och kanske i slutändan orsakat nå ännu värre om nå hjul lossnat i hög fart. Med kanske endast 10mm faktisk gänga i ingrepp behövs det inte så mycket sidokrafter innan man kanske rensar dem helt.
Det slutade med att verkstaden borrade ur pinnbulten. Det gick inte på något annat sätt. Det gick åt några timmar och en del borr på köpet pga det hårda stålet i skruven. Tyvärr visade det sig sedan att Tesla inte har dessa pinnbultar som reservdelar, utan säljer enbart hela navet.S Stefan1972 skrev:nja det vet jag inte. Jag har ju som sagt jobbat på gummiverkstad och jag vet hur det är. Oavsett hur man uppfattar dylika säljares uppgifter om att det passar så har de alltid med nåt i det finstilta att man ska dubbelkolla allt. Det finns ingen hjulleverantör i världen som kan ha full koll på allt och ge 100% garantier på varenda kombo. Kataloger bygger på ett fåtal parametrar, ej fysiska tester av varenda fälg på varenda bilmodell. Ett fälgmärke kan ha 30mm tjockt nav och en kan ha 20mm med stålhylsor och nästa nåt helt annat. Helt omöjligt att det blir rätt alla gånger. Finns aldrig nå uppgifter på tjocklek på naven från lev heller.
Nu har vi inte fått nå direkta fakta från ts hur det står still med gänglängd men jag är nog säker på att hade den varit normal så hade man kunnat dra muttrarna normalt och inget hade hänt. Spelar ju ingen roll om muttrarna hade varit bättre eller haft 19mm fattning och då varit kraftigare. Gänglängden hade inte varit längre för det och kanske i slutändan orsakat nå ännu värre om nå hjul lossnat i hög fart. Med kanske endast 10mm faktisk gänga i ingrepp behövs det inte så mycket sidokrafter innan man kanske rensar dem helt.
Kostnad hittills för att få väck muttern: ca 2500kr.
Beroende på om jag får tag på rätt pinnbult eller får använda mig av ett begagnat hjulnav kommer det sluta på mellan ca 3500kr-5500kr.
Är därför på jakt efter en passande pinnbult ifrån något annat fabrikat just nu med nedan mått.
1. Length under head: 46mm
2. Knurl length: 16mm
3. Knurl OD: 15.7mm
Angående ursprungsproblemet med felaktig fälg/mutter:
Mätte och utsticket är lika långt (11mm) ifrån fälgens plana yta i skruvhålet. Dock blir det ändå skillnad:
- Det specialinpassade hålet i fälgen är inte lika djupt som i orginalfälgen, vilket gör att muttern hamnar några mm längre ut.
- Eftermarknadsmutterns kona är några mm högre än orginalmuttern
- Eftermarknadsmuttern har några mm svets i botten av mutterdelen, vilket gör att hylsan inte kommer lika djupt ner.
- Eftermarknadsmuttern har 17mm fattning medan orginalmuttern har 21mm fattning. Det är STOR skillnad i skjuvarea och framförallt skjuvspänning i brottsnittet bara på detta.
- Eftermarknadsmuttern med största sannolikhet har för låg hållfasthet. Orginalbulten är högst troligt 10.9 (alt. 12.9) och därmed har orginalmuttern även 10 eller 12 i hållfasthet. Det har INTE denna eftermarknadsmutter kan jag ju säga baserat på hur mjuk den är!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur i helvete ska detta ansvar inte kunna ligga på ABS wheels som skeppar komplett hjulpaket med specialanpassade fälgar och muttrar?? Det är ju helt OMÖJLIGT att lägga detta ansvar på en bilmekaniker som har 5min på sig att smacka dit hjulen vid skifte!