S Slottsfrun sanoi:
Miksi se ei voisi olla niin? Kuten olen vastannut

Ei, yhtä vaikea päästä käsiksi muilla osuuksilla.
Jos asuntosi sijaitsee Helsingborgissa ja aiempi Eternit AB:n työntekijä asui juuri sinun asunnossasi ja työskenteli kotoa käsin hiomalla eterniittilevyjä (tätä tapahtui!), niin teoriassa pölyssä voisi olla asbestia, muuten se on todennäköisesti tavallista pinttynyttä likaa.

• Haha
Intet ja 2 muuta
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff sanoi:
Jos uskallat, voit kokeilla sytyttää vähän tuleen. Jos se palaa, se on pölyä. Jos se ei pala ollenkaan, se voi olla asbesti.
En tiedä uskallanko… en haluaisi olla siellä tekemässä mitään, kun en tiedä mikä se on.
Mutta, muuten hyvä ehdotus!

Materiaali taas… kuin ohut pehmeä "puuteri", ei karheutta ollenkaan.

S Slottsfrun sanoi:
En tiedä uskallanko… en halua olla siellä säätämässä ollenkaan, kun en tiedä mitä se on.
Mutta, muuten hyvä ehdotus!

Materiaali taas… kuin ohut pehmeä "puder", ei karheutta ollenkaan.
Silloin se kuulostaa hiontapölyltä.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G gmogmo sanoi:
Sitten se kuulostaa hiontapölyltä.
Kyllä, se oli sileä, ohut ja pehmeä ainakin pinnalla (ehkä hiontapölyä), mutta en tiedä, millainen massa on alla. Koskin vain pintaa varovasti sormella.

S Slottsfrun sanoi:
Minulla on "hallinta" huoleni suhteen, mutta myös huolestuneilla sieluilla voi joskus olla peruste huoleensa.
Huoli ei ole aina aiheetonta.
Ei, mutta melko usein huoli on aiheeton.
Se asbesti, jota olen käsitellyt työelämäni aikana, voidaan laskea. Tonneina. Todennettu asbesti siis, ei epäilty. Ja en ole huolissani, käytän suojavarusteita sen sijaan.
S Slottsfrun sanoi:
Ei, se ei ole tavallista pölyä.
Näyttää "massalta", jonkinlaiselta mössöltä. Tietysti tavallista pölyä päällä.
Miksi asbestia laitettaisiin lämmitysputkeen lämmitetyssä huoneessa?

• Tykkään
BirgitS ja 2 muuta
  • Laddar…
Onko täällä kokenut ”röris”? 😊

Olen aiemmin julkaissut viestin näistä vanhoista putkista patterin takana, mutta nyt kysyn, onko täällä ketään ”röris” vanhojen aikojen tekniikoista kokemusta omaavaa?

Kysymykseni on seuraava:

Eristettiinkö ennen vanhaan vaakasuorat putket patterin takana gurmassa/asbestilla, jotta lämpö ei menisi seinään vaan pääsisi itse patteriin.
Eli ettei lämpöä menettäisi turhaan. Näin ainakin AI sanoo. 😊

Olen vanhemmassa huoneistossa löytänyt vaakasuorat putket patterin takana, joissa on ”jotain”. Useimmat täällä luulevat, että se on vanhaa pölyä, mutta mielestäni se ei näytä siltä. Täällä on vain paljon spekulaatiota puoleen ja toiseen ja siksi kysyn, tietääkö joku täällä, käytettiinkö tätä ”tekniikkaa”.

Olen siis miettinyt, voiko se olla vanhaa gurmassa/asbestia.

Kyllä, ainoa varma ratkaisu on ottaa näyte, tiedän sen.
Mutta haluan silti kysyä, onko täällä kenelläkään tästä kokemusta.

Kiitos etukäteen!

• Vanha putki, jossa eristekalvo kahden pinnan välissä, mahdollisesti gurmassa tai asbesti, aiheuttaa epäilyjä eristämistekniikasta.
  • Tykkään
Zebraponken
  • Laddar…
Mutta eikö se näytä muulta kuin pölyltä? Oletko kokeillut imuroida sen pölynimurilla?
Jos se olisi lämpöeristystä varten, se näyttäisi hyvin satunnaiselta ja tehottomalta (vaikka myös pöly voi eristää jotain).

Jos se tuntuu pölyltä ja käyttäytyy kuin pöly, se on luultavasti vanhaa pölyä.

• Tykkään
NyKarin ja 2 muuta
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn sanoi:
Mutta eikö se näytä miltään muulta kuin pölyltä? Oletko kokeillut imuroida sitä pölynimurilla?
Jos se olisi tarkoitettu lämmöneristämiseen, se näyttäisi todella satunnaiselta ja tehottomalta (vaikka myös pöly voi jossain määrin eristää).

Jos se tuntuu pölyltä ja käyttäytyy kuin pöly, niin se on luultavasti vanhaa pölyä.
Joo satunnaista, mutta ajattelen, että se on ehkä voinut irrota vuosien varrella. Ei mitään käsitystä.
En ole yrittänyt imuroida, koska se olisi pahinta, jos materiaalissa olisi asbestia.

Mutta hyvänä aikana. Työnnä tikku ja kaiva ulos moska, niin saat tietää, mikä se on, sen sijaan että kirjoitat foorumille.

Kun peräaukossani kutisee, raavin takaisin. En kysy joukolta vieraita, onko minulla peräsuolen syöpä.

PS. Työskentelin putkimiehenä seitsemänkymmentäluvulla, onko se tarpeeksi vanhaa😀?

• Haha
whak ja 7 muuta
  • Laddar…
S Slottsfrun sanoi:
Kyllä, satunnaisesti, mutta ajattelen, että se on ehkä voinut irrota vuosien varrella. Ei aavistustakaan.
Ei, en ole kokeillut imuroida, koska se olisi huonoin asia tehdä, jos materiaalissa olisi asbestia.
Se ei näytä muulta kuin pölyltä. Riski imuroida (vaikka siinä olisi asbestia) on luultavasti mitätön, teet sen kerran, et joka päivä elinikääsi (ja lopeta tupakoiminen, se on vaarallinen tekijä asbestin kanssa tai ilman, jos ei työskentele sen parissa).

• Tykkään
Festlund ja 1 muu
  • Laddar…
Minulla on vähän vaikeuksia ymmärtää tällaisia kirjoituksia...
Miksi ei vain siivota/putsata ongelmaa pois ikään kuin se olisi asbesti...?

• Rakastan
Festlund
  • Laddar…
Intet Intet sanoi:
Mutta herranjestas. Töki tikku sisään ja kaiva ulos roska, niin saat tietää, mitä se on, sen sijaan että kirjoitat foorumille.

Kun peräaukkoni kutisee, raavin takaisin. En kysy joukolta muukalaisia, onko minulla peräsuolen syöpä.

PS. Työskentelin putkimiehenä 70-luvulla, jos se on tarpeeksi vanhaa😀?
Mikä ongelma on kysyä tietoa sellaisilta, jotka ovat työskennelleet alalla?
Jos olit putkimies 70-luvulla, voisit ehkä olla oikea henkilö vastaamaan kysymykseeni siitä, tehtiinkö niin ennen?
Riippumatta siitä, että mielestäsi minun pitäisi kaivaa se ulos tikulla.

• Tykkään
Zebraponken
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard sanoi:
Minun on vähän vaikeaa ymmärtää tällaisia viestejä...
Miksi ei vain siivota/puolestaan poistaa ongelma ikään kuin se olisi asbesti...?
Koska en aio käsitellä materiaalia itse. Asun vuokra-asunnossa. Halusin vain kuulla mielipiteitä ennen keskustelua vuokranantajan kanssa.

S Slottsfrun sanoi:
Mikä on niin väärin kysyä tietoa niiltä, jotka ovat työskennelleet alalla?
Jos olit putkimies 70-luvulla, voit ehkä olla oikea henkilö vastaamaan kysymykseeni, tapana tehdä niin ennen?
Riippumatta siitä, että sinun mielestäni minun pitäisi kaivella sitä tikulla.
Olen oikea henkilö. Aivan kuten kaikki muutkin. Elementin takana pölyjen pyyhkiminen ei ole terveysasia. Se on motivaatioasia.

Jos kysyt niin turhanpäiväistä kysymystä robotilta, saat ilmeisesti turhan tyhmän vastauksen takaisin.

Anteeksi, jos vaikutan hieman kärttyiseltä. Eikö äitisi opettanut sinua mitään, kun olit nuori?

• Rakastan
Festlund
  • Laddar…
En usko, että vuokravalvonta kiinnostuisi vanhasta pölystä patterin takana, tuskinpa he tulisivat kiireisesti sitä katsomaan. "Vanhemmissa" taloissa ei juurikaan välitetty energiasta, eristyksestä ja siitä lämpöhäviöstä, joka tapahtuisi joka tapauksessa asunnon sisällä (luultavasti yhtä vähän kiinnostavaa nykyään), koska sen kuitenkin lämmittäisi patteri. Asbesti olisi maksanut paljon enemmän turhaan. Se on vain huonosti siivottu. Jos on huolissaan, niin kannattaa siivota erityisellä varovaisuudella, ei siitä kertaluonteisesta toimenpiteestä elämässä haittaa tule.

• Tykkään
Festlund ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.