J
Imurointi on turhaa, jos ei ole imuria, jossa on erittäin hyvät suodattimet, jotka sitten vaihdetaan. Sillä silloin -mitä-se-nyt-onkin- päätyy imuriin ja jatkaa pölisemistä seuraavan kerran, kun imuroit.

Minä käyttäisin harjaa ja varovasti lakaisin roskan, sitten pyyhkisin kostealla ja heittäisin rievut pois.

Ei oikeastaan ole väliä, onko kyseessä asbesti, home tai hiki ja rasva. Haluat päästä siitä eroon niin, ettei se päädy imuriin tai asuntoon, ja siksi kosteapyyhintä on paras vaihtoehto.

• Tykkään
Slottsfrun
  • Laddar…
J
L lat sanoi:
Imuroi pölyä, mutta jos haluat tuntea olosi turvallisemmaksi, niin ota uusi pussi & vaihda HEPA-suodatin.
Vaihda suodatin ja pussi siivouksen jälkeen toivottavasti tarkoitat. :)

J JohanLun sanoi:
Imurointi on tyhmää, ellei sinulla ole imuria, jossa on todella hyvä suodatin, jonka sitten vaihdat. Koska muuten se -mikä-se-nyt-lieneekään- päätyy imuriin ja jatkaa pölyämistä seuraavalla imurointikerralla.

Ottaisin harjan ja varovasti lakaisin roskat, sitten pyyhkisin kostealla ja heittäisin rätit pois.

Ei ole oikeastaan väliä, onko kyseessä asbesti, home tai hiki ja rasva. Haluat sen pois ilman, että se päätyy imuriin tai asuntoon, ja siksi kosteapyyhintä on paras vaihtoehto.
Kuulostaa todella viisaalta!
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Imurointi on ehdottomasti huonoin vaihtoehto.

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Etkö voi ottaa kuvaa putkesta nähdäksesi sen?
Kuva on jo lähetetty, omassa viestissäni.

S Slottsfrun sanoi:
Onko kuva jo näkyvissä, minun viestissäni.
Lähetä näyte, jos epäilet täällä annettuja vastauksia!

• Tykkään
Slottsfrun
  • Laddar…
S Slottsfrun sanoi:
Kuva on jo julkaistu, minun viestissäni.
Ei alhaalta.

• Tykkään
Slottsfrun ja 1 muu
  • Laddar…
J
Paras vaihtoehto on varmaan jos olet juuri muuttanut, valittaa siivouksesta. :)

• Tykkään
Slottsfrun
  • Laddar…
E Emanuel01 sanoi:
Lähetä näyte, jos epäilet vastauksia täällä!
Teen niin! 👍

J JohanLun sanoi:
Paras on varmaan, jos olet juuri muuttanut, valittaa siivouksesta. :)
Joo, se on myös vaihtoehto!

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Ei alapuolelta
Ei, se on täysin totta. Ei siellä ja voi ottaa kuvia nyt, valitettavasti.

S Slottsfrun sanoi:
Onko täällä ketään kokenutta "putkaria"? 😊
Joo.
S Slottsfrun sanoi:
Olen aiemmin laittanut viestin näistä vanhoista putkista patterin takana, mutta ihmettelen nyt, onko täällä ”putkaria”, jolla on kokemusta vanhojen aikojen tekniikoista?
Joo.
S Slottsfrun sanoi:
Kysymykseni on seuraava:

Käytettiinkö ennen vanhaan eristämään vaakasuoria putkia patterin takana gurmassa/asbestilla, jotta lämpö ei menisi seinään vaan menisi itse patteriin. Eli ettei lämpöä menettäisi turhaan. Näin ainakin sanoo AI. 😊
Ei.
S Slottsfrun sanoi:
Olen vanhoissa asunnoissa löytänyt vaakasuoria putkia patterin takaa, joissa on "jotain" päällä. Useimmat täällä ajattelevat, että se on vanhaa pölyä, mutta mielestäni se ei näytä siltä. Vain paljon spekulaatioita joka suuntaan, ja siksi mietin, onko täällä ketään, joka tietää, käytettiinkö tällaista "tekniikkaa."
Kyllä. Ei.
S Slottsfrun sanoi:
Olen siis miettinyt, voisiko se olla vanhaa gurmassa/asbestia.

Kyllä, ainoa varma tapa on ottaa näyte, tiedän sen.
Mutta haluan silti kysyä, onko täällä ketään, jolla on kokemusta tästä.
Kyllä.
S Slottsfrun sanoi:
Kiitos etukäteen!
Ole hyvä.

• Rakastan
Festlund
  • Laddar…
Nyt eivät kuvat esitä asbestia. Mutta JOS siellä olisi asbestia patterin takana, kuka välittäisi? Vuokranantajaa ei varmasti kiinnostaisi.

• Tykkään
Festlund ja 1 muu
  • Laddar…
H hempularen sanoi:
Nyt e ole asbesti, jota näemme kuvissa. Mutta JOS siellä olisikin asbestia patterin takana. Kuka välittäisi? Vuokranantaja ei varmasti välittäisi.
Miksi siitä ei välitettäisi?

Claes Sörmland
S Slottsfrun sanoi:
Ei, se ei ole tavallista pölyä.
Kosketin varovasti materiaalin pintaa.
Sormelle tarttui ohutta, beigeä, pehmeää, kipsimäistä ainetta.
Eikö se ole pölyä yhdessä kipsipölyn kanssa, joka on kerääntynyt eri vuosien kuluessa tapahtuneiden asunnon uudelleenmaalauksien aikana? Ja ehkä jokin orgaaninen materiaali kukista, jotka ovat pudonneet ikkunalaudalta ja kuivuneet putken pintaan?

• Tykkään
gmogmo ja 2 muuta
  • Laddar…
S Slottsfrun sanoi:
Miksi ei välitettäisi?
Koska melkein kaikki eivät pidä tätä ongelmana, enintään mahdollisesti huonona siivouksena.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.