3 714 lukukertaa ·
80 vastausta
4k lukukertaa
80 vastausta
Putket vanhan patterin takana, gurmassa/asbesti?
En ole kirjoittanut mitään siitä, mitä vuokranantajan pitäisi tehdä. Olen kirjoittanut siitä, mitä uskon useimpien vuokranantajien tekevän, ja se on antaa sinun itse siivota elementin takaa.S Slottsfrun sanoi:
Mutta toki, jos valitat, että muutossa on siivottu huonosti ja sinulla on todella palvelualtis vuokranantaja, ehkä hän lähettää paikalle jonkun imurin kanssa.
Sitten sinun täytyy valittaa muutto siivouksesta?S Slottsfrun sanoi:
yritän vain antaa sinulle perusteluja olla huolehtimatta asbestista, se vaikuttaa täysin perusteettomalta. vaikka pölyssä poikkeuksellisesti olisi yksi asbestikuitu.
Ei ole väärin olla varovainen. Mutta pölynimurointi voi olla huono idea, koska asbestikuitu voi mennä läpi pölynimurin suodattimen, sillä se voi olla niin pieni, että se menee läpi. Mutta jos sinulla ei ole monta sellaista elementtiä, se ei luultavasti ole vaaraksi.S Slottsfrun sanoi:Onko täällä joku kokenut "putkari"? 😊
Olen aiemmin kirjoittanut viestin näistä vanhoista putkista patterin takana, mutta nyt ihmettelen, onko täällä "putkaria", jolla on kokemusta vanhoista tekniikoista?
Kysymykseni on seuraava:
Tavattiinko ennen eristää vaakasuorat putket patterin takana gurmassa/asbestilla, jotta lämpö ei menisi seinään vaan päätyisi itse patteriin.
Eli ettei lämpöä menisi hukkaan. Näin ainakin AI väittää. 😊
Olen vanhemmassa asunnossa löytänyt vaakasuorat putket patterin takana, joissa on ”jotakin”. Suurin osa täällä luulee, että se on vanhaa pölyä, mutta mielestäni se ei näytä siltä. Tulee vain paljon spekulaatioita puoleen ja toiseen, ja siksi ihmettelen, käytettiinkö tällaista ”teknikaa”.
Olen siis miettinyt, voisiko se olla vanhaa gurmassa/asbestia.
Tiedän, että ainoa varma tapa on ottaa näyte.
Mutta, haluan silti kysyä, onko täällä joku, jolla on kokemusta tästä.
Kiitos etukäteen!
Putkari, jolla ei ole liikaa tietoa vanhoista hyvistä ajoista täällä! Minusta se ei näytä eristykseltä, olen kuitenkin törmännyt melko moniin vanhempiin laitoksiin enkä ole nähnyt mitään, mitä olisi eristetty sillä tavalla. Mutta jos haluat olla varovainen, ota suihkepullo ja kostuta se kunnolla ennen kuin laitat sen varovasti pussiin 😊 siinä on vaarallista ainoastaan silloin, kun se alkaa pyöriä ympäriinsä!S Slottsfrun sanoi:Onko täällä ketään kokenutta "putkaria"? 😊
Olen aiemmin julkaissut viestin näistä vanhoista putkista patterin takana, mutta nyt ihmettelen, onko täällä ketään "putkaria", jolla on kokemusta vanhanaikaisista tekniikoista?
Kysymykseni on seuraava:
Eristettiinkö ennen patterin takana olevia vaakasuoria putkia giltsimassalla/asbestilla, jotta lämpö ei menisi seinään vaan päätyisi varsinaisesti patteriin.
Eli että lämpöä ei menetettäisi turhaan. Näin ainakin AI väittää. 😊
Olen vanhemmassa asunnossa löytänyt vaakasuoria putkia patterin takaa, joissa on jotain päällä. Useimmat täällä ajattelevat, että se on vanhaa pölyä, mutta minusta se ei näytä siltä. Se on vain spekulaatiota edestakaisin, ja siksi kysyn, tietääkö joku, onko tällaista "tekniikkaa" käytetty.
Olen siis miettinyt, voiko kyseessä olla vanha giltsimassa/asbesti.
Kyllä, ainoa varma tapa on ottaa näyte, tiedän.
Haluan kuitenkin kysyä, onko täällä ketään, jolla on kokemusta tästä asiasta.
Kiitos etukäteen!
Haluaisin vain täydentää tätä erinomaista viestiä. Asbestia käytettiin aikaisemmin putkieristyksessä kellarikäytävien mutkissa ja vastaavissa. Se oli massa, joka levitettiin käsin, käärittiin jonkinlaisella kankaalla ja asbestimassa kovettui. Suorilla osuuksilla oli toisenlainen eristysmateriaali. Jos näkee vanhoja putkia vanhemmissa taloissa tuntemattomalla eristeellä ja ne vaikuttavat pehmeiltä suorilla osuuksilla mutta kovilta mutkissa, voi olettaa, että mutkissa on asbestia.Spikbjörn sanoi:
Olen kuitenkin antanut sinulle vastauksen, että toimenpidettä ei pidetty kustannustehokkaana (lämpöä johtavien putkien eristäminen asunnossa, jossa joka tapauksessa olisi lämpöä). Ehkä syvissä kellarivalleissa tai ulkona, mutta epävarmaa, oliko käytetty asbestia, koska todennäköisesti oli olemassa halvempia ja paremmin eristäviä materiaaleja, jos kyseessä oli lämpökerroin. Asbestilla on pääasiassa muita ominaisuuksia tietääkseni.
Nuku hyvin ja huolehdi vähemmän asbestista siivouksen aikana, se ei ole ongelma kotipölynimuroinnissa (varsinkaan tupakoimattomille).
En ole törmännyt taloihin, joissa asbestia on levitetty kuvien osoittamalla tavalla, mutta jos Slottsfrun on huolissaan, hän voi testata pölyn. Itse lakaisisin sen pois ja hävittäisin sopivalla tavalla.
Kiitos viisaasta panoksestasi! Ajattelen aivan samoin. Imurointi on pahinta, mitä voi tehdä, jos ei ole varma, ja ehdottomasti pahin, jos kyseessä olisi asbesti.B Björne57 sanoi:
Kiitollinen siitä, että joku tässä ketjussa ei naura minulle,
ikään kuin olisin täysi idiootti ja tietämätön. Kiitos! ❤️
Kiitos viisaasta panoksestasi! Ja kiitos, että jaat kokemuksesi.Z Zebraponken sanoi:Putkimies ilman liikaa tietoa vanhoista hyvistä ajoista täällä! Minusta se ei näytä eristykseltä, olen kuitenkin törmännyt melko moniin vanhoihin asennuksiin enkä ole kohdannut mitään, joka olisi eristetty sillä tavalla. Mutta jos haluat olla varovainen, ota suihkepullo ja kostuta se kunnolla ennen kuin laitat sen varovasti pussiin 😊 se on vaarallista vain kun se alkaa pyöriä ilmassa!
Kyllä, kosteuttaa ehdottomasti kannattaa, jos haluaa käsitellä sitä itse ja saada pölyäminen vähäisemmäksi. Harmillista tässä tilanteessa on, että ei pysty laittamaan kättä sisään raaputtaakseen sen pois... ei pääse käsiksi.
Kiitos paljon, että jaat tietosi ja kokemuksesi!K Korvgrillaren sanoi:Haluaisin vain täydentää tätä erinomaista viestiä. Asbestia putkieristeessä käytettiin aiemmin putkimutkissa kellarikäytävillä ja vastaavissa paikoissa. Se oli tahna, joka levitettiin käsin, käärittiin jonkinlaiseen kankaaseen, ja asbestimassa kovettui. Suorilla osuuksilla oli erilaista eristystä. Jos näkee vanhoja putkia vanhemmissa taloissa tuntemattomalla eristyksellä, ja se vaikuttaa pehmeältä suorilla osuuksilla mutta kovalta putkimuodoissa, voi olettaa, että mutkissa on asbestia.
En ole törmännyt taloihin, joissa asbestia on käytetty kuten kuvissa näkyy, mutta jos Slottsfrun on huolissaan, hänen kannattaa testata pölyä. Itse lakaisisin sen pois ja hävittäisin sopivalla tavalla.
Valitettavasti on aivan liian ahdasta päästä käsiksi ja ”lakaisemaan” pois. Ei mahdu käsi saati harja sinne.
Ja en halua imuroida, jos olisi asbestia, se olisi huonoin tapa toimia.
Asbesti ei ole niin vaarallista, varsinkaan jos sille altistuu vain satunnaisesti. "Aikamoista" voimakasta altistumista tarvitaan ennen kuin riski syöpään kasvaa.
Jos olet matkustanut Tukholman metrossa esim., olet/on ollut melko altistunut, koska asbestia sisältyi jarrupalojen materiaaliin ainakin 80-luvulle asti ja metro tuskin on täysin puhdas siitä lähtien.
Imuroi pöly pois, mutta jos haluat tuntea itsesi turvallisemmaksi, vaihda uusi pussi & vaihda HEPA-suodatin.
Jos olet matkustanut Tukholman metrossa esim., olet/on ollut melko altistunut, koska asbestia sisältyi jarrupalojen materiaaliin ainakin 80-luvulle asti ja metro tuskin on täysin puhdas siitä lähtien.
Imuroi pöly pois, mutta jos haluat tuntea itsesi turvallisemmaksi, vaihda uusi pussi & vaihda HEPA-suodatin.
Valitettavasti olen altistunut useita kertoja aiemmin, muun muassa remonttimiesten vuoksi, jotka loivat pölyä talossani aiemmin.L lat sanoi:Asbesti ei ole nii-in vaarallista, varsinkaan jos sille altistuu vain satunnaisesti. Tarvitaan "melko" merkittävää altistumista ennen kuin riski syövälle syntyy.
Jos olet matkustanut Tukholman metrossa esim. olet ollut melko altistunut, koska asbesti kuului ainakin 80-luvulle asti jarrupalojen osiin ja metroa tuskin on täydellisesti puhdistettu siitä lähtien.
Imuroi sinä pöly pois, mutta jos haluat tuntea olosi turvallisemmaksi, laita uusi pussi & vaihda HEPA-suodatin.
Ja rikkinäiset putkien mutkat, joissa on asbestia pannuhuoneessani. Mutta mutta, yritä vain "unohtaa" ja mennä eteenpäin. En kuitenkaan halua altistua enempää, jos voin välttää sen.
Pienentämättä riskiä, useimmissa tapauksissa puhutaan vuosien altistumisesta.S Slottsfrun sanoi:Valitettavasti olen altistunut useita kertoja aiemmin, muun muassa käsityöläisten takia, jotka loivat pölyä talossani aiemmin.
Ja rikkoutuneet putkikäyrät, joissa on asbestia pannuhuoneessani. Mutta mutta, yritän vain "unohtaa" ja mennä eteenpäin. En kuitenkaan halua altistaa itseäni vielä enemmän, jos voin välttää sen.
Mutta kuten sanottu, riskiä on vähennettävä kohtuullisin keinoin.