10 339 lukukertaa ·
33 vastausta
10k lukukertaa
33 vastausta
Purkaa katto ja laittaa kipsiä?
Nja, kokonaan sileää kattoa olemme luopuneet, osittain koska missään muussa huoneessa ei ole sellaista ja osittain koska halkeamat ovat riskitekijä ja silloin kaikki on tehtävä uudelleen.JohanLun sanoi:En usko, että voit saada sen sileäksi katoksi, mutta jos voit korjata sen alkuperäiseen asuunsa, se kuulostaa parhaalta...
Eikö muuten olisi mahdollista laittaa "renoveringsgips" (ohuempi) suoraan vanhan paskan päälle ja ruuvata/liimata ne levyt, jotka ovat kiinni? Eikö niiden levyjen alla ole kakkia, joihin voi kiinnittää? Pitkiä ruuveja...
Hyvin mahdollista, että voi laittaa ohuempaa kipsiä, mutta saumat tulevat siitä huolimatta olemaan ongelma; kuten sanottu, se on puutalo, joten se liikkuu.
Ei ole pontteja, mutta on kattotuoleja, joihin voi kiinnittää. Uskon kuitenkin, että parasta on kunnostaa olemassa oleva katto.
Se, mitä pitää tehdä, on paljon tasoittamista ja hiomista, mutta luultavasti myös täyttää laattojen väliset saumat lateksilla ennen maalausta, jotta ne voivat liikkua vähän. Olen nähnyt muissa huoneissa, että muuten niiden välillä helposti tulee halkeamia.
Normaalisti raot jätetään näkyviin, se on kai suunnittelun ajatus. En pidä tällaisista laatoista, mutta makuja on monia, ja tunnen sellaisia, jotka ovat asentaneet sellaisia koska he pitävät niitä kauniina (luulen).
Minulla on jotain vastaavaa naulattuina 40-60-luvulla, muun muassa seinä, jossa on jonkinlaisia tretexlevyjä, joten täytin ruman sauman lateksilla ja maalasin päälle, se on toiminut reilun vuoden, en näe mitään merkkejä, että se repeäisi... Kuitenkin ajatukseni on pitkällä aikavälillä (mutta se voi olla 10 vuotta) tehdä siitä jotain kauniimpaa... Sellaiset katot aion purkaa, mutta se on siksi että ne eivät sovi lainkaan vuosisadanvaihteen taloon... Ja siksi että ruokasalissamme kattoa on laskettu ehkä kymmenen senttiä (keittiön kattoa oltiin laskettu varmasti 40 cm, mutta se on nyt "korjattu").
Joten käytä lateksisaumaa jos haluat välttyä rakoilta!
Minulla on jotain vastaavaa naulattuina 40-60-luvulla, muun muassa seinä, jossa on jonkinlaisia tretexlevyjä, joten täytin ruman sauman lateksilla ja maalasin päälle, se on toiminut reilun vuoden, en näe mitään merkkejä, että se repeäisi... Kuitenkin ajatukseni on pitkällä aikavälillä (mutta se voi olla 10 vuotta) tehdä siitä jotain kauniimpaa... Sellaiset katot aion purkaa, mutta se on siksi että ne eivät sovi lainkaan vuosisadanvaihteen taloon... Ja siksi että ruokasalissamme kattoa on laskettu ehkä kymmenen senttiä (keittiön kattoa oltiin laskettu varmasti 40 cm, mutta se on nyt "korjattu").
Joten käytä lateksisaumaa jos haluat välttyä rakoilta!
Aha, no ajattelin olla täyttämättä rakoja kokonaan, vaan se on oikeastaan pienemmät halkeamat, jotka aina esiintyvät laattojen välillä. Tässä tapauksessa halkeamat tulevat mustiksi katsottaessa ylöspäin ja se on melko silmiinpistävää, kun katto on valkoinen.JohanLun sanoi:Normaalisti annetaan rakojen näkyä, se on kai suunnittelun idea. En pidä tämän tyyppisistä levyistä, mutta makuja on monia, ja tunnen sellaisia, jotka ovat asentaneet tällaiset äskettäin, koska pitävät niitä kauniina (luulen).
Minulla on jotain vastaavaa naulattuna (todennäköisesti) 40-60-luvulla, muun muassa seinä, jossa on jonkinlaiset tretex-levyt, joten täytin ruman sauman lateksilla ja maalasin sen jälkeen, se on toiminut reilun vuoden, en näe merkkejä, että se halkeilisi… Kuitenkin aion pitkällä aikavälillä (mutta voi olla 10 vuotta) tehdä tähän jotain tyylikkäämpää… Tämän tyyppiset kattopaneelit aion purkaa, koska ne eivät sovi lainkaan vuosisadan vaihteen taloon… Ja koska meidän ruokailuhuoneessa on katto laskettu ehkä kymmenen senttiä (keittiön katto oli laskettu varmasti 40 cm, mutta se on nyt "korjattu").
Joten käytä lateksisaumaa, jos haluat välttää raot!
Tässä voi nähdä sellaisen halkeaman:

http://i.imgur.com/0YztaiY.jpg
Joten ajatukseni on kulkea lateksi-injektorin kanssa jokaisen laatan välillä ja käyttää sormea tai jotain levittääkseni ja tehdäkkseni siistin sauman. Tämä tarkoittaa, että saumasta tulee pyöreämpi ja samalla se peittää halkeaman laattojen välillä. En tiedä, onko tämä hyvä ratkaisu, mutta toivon sen olevan hyvä.
Meidän tapauksessamme katto sopii hyvin sekä taloon että tyyliin. Lisäksi kaikissa talon huoneissa on tämä katto ja mielestäni on hienointa, jos kaikissa huoneissa voi olla sama katto.
Ymmärrän täysin, että jotkut eivät pidä tämän tyyppisestä katosta, mekin oikeastaan olisimme halunneet sileät katot, mutta se on paljon työtä ja ei täysin riskitöntä puutalossa. Sitten joku fiksu tyyppi sanoi, että kattoon ei kannata käyttää liikaa aikaa, koska ei sitä kuitenkaan huomaa, ja uskon, että se on ihan oikein ajateltu! Niin kauan kuin se on ehjä ja sillä on oikea ilme. Mutta toki jos talossa katto ei lainkaan sovi yhteen, se voi olla häiritsevää, ainakin niille, jotka siellä asuvat.
Noin tein omien rakojeni kanssa, ne eivät olleet aivan samanlaisia, mutta luulen että se toimii... Eli liitoskohta on edelleen selvästi näkyvissä, mutta itse "musta" halkeama on täytetty... Se on mielestäni paljon parempi kuin että levyssä olisi musta viiva.
Luulen, että ajattelet oikein, jos katto on vain valkoinen eikä siinä ole suurempia poikkeamia, en usko että mietit sitä sen enempää. Käytä mattamaalia ja melko paljon karheutta kun maalaat niin saat hieman tekstuuria, joka kätkee myös joitakin virheitä.
Olen samaa mieltä, tyyli sopii paremmin tiettyihin talotyyppeihin. Eri tyylien sekoittaminen vaatii enemmän tyyliä ja makua kuin pysyä yhdessä linjassa. Tasaiset kipsikatot voivat näyttää vähän tylsiltä, jos on sellainen... Varmasti se oli sekä rationaalista että myös muotoilullista kun nämä katot tehtiin. Kuten paneelikatot tai katot stukatyyreineen. Uskon, että monet listat, jalkalistat, kehykset, stukatyyrit, friisit jne. ovat tekninen ratkaisu ongelmaan, mutta myös tapa lisätä muotoiluelementti, joka elävöittää muuten "kuolleen" pinnan, usein pinta jossa muuten huomaisi ettei se ole 100% suora.
Mitä korkeampi katto, sitä vähemmän sitä näkee, meidän katot (280) suhteellisen pienissä huoneissa tarkoittaa, ettei ole sivuvaloa (todennäköisesti vain kellarikatot, joissa on korkeat ikkunat, matala katto ja plafondivalaisimet, joissa on sivuvalo).
Makuuhuoneessa näkee katon joka aamu herätessään. Makuuhuoneeni katossa on joitakin halkeamia / maalien irtoamisia, jotka ärsyttävät minua joka aamu...
Luulen, että ajattelet oikein, jos katto on vain valkoinen eikä siinä ole suurempia poikkeamia, en usko että mietit sitä sen enempää. Käytä mattamaalia ja melko paljon karheutta kun maalaat niin saat hieman tekstuuria, joka kätkee myös joitakin virheitä.
Olen samaa mieltä, tyyli sopii paremmin tiettyihin talotyyppeihin. Eri tyylien sekoittaminen vaatii enemmän tyyliä ja makua kuin pysyä yhdessä linjassa. Tasaiset kipsikatot voivat näyttää vähän tylsiltä, jos on sellainen... Varmasti se oli sekä rationaalista että myös muotoilullista kun nämä katot tehtiin. Kuten paneelikatot tai katot stukatyyreineen. Uskon, että monet listat, jalkalistat, kehykset, stukatyyrit, friisit jne. ovat tekninen ratkaisu ongelmaan, mutta myös tapa lisätä muotoiluelementti, joka elävöittää muuten "kuolleen" pinnan, usein pinta jossa muuten huomaisi ettei se ole 100% suora.
Mitä korkeampi katto, sitä vähemmän sitä näkee, meidän katot (280) suhteellisen pienissä huoneissa tarkoittaa, ettei ole sivuvaloa (todennäköisesti vain kellarikatot, joissa on korkeat ikkunat, matala katto ja plafondivalaisimet, joissa on sivuvalo).
Makuuhuoneessa näkee katon joka aamu herätessään. Makuuhuoneeni katossa on joitakin halkeamia / maalien irtoamisia, jotka ärsyttävät minua joka aamu...
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi