10 336 lukukertaa ·
33 vastausta
10k lukukertaa
33 vastausta
Purkaa katto ja laittaa kipsiä?
Hei,
Olemme aloittamassa keittiön remontin, ja ajattelimme samalla vaihtaa kattopaneelin. Nykyisin se näyttää tältä:


http://i.imgur.com/dKQEBMv.jpg
Alkuperäisestä katosta näkyy paloja, ja ensimmäinen ajatuksemme oli repiä puukatto alas ja jättää alkuperäinen katto paikoilleen (joka todennäköisesti näyttää samalta kuin muuallakin talossa). Ongelmaksi saattaa muodostua se, että siinä on täynnä ruuvin/naulan reikiä.
Tältä katto näyttää muissa huoneissa:

http://i.imgur.com/Pn8cW9w.jpg
Voisi tietysti repiä niin puukaton kuin alkuperäisen katon alas, mutta onko siinä mitään järkeä? Vai voisiko ehkä tyytyä siihen, että repii puukaton alas ja laittaa kipsilevyä suoraan alkuperäisen katon päälle (kiristää raot), eli niin kuin puukatto on tällä hetkellä kiinnitetty?
Haluaisimme mielellämme saada täysin valkoisen katon ilman uria tai vastaavia, mutta onko se mahdollista talossa, jonka runko on puuta? Voimme nähdä joissakin seinissä, että ne ovat liikkuneet niin paljon, että tapetti on haljennut, vaikka tapetit ovat todennäköisesti 70-luvulta.
Olemme aloittamassa keittiön remontin, ja ajattelimme samalla vaihtaa kattopaneelin. Nykyisin se näyttää tältä:


http://i.imgur.com/dKQEBMv.jpg
Alkuperäisestä katosta näkyy paloja, ja ensimmäinen ajatuksemme oli repiä puukatto alas ja jättää alkuperäinen katto paikoilleen (joka todennäköisesti näyttää samalta kuin muuallakin talossa). Ongelmaksi saattaa muodostua se, että siinä on täynnä ruuvin/naulan reikiä.
Tältä katto näyttää muissa huoneissa:

http://i.imgur.com/Pn8cW9w.jpg
Voisi tietysti repiä niin puukaton kuin alkuperäisen katon alas, mutta onko siinä mitään järkeä? Vai voisiko ehkä tyytyä siihen, että repii puukaton alas ja laittaa kipsilevyä suoraan alkuperäisen katon päälle (kiristää raot), eli niin kuin puukatto on tällä hetkellä kiinnitetty?
Haluaisimme mielellämme saada täysin valkoisen katon ilman uria tai vastaavia, mutta onko se mahdollista talossa, jonka runko on puuta? Voimme nähdä joissakin seinissä, että ne ovat liikkuneet niin paljon, että tapetti on haljennut, vaikka tapetit ovat todennäköisesti 70-luvulta.
Olen katsellut ympärilleni vähän ja on olemassa valmiita levyjä, jotka voi asentaa, mikä vaikuttaa kätevältä. Mutta sitten on viisteellisiä kipsilevyjä, jotka vaikuttavat olevan mielenkiintoinen ratkaisu. Onko jollain näitä, ja voiko joku näyttää kuvia, miltä ne näyttivät?
Instruktioner : https://www.byggmax.se/gör-det-själv/vägg-golv-och-tak/bygg-innertak-med-gipsskivor
Produkt : https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/takgipsskiva-p07212
Instruktioner : https://www.byggmax.se/gör-det-själv/vägg-golv-och-tak/bygg-innertak-med-gipsskivor
Produkt : https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/takgipsskiva-p07212
Olemme poistaneet eteisestä jotain, siellä oli vähän reikiä, mutta täytin ruiskun nestemäiselle antibiootille tasoitteella ja painoin reikiin, ja hioin kevyesti kun se oli kuivunut, sitten maalasin päälle. Jäljet näkyvät vastavalossa, mutta vain jos etsii juuri sitä ja sitähän teen vain minä. Joten miksi et kokeilisi jossain kulmassa, mitä mieltä olet siitä?
Joo, minun täytyy varmistaa, että otan alas muutamia paloja ja katson, millaisessa kunnossa kattopinnan alapuoli oikeasti on. Muuten vaikuttaa siltä, että viisteelliset kipsilevyt voisivat näyttää hyvältä ja lisäksi olla melko helppoja asentaa, jos olen ymmärtänyt oikein.
Sitten olemme purkaneet katon, tältä se näyttää alta :



















Täällä voi nähdä, että katto ei mene aivan ulkoseinään saakka jostain syystä!? Lisäksi näkyy eristys ja kattotuoli. Joten voi olettaa, että nämä kattopaneelit pitävät myös eristystä ylhäällä, mikä tekee vähemmän miellyttäväksi niiden alas vetämisen, jos kattoa vaihdetaan täysin. Voimme myös nähdä, että katto on todennäköisesti asennettu kaikkien huoneiden läpi, eli ne ovat yhdistetty toisiinsa huoneiden välillä.


Näkyy, että täällä on myös muovia







Täältä voi nähdä, että katto roikkuu hieman, voi olla, että katto ei ole aivan ylhäällä kuten pitäisi. Sitä voi työntää ylös, mutta se painuu alas taas.






Linkki korkearesoluutioisiin kuviin : http://imgur.com/a/Ctsba
Kuvista näkyy heikosti, mutta katto on alla melko keltainen ja siellä on paljon merkkejä siellä täällä. Epäilen, että jos aikoo tasoittaa ja laittaa joustotiivistettä jokaisen paneelin väliin, puhumme laajasta työstä. Ensin täytyy hioa koko katto, toivottavasti jollain hiomakoneella, jolla voi seistä lattialta. Sitten täytyy tasoittaa, hioa uudelleen, pohjamaalata, ja lopulta maalata 2-3 kerrosta peiteväriä. Miettii tietenkin, olisiko vähemmän työtä asentaa uusi katto?
Miten te tekisitte tässä? Korjaisitteko olemassa olevan katon ja laittaisitte paksut kattolistat peittämään raon ulkoseinää vasten. Vai laittaisitteko uuden katon, esimerkiksi kipsilevystä?



















Täällä voi nähdä, että katto ei mene aivan ulkoseinään saakka jostain syystä!? Lisäksi näkyy eristys ja kattotuoli. Joten voi olettaa, että nämä kattopaneelit pitävät myös eristystä ylhäällä, mikä tekee vähemmän miellyttäväksi niiden alas vetämisen, jos kattoa vaihdetaan täysin. Voimme myös nähdä, että katto on todennäköisesti asennettu kaikkien huoneiden läpi, eli ne ovat yhdistetty toisiinsa huoneiden välillä.


Näkyy, että täällä on myös muovia







Täältä voi nähdä, että katto roikkuu hieman, voi olla, että katto ei ole aivan ylhäällä kuten pitäisi. Sitä voi työntää ylös, mutta se painuu alas taas.






Linkki korkearesoluutioisiin kuviin : http://imgur.com/a/Ctsba
Kuvista näkyy heikosti, mutta katto on alla melko keltainen ja siellä on paljon merkkejä siellä täällä. Epäilen, että jos aikoo tasoittaa ja laittaa joustotiivistettä jokaisen paneelin väliin, puhumme laajasta työstä. Ensin täytyy hioa koko katto, toivottavasti jollain hiomakoneella, jolla voi seistä lattialta. Sitten täytyy tasoittaa, hioa uudelleen, pohjamaalata, ja lopulta maalata 2-3 kerrosta peiteväriä. Miettii tietenkin, olisiko vähemmän työtä asentaa uusi katto?
Miten te tekisitte tässä? Korjaisitteko olemassa olevan katon ja laittaisitte paksut kattolistat peittämään raon ulkoseinää vasten. Vai laittaisitteko uuden katon, esimerkiksi kipsilevystä?
Tasainen katto puutalossa ei ole mitään epätavallista, toki se voi liikkua/halkeilla jos talo asettuu, mutta yleensä se pysähtyy jos talo seisoo melko vakaasti...
Mutta en usko, että yritetään kitata ne levyt jotka ovat siellä, ne eivät varmasti ole koskaan olleet tarkoitettuja täysin tasaisiksi. Mutta tavallisen kattokipsin laittaminen päälle ja sitten nauhoitus ja tasoitus pitäisi onnistua... Se on varmasti paljon työtä, mutta tulos on todennäköisesti parempi. En usko, että se on kovin kallista ulkoistaa, ja maalarit ovat tottuneita ja nopeita tässä verrattuna puolittaisiin tuloksiin ja paljon omaan työhön (sillä se vie aikaa jos ei ole tottunut ja oikeita työkaluja). On myös kattopaneeleita jotka näyttävät siltä kuin ne jotka ovat jo paikoillaan. Jos ne miellyttävät niin epäilen, että ne on helpompi asentaa, siksi niitä varmasti onkin olemassa (sillä kyllä tasainen katto on kauniimpi, niissä paneeleissa on hieman "toimistotunnelmaa" mielestäni, mutta onneksi kaikilla on oma makunsa...
Mutta en usko, että yritetään kitata ne levyt jotka ovat siellä, ne eivät varmasti ole koskaan olleet tarkoitettuja täysin tasaisiksi. Mutta tavallisen kattokipsin laittaminen päälle ja sitten nauhoitus ja tasoitus pitäisi onnistua... Se on varmasti paljon työtä, mutta tulos on todennäköisesti parempi. En usko, että se on kovin kallista ulkoistaa, ja maalarit ovat tottuneita ja nopeita tässä verrattuna puolittaisiin tuloksiin ja paljon omaan työhön (sillä se vie aikaa jos ei ole tottunut ja oikeita työkaluja). On myös kattopaneeleita jotka näyttävät siltä kuin ne jotka ovat jo paikoillaan. Jos ne miellyttävät niin epäilen, että ne on helpompi asentaa, siksi niitä varmasti onkin olemassa (sillä kyllä tasainen katto on kauniimpi, niissä paneeleissa on hieman "toimistotunnelmaa" mielestäni, mutta onneksi kaikilla on oma makunsa...
J
JDKahn
Remontoija
· Västra Götaland
· 47 viestiä
JDKahn
Remontoija
- Västra Götaland
- 47 viestiä
Asenna uudet kipsilevyt. Niissä on viistetyt reunat, jotka ovat hieman pienemmät ja helpommat käsitellä, jos sinulla ei ole levyjen nostinta. Kitti ja hio sitten kaikki saumat ilman nauhaa vähintään 3 kertaa, kunnes ne ovat täysin sileitä. Liimaa sitten microlite tai vastaava kuitukangas kattoon. Maalaa sitten kattomaalilla. Taattu kaunis, sileä ja halkeamaton katto.
Remonttinalokas
· Dalarna
· 3 173 viestiä
Sattumalta aloin katsella millaisia kattoja ihmisillä on kotonaan, kun huomasin, että meillä on paperilla päällystetyt katot. Olin todella yllättynyt, kun huomasin, ettei minulla ollut mitään käsitystä siitä, millaisia sisäkattoja ihmisillä on 
Ei edes hienosti valkoiseksi maalatut helmiponttipaneelikatot ole kiinnittäneet huomiotani. Niin kauan kuin katto on valkoinen, voi ottaa melkoisesti vapauksia ennen kuin se huomataan.
Joten älä käytä liikaa energiaa katon tekemisestä yksityiskohta-asian. Tehokkuus ja keskittyminen oikeisiin asioihin on minun vastaukseni
Lisäys ja selvennys: korjaa vahingot ja maalaa, sanon minä.
Ei edes hienosti valkoiseksi maalatut helmiponttipaneelikatot ole kiinnittäneet huomiotani. Niin kauan kuin katto on valkoinen, voi ottaa melkoisesti vapauksia ennen kuin se huomataan.
Joten älä käytä liikaa energiaa katon tekemisestä yksityiskohta-asian. Tehokkuus ja keskittyminen oikeisiin asioihin on minun vastaukseni
Lisäys ja selvennys: korjaa vahingot ja maalaa, sanon minä.
Viimeksi muokattu:
Tasoittaa tämän katon täysin sileäksi ei ollut koskaan tarkoitukseni, mutta reikä ja muut virheet voisi tasoittaa, vaikka se olisi luultavasti melko vaativaa. Kipsilevyjen asentaminen kuulostaa helpommalta ratkaisulta, mutta toisaalta nekin täytyy tasoittaa (ruuvit) ja luultavasti myös laittaa pehmeää saumausmassaa välttyäkseen rumilta halkeamilta. Nyt puhun viistetyistä levyistä, joista syntyy jonkinlainen ruutukuvio.
Kyllä varmasti voi saada täysin sileäksi, mutta se ei ole mukavaa, jos se halkeaa, mikä tuntuu olevan riski.
Joten jonkinlainen ruutukuvio meillä tulee olemaan.
Onhan olemassa valmiita kattoja, jotka ovat enemmän kuin parkettilevyjä, mutta en ole vielä tutkinut niitä tarkemmin.
Se, mikä minua vähän huolestuttaa, on että nykyinen katto ei vaikuta täysin vakaalta, se joustaa hieman ja jos sitä painaa ylöspäin, huomaa, että sitä voi nostaa 1 cm tai niin siellä, missä ei ole kattokannattimia. Silti se vaikuttaa suhteellisen paksulta, ehkä 2 cm. Ajatuksena voisi olla laittaa harvalaudoitus tai jotain, joka vedetään kattotuoleihin, mutta se tarkoittaa, että katto syö todennäköisesti 3-4 cm ylimääräistä.
Kyllä, jos aikoo tehdä sen kunnolla, täytyy mennä ullakolle, poistaa kaikki eristys keittiön yläpuolelta ja sitten purkaa katto alas. Sitten täytyy asentaa jotain kunnollista, mikä rakentaa muutaman cm, jotta se on riittävän vakaa pysymään pystyssä ilman joustamista.
Kyllä varmasti voi saada täysin sileäksi, mutta se ei ole mukavaa, jos se halkeaa, mikä tuntuu olevan riski.
Joten jonkinlainen ruutukuvio meillä tulee olemaan.
Onhan olemassa valmiita kattoja, jotka ovat enemmän kuin parkettilevyjä, mutta en ole vielä tutkinut niitä tarkemmin.
Se, mikä minua vähän huolestuttaa, on että nykyinen katto ei vaikuta täysin vakaalta, se joustaa hieman ja jos sitä painaa ylöspäin, huomaa, että sitä voi nostaa 1 cm tai niin siellä, missä ei ole kattokannattimia. Silti se vaikuttaa suhteellisen paksulta, ehkä 2 cm. Ajatuksena voisi olla laittaa harvalaudoitus tai jotain, joka vedetään kattotuoleihin, mutta se tarkoittaa, että katto syö todennäköisesti 3-4 cm ylimääräistä.
Kyllä, jos aikoo tehdä sen kunnolla, täytyy mennä ullakolle, poistaa kaikki eristys keittiön yläpuolelta ja sitten purkaa katto alas. Sitten täytyy asentaa jotain kunnollista, mikä rakentaa muutaman cm, jotta se on riittävän vakaa pysymään pystyssä ilman joustamista.
Kuulostaa mielenkiintoiselta, sanot viisteillä? Et siis tarkoita niitä, jotka ovat hieman pyöristettyjä ja muodostavat ruutukuvion? katso: https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/takgipsskiva-p07212JDKahn sanoi:Asenna uudet kipsilevyt. On saatavilla viisteillä, jotka ovat hieman pienempiä ja helpompia käsitellä, jos ei ole levyjä nostavaa laitetta. Kittaa ja hio sitten kaikki saumat ilman nauhaa vähintään 3 kertaa, kunnes ne ovat täysin sileitä. Liimaa sitten microlite tai vastaava kuitukangas kattoon. Maalaa sitten kattomaalilla. Takuuvarmasti siisti, sileä ja halkeilematon katto.
Eli mitä tehdään on, että ostetaan täysin tasaisia kipsilevyjä, jotka on viistetty reunoista vastakkain, kiinnitetään ne, kitataan tavallisella kitillä (ei elastisella saumamassalla) ja hiotaan 3 kertaa. Ei käytetä nauhoja, vaan asetetaan microlite tai vastaava kuitukangas koko kattoon? Eikö siitä silloin tule tällainen rakenne esimerkki:

Koska se ei ole kovin hienoa.
Yksi asia vielä, jos aikoo laittaa kipsilevyä, pitäisikö odottaa kunnes keittiö on asennettu paikalleen ja sitten vain laittaa kipsilevy kaappien kohdalle? Vai pitäisikö purkaa kaikki ja laittaa kipsilevy koko alueelle ensin?
Tämä on edullinen: https://www.byggmax.se/färg/målningstillbehör/glasfiberväv/målarfilt-p18550
Sama kuin microlit mutta kestää enemmän epätasaisuuksia. Lopputulos on siisti, mutta pohjusta oikein halvalla maalilla. Se imee itseensä melko hyvin.
Käytän tätä koko talossa, sekä katossa että seinissä.
Sama kuin microlit mutta kestää enemmän epätasaisuuksia. Lopputulos on siisti, mutta pohjusta oikein halvalla maalilla. Se imee itseensä melko hyvin.
Käytän tätä koko talossa, sekä katossa että seinissä.
J
JDKahn
Remontoija
· Västra Götaland
· 47 viestiä
JDKahn
Remontoija
- Västra Götaland
- 47 viestiä
Kyllä, se oli se levy, johon viittasin.snowjim sanoi:Kuulostaa mielenkiintoiselta, sanot kulmahiottu? Tarkoitatko siis niitä, jotka ovat hieman pyöristettyjä ja muodostavat ruudukon? katso: [linkki]
Eli ostetaan täysin tasaisia kipsilevyjä, jotka ovat viistettyjä toisiaan vasten, laitetaan ne paikoilleen, tasoitellaan tavallisella tasoitteella (ei pehmeällä saumakitillä) ja hiotaan kolme kertaa. Älä käytä nauhoja, vaan aseta sen sijaan microlite tai vastaava kuitukangas koko kattoon? Tuleeko siitä sitten ei-toivottua pintakuviota:
Koska se ei ole erityisen kaunis.
Valitettavasti vanha kipsi "väsyy" monien vuosien jälkeen, vaikka sen päällä ei olisi painoa. (omat kokemukset) Sillä se vaikuttaa hieman oudolta, ettei olisi mitään tukevampaa kattoparrujen ja kipsin välillä. Jonkinlainen tukevampi levy tai harvarimoitus. Minun katoissani oli lastulevy suoraan kattoparruja vastaan ja sitten kipsi sen päällä. Joten kun ruuvasin uudet levyt ylös, ongelma ratkesi automaattisesti muutamalla ylimääräisellä ruuvilla levyjen keskellä.
On olemassa täysin sileä lasikuitukangas ilman pintakuviota https://www.byggmax.se/färg/målningstillbehör/glasfiberväv/målarfilt-p18550
Kuten edellinen puhuja sanoi, voi pohjustaa hieman halvemmalla maalilla, sillä se imee hyvin ensimmäisellä kerralla, mutta älä säästele oikeassa maalissa, sillä laadukas maali oikeilla pigmenteillä tekee todella paljon paremman lopputuloksen. Itse olen käyttänyt Scotte R2.
HUOM. Tee katto ennen keittiön asentamista. Vaikka olisi varovainen maalatessa kattoa, maalia tulee kuitenkin seinille ja lattialle, joten säästää paljon aikaa ja työtä peittämällä ja suojaamalla etukäteen. Aloita katosta ja sitten seinistä. Lisäksi lopputulos on huomattavasti tyylikkäämpi.
Lisään kuvan osasta omaa kattoani, jotta näet valmiin tuloksen.

Se näyttää todella hienolta, juuri sellaista haluaisin!
Aion selvittää, tukeeko sisäkatto todellakin eristystä, muistan katsoneeni ullakolta eristyksen alta ja se näytti lastulevyltä.

Sanot, että linkitän oikeaan levyyn, mutta siinä on pyöreät reunat? Eli kun sen asentaa, se muodostaa ruutukuvion. Täytätkö sitten manuaalisesti tämän kittimassalla? Miksi et valitsisi levyjä, jotka ovat täysin tiiviitä toisiinsa, jos haluat sileän katon? Vai annatko lasikuitukankaan hoitaa saumakohdan ilman, että täytät sen alle? Epäilen, että lasikuitukangas auttaa hallitsemaan talon liikkeitä, jotta kattoon ei tule halkeamia?
Aion selvittää, tukeeko sisäkatto todellakin eristystä, muistan katsoneeni ullakolta eristyksen alta ja se näytti lastulevyltä.

Sanot, että linkitän oikeaan levyyn, mutta siinä on pyöreät reunat? Eli kun sen asentaa, se muodostaa ruutukuvion. Täytätkö sitten manuaalisesti tämän kittimassalla? Miksi et valitsisi levyjä, jotka ovat täysin tiiviitä toisiinsa, jos haluat sileän katon? Vai annatko lasikuitukankaan hoitaa saumakohdan ilman, että täytät sen alle? Epäilen, että lasikuitukangas auttaa hallitsemaan talon liikkeitä, jotta kattoon ei tule halkeamia?