Lyhyesti:
Olemme vihdoin sisustamassa uutta pesutupaa kellariin, ja aion asentaa alasvaloja sisäkattoon.
Pitäisikö minun purkaa vanha sisäkatto vai asentaa uusi vanhan päälle?
Pidempi selitys:
Talo on vuodelta 1926 ja kellarin sisäkatto on jonkinlaisesta rappauksesta tehty.
Ajattelin ensin asentaa rimoja sisäkaton päälle ja kipsilevyä siihen, mihin asennan alasvalot. Rimojen kiinnittämiseksi minun on löydettävä kattopalkit.
On kuitenkin mahdotonta löytää palkkeja palkkiemittarillani, koska (arvelen) rappaus on tehty kanaverkon päälle. Joka tapauksessa mittari löytää palkkeja ikään kuin "kaikkialta" (ja se on kohtuullisen hyvä Boschin versio).
Joten löytääkseni palkit minun on sahattava strategisista kohdista ja etsittävä manuaalisesti. Se on tietysti mahdollista, mutta aloin miettiä "Jos minun joka tapauksessa täytyy sahata, voin yhtä hyvin purkaa vanhan sisäkaton ja säästää muutaman sentin kattokorkeudessa, samalla kun voin vahvistaa palkkeja (koska keittiö, joka on suoraan yläpuolella, tärisee hieman, kun joku kävelee siellä).
Olen vähän googlannut, mutta en löydä mitään konkreettista siitä, miten kellarikatot tähän aikaan yleensä rakennettiin. Tuleeko siitä täysi helvetti käsitellä kolme tonnia sahanpuruja eristeinä, vai onko se tehtävissä?
Kuten kuvista näkee, täällä on myös jonkin verran sähkökaapeleita, ja putket tulemme joka tapauksessa vaihtamaan modernimpiin versioihin. Mutta se ei tunnu olevan suurin ongelma.
Jos kyseessä on rappaus kanaverkon päällä, niin luultavasti sen yläpuolella on lankkuja, joihin pitäisi olla mahdollista kiinnittää kevyempiä asioita kaikkialla. Vertaa kloasongseinään.
Päivitys!
Olen sahannut pienen osan kattoa nähdäkseni miltä se näyttää. Pölyisempää kuin tämä se ei varmaan ole, voi paska sanon vain! 😆
Rappaus on reilut 2 cm paksu, ja se pysyy ylhäällä ruokoilla, jotka puolestaan pysyvät ylhäällä nauloilla. Siellä oli myös vähän vedetty teräslankaa. Näin ilmeisesti tehtiin 100 vuotta sitten, mutta nyt revin sen alas ja korvaan sen kipsillä!
(Ajatus laittaa lisää koolauksia johtui siitä, että luulin voivani päästä käsiksi olemassa oleviin koolauksiin alapuolelta, mutta eihän täällä niin tehdä, joten siitä ei tule mitään.)
Suunnittelen kokopäiväistä yläpohjan purkua. Siitä tulee epämiellyttävän pölyistä, harkitsen suoja-asun ostamista…
Eilen oli sunnuntai ja silloin viihdytin itseäni purkamalla alas sisäkaton ja paneelin kellarin seinää vasten. Näin näyttää paljastettu katto vuodelta 1926! Miljardi naulaa pitää siis ylhäällä teräslangan ja kaislan verkkoa, johon on sitten levitetty rappaus. On kuitenkin kestänyt yllättävän hyvin, mutta hienoa, että voin korvata tämän kipsillä.
Paneeli ulkoseinää vasten koostui lasivillasta, joka oli suoraan kiinni ulkoseinään. Tuntuu vähän siltä ja se on myös murentanut rappauksen, joka monin paikoin täytyy tehdä uudelleen. Onko se C-betoni jota käytetään?
Muutama kommentti niille, jotka aikovat tehdä saman matkan:
- Vuokraa mielellään pölynpoistaja (näitä ilmeisesti löytyy, minulla oli valitettavasti huono tietämys siitä).
- Käytä suojavaatteita, -laseja ja maskia. En usko, että pölyssä on suoraan mitään myrkyllistä, mutta on raskasta olla siinä koko päivän.
Seuraava vaihe (vielä useamman naulan poistamisen, katon imuroinnin ja spottien sähkövedon jälkeen) on laittaa rimoitus, johon kipsi sitten asennetaan. Pitäisiköhän tehdä jotain järkevää vanhalle puukatolle ennen kuin laitan uuden alakaton? 🤔
Ehdottomasti oikein poistaa sisäkatto ja korvata uudella, jos minulta kysytään.
Kuinka hyvin kellarin seinä on salaojitettu elokuvassa? On hieman viitteitä siitä, että kosteutta on tai on ollut päässyt läpi puutteellisen salaojituksen vuoksi.
Jännittävää. Olen tekemässä juuri samanlaista projektia ja purin myös itse katon viikonloppuna. Sillä oli sama rakenne laastilla, kipsillä ja teräslangalla. Paneeli, joka on alla (yllä), on tasainen ja siisti, joten suunnittelen laittavani kipsilevyt suoraan sitä vasten. Oletan, että asetat koolaukset vain voidaksesi upottaa spotit?
Mielenkiintoista. Olen juuri tekemässä samanlaista projektia ja purin myös katon viikonloppuna. Siinä oli samanlainen rakenne laastilla, kipsillä ja rautalangalla. Paneeli, joka on kiinni alapuolella (yläpuolella) on tasainen ja hieno, joten suunnittelen kipsilevyjen kiinnittämistä suoraan siihen. Oletan, että laitat koolauksia vain upottaaksesi spotvalot?
Ehdottomasti oikein poistaa sisäkatto ja korvata se uudella, jos kysyt minulta.
Kuinka hyvin kellarin seinä on salaojitettu elokuvassa? Näyttää siltä, että kosteutta on tai on ollut, koska salaojitus on riittämätön.
100 vuodessa on selvästi tullut kosteutta sisään. Alueella ei ole yhtään taloa salaojitettuna, olemme rinteessä, joten näyttää siltä, että luonnollinen valuminen tapahtuu.
Mutta varmuuden vuoksi meillä oli tarkastaja käymässä, joka tarkasti talon ja sanoi, että ei tarvitse salaojittaa – korjaa sen sijaan syntyvät vauriot ja säästä muutama sata tuhatta. Meillä kävi myös muuraaja kotona tänään, ja hänkin oli sitä mieltä, että se näytti erittäin hyvältä ollakseen ilman salaojitusta. Joten valitsemme tämän tien.
Olen tehnyt kellarini kahdella eri tavalla.
Vaihe 1, 15 vuotta sitten, poistin rapatun kaislan juuri kuten sinä teit. Mutta laitoin kalvolla päällystetyt lastulevyt lautojen kattoa vasten kipsin sijaan. Silloin ei ollut led-spotteja, joten suuret spotit asetettiin leikattujen lautojen väliin. Ei pelkästään rappaus pölyä, myös sahanpuru on aika mukavaa😅 Haittapuolena on, että vanhat laudat eivät ole aina täysin sileitä/tasaisia, siksi suosin lastulevyä kipsin sijaan.
2-3 vuotta sitten oli seuraavan vaiheen aika. Silloin minun piti myös laittaa huomattavasti enemmän ilmanvaihtokanavia kattoon. Yhdestä huoneesta piti tulla TV-huone, toisesta tuli kohtaamispaikka Vedonjoille, jotka tulivat uudesta ylätasosta jne. (Noin >30 joustoputkea katossa). Joten päätin myös puhdistaa laudat ja poistaa sahanpurut. (Ei ole väliä, kuinka hyvä maski on. Tunnen edelleen puun maun suussani.)
Kun tämä oli puhdistettu, oli huomattavasti helpompaa vetää uusia sähköputkia, integroida kaiuttimet, spotit (lopulta asensin kunnon spotit tännekin huolimatta LED spotista). Eristin uudella kivivillalla. Sitten harva- ja kipsilevy.
Siitä tuli paljon enemmän työtä, mutta tunnen, että se oli sen arvoista. Ärsyynnyn siitä, että minulla on sahanpurua jäljellä kahdessa huoneessa nyt ja joitain ulkopuolisia, jotka olisin voinut integroida.
Joten suositukseni on, että sekä puhdistat sisäkaton, revit laudat, eristät uudelleen, ja sitten rakennat uudelleen harvalla ja kipsillä. Tulee maksamaan sinulle yksi tai kaksi viikonloppua enemmän, ja useita hengitysmaskeja ja muutama paali eristettä.
Nyt minulla on myös rajallinen kattokorkeus, joten tunsin, että jokainen senttimetri laskettiin.
PS.
Ulkoseinistä eristin ne sisäpuolelta Multiporilla ja silikaattimaalilla. Se on toiminut fantastisen hyvin. Hyvä ilmasto, lämpimät seinät, jotka hengittävät, eikä mitään ilmarakoja jne. Eristys suoraan seinää vasten ja muovi, kuten nykyään tehdään, ei ole hyvä idea. https://www.xella.se/sv_SE/brand-multipor.
Jos asuisin yksin, olisin purkanut loputkin, mutta vaimoni haluaa mielellään mahdollisuuden pestä, joten jätän tällä kertaa huomioimatta sen 15 mm lisäkorkeuden. Vaikka se sattuukin hieman minun OCD-sieluuni…
Sitten pohdin, pitäisikö laittaa 6mm kipsiä vai 12mm? Onko joitain etuja tai haittoja? (kohdevalot mahtuvat joka tapauksessa)
Jos asuisin yksin, olisin purkanut loputkin, mutta vaimoni haluaa mahdollisuuden pestä, joten jätän tällä kertaa huomiotta sen 15 mm extra korkeus. Vaikka se vähän satuttaa minun OCD-sieluani...
Sitten pohdin, pitäisikö laittaa 6 mm vai 12 mm kipsiä? Onko siinä joitain etuja ja haittoja? (valaisimet mahtuvat joka tapauksessa)
6 mm kipsi (remonttikipsi) seuraa alustan muotoja kun se ruuvataan kiinni ja voi tulla kupruja, voi olla hankalaa saada ruuvit suoraan läpi. Sitä käytetään vain kun alusta on tasainen. 13 mm on jäykempi ja pysyy tasaisena.
En voinut olla ajattelematta avaamista, joten irrotin laudan! 😆
Se ei ole aivan sama rakennustekniikka kuin Mojjenin katto. Mutta tämä tarkoittaa, että ei ole ongelma vetää alas vanhaa ruoteita ja laittaa uusi!
Mutta kysymys: Häviääkö kattotuolien tukevuus sen myötä!? Ajattelen, että olemassa oleva ruote on kiinni kolmella naulalla jokaisessa kiinteässä osassa (jotka puolestaan ovat jollain tavalla kiinni kattotuoleissa), jos ne poistetaan, ehkä luodaan ei-toivottua epävakautta? Uusi ruode/harvalaudoitus tulee olemaan cc 30 välein, joten ei ole ollenkaan sama määrä puuta pitämässä kaikkea yhdessä...
Näyttää siltä, ettei bjälklagissa ole eristystä. Voit hyötyä poistamalla joka toisen laudan, kaikki on kiinni siinä, mikä on yläpuolella. Varmista vain, ettet poista sellaista, joka pitäisi jäädä kiinnittämään kipsiä. Kannattaa mitata, ja sitten voi olla hyvä laittaa sähkörörit yläpuolelle, nyt kun se on kuitenkin auki. Muuten älä välitä, vaan vain jos pitäisi tulla sähkörör.
Kiitos inputista!
Vedän kaiken alas, koska katto on niin epätasainen, joten minun on käytettävä säätöruuveja, kun asennan kipsilevyä, ja silloin on yksinkertaisesti helpompaa asentaa uusi harvakseli.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.