O oliven1 sanoi:
olen koulutettu tie- ja vesirakennusinsinööri, joten voin sanoa, että minulla on melko hyvät tiedot rakennusfysiikasta.

ongelmat ovat samat sekä suurissa että pienissä projekteissa.
ikkuna ei ole tiiviimpi vain siksi, että se asennetaan pieneen seinään?
Mutta silloinhan sinun pitäisi ymmärtää, että esim. kylmäsillat vaikuttavat vain rajallisesti.

Olen simuloitu talon, josta puhumme täällä, BIM-energyssä. Jos poistan kaikki kylmäsillat kokonaan mallista (mikä tuskin on mahdollista rakennusteknisesti), niin lämpöhäviöt vähenevät noin 400 kWh vuodessa. Ja sen voi puolestaan kompensoida 4 neliömetrillä aurinkopaneeleja.

• Tykkään
Rabbithole ja 1 muu
  • Laddar…
O
Ulltand Ulltand sanoi:
Mutta sitten sinun pitäisi pystyä ymmärtämään, että esimerkiksi kylmäsillat vaikuttavat vain rajallisesti.

Olen simuloitunut taloa, josta puhumme täällä BIM-energyn avulla. Jos poistan kaikki kylmäsillat kokonaan mallista (mikä ei pitäisi olla rakennusteknisesti mahdollista), lämmönhäviöt vähenevät noin 400 kWh vuodessa.
ei pidä paikkaansa,
kylmäsilloilla on valtava vaikutus rakennukseen, ja kun sanon valtava, tarkoitan todella sitä.

Mene ulos kylmänä päivänä, kun on satanut lunta, niin ymmärrät, miten valtava vaikutus kylmäsilloilla on.

Rabbithole Johannes Carlsson sanoi:
Lämmöntarve per neliömetri kasvaa mitä vähemmän rakennat. Se on suhde vaipan pinta-alan ja lattia-alan välillä, joka sen määrittää. Sitten järjestelmämenetykset jakautuvat myös suuremmalle alalle.
Pienemmät talot kuluttavat kuitenkin vähemmän energiaa kokonaisuudessaan. Energiankulutus per neliömetri vai per asunto?
M2 kohti on kai se vakiintunut mittaustapa mitä minä tiedän.

• Tykkään
Rabbithole
  • Laddar…
O oliven1 sanoi:
ei pidä paikkaansa,
kylmäsillat vaikuttavat valtavasti rakennukseen ja tarkoitan todella valtavasti.

Mene ulos kylmänä päivänä, kun on satanut lunta, niin ymmärrät kuinka valtavasti kylmäsillat vaikuttavat.
BIM energy pitää yleensä paikkansa. Mutta tarkistin laskemalla manuaalisesti ja sain 450 kwh, joten se pitää paikkansa.

On etu, jos on hyvät tiedot fysiikasta. Ei tarvitse arvata tai olla riippuvainen siitä, mitä muut sanovat.

• Tykkään
Rabbithole ja 1 muu
  • Laddar…
O oliven1 sanoi:
valitettavasti olet väärässä
Jos haluat ilmaista oman tietämättömyytesi, ehdotan muotoilua 'valitettavasti olen usein väärässä'
O oliven1 sanoi:
kyllä, mutta toisaalta hän näyttää hirsitalon, mikä ei koskaan toimisi
O oliven1 sanoi:
jos rakennat katkeamatonta eristystä, et saa läpivientejä, jotka tarvitsevat tiivistämistä, joten kylmäsillat ovat uskomattoman tärkeitä tiiveyden kannalta.
Onko sinulla vaikeuksia ruotsin kielen kanssa vai onko sinulla vain vaikeuksia kirjoittaa ymmärrettävästi ja helposti luettavasti?

Kirjoitat, että "kylmäsillat ovat uskomattoman tärkeitä tiiveyden kannalta", mitä tarkoitat sillä? Tiiveys ei todennäköisesti liity eristykseen tai mahdollisiin kylmäsiltoihin.
O oliven1 sanoi:
olen koulutettu tie- ja vesirakennusinsinööri, joten voin sanoa, että minulla on melko hyvät tiedot rakennusfysiikasta
Sinä kyllä pitäisi tietää ero kylmäsillan ja tiiveyden välillä, jos olet oppinut jotain koulutuksessasi, voisin helposti saada uuden sisustamattoman puolihirsirungon kohtuullisen tiiviiksi rakennusmuovilla ja teipillä (ehkä ei passiivitalostandardin mukaiseksi), mutta käytännön kokemukseni perusteella tiedän, että ei ole hyvä tapa rakentaa hirsitaloja.
Rabbithole Johannes Carlsson sanoi:
Ehdottomasti tiiveys on tärkeää sekä energian että kosteuden kannalta. Sitten on monia aivan tavallisia taloja teipatulla muovilla, jotka myös täyttävät passiivitalojen tiiveysvaatimukset.

Jos seinässä on paljon outoja läpivientejä, niiden tiivistäminen on tietysti hankalampaa, mutta kylmäsillat seinänsäleistöinä, joista nyt puhumme, eivät ole tiiveyden ongelma.
Oikein asennettu ja teipattu rakennuskalvo on tietääkseni helpoin tapa saada uusi talo tiiviiksi, mutta mitä mieltä sinä olet @Johannes Carlsson, onko se sopiva TS rakentamisessa, joka ensisijaisesti tulee olemaan kesämökki?

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
P
Tiheys puutalossa on kaksipuolinen, joten sen täytyy olla tuulen- ja vedenpitävä ulkoa sisäänpäin, muuten eristys ei toimi..
Höyry-/ilmatiiveys sisäpuolelta tehdään sopivan kalvon avulla suunniteltua toteutusta varten...

• Tykkään
Karl-Ove Qvarfordt ja 2 muuta
  • Laddar…
O
Ulltand Ulltand sanoi:
BIM energy pitää yleensä paikkansa. Mutta tarkistin manuaalisesti ja sain 450 kwh, joten se näyttää pitävän paikkansa.

On etu, jos on omat hyvät tiedot fysiikasta. Ei tarvitse arvata tai olla riippuvainen siitä, mitä muut sanovat.
juu mutta jos ei osaa rakennusfysiikkaa niin ei ole aavistustakaan, kuinka monta kylmäsiltaa pitäisi laskea mukaan valitettavasti. on tosi paljon kylmäsiltoja tavanomaisessa rakennuksessa

Rejäl sanoi:
Tiheys puutalossa on kaksipuolinen, joten sen täytyy olla tuulilta ja vedeltä suojaava ulkoa sisäänpäin, muuten eristys ei toimi..
Höyry/ilmatiiviys sisäpuolelta tehdään sopivalla kalvolla suunniteltuun toteutukseen…
Jos ei olekaan miettimässä hirsitaloa;)

O
F fribygg sanoi:
Jos haluat ilmaista oman tietämättömyytesi, ehdotan muotoilua 'valitettavasti olen usein väärässä'

Onko sinulla vaikeuksia ruotsin kielen kanssa vai onko sinulla vain vaikeuksia kirjoittaa ymmärrettävästi ja helposti luettavasti?

Kirjoitat, että "kylmäsillat ovat uskomattoman tärkeitä tiiviyden kannalta", miten tarkoitat sitä? Tiiviydellä ei ole juuri mitään tekemistä eristyksen tai mahdollisten kylmäsiltojen kanssa.

Pitäisi kyllä tietää ero kylmäsillan ja tiiviyden välillä, jos olet oppinut jotain koulutuksessa, voisin helposti saada uuden viimeistelemättömän hirsikehikon kohtuullisen tiiviiksi rakennemuovilla ja teipillä (ehkä ei passiivitalostandardille), mutta tiedän käytännön kokemuksesta, että se ei ole hyvä tapa rakentaa hirsitaloja.

Oikein asennettu ja teipattu rakennusmuovi on mielestäni helpoin tapa saada tiivis uusi talo, mutta mitä mieltä olet @Johannes Carlsson, onko se sopiva TS:n rakentamiseen, josta ensisijaisesti tulee kesämökki?
en tiedä ihan mitä tarkoitat, mutta itse asiassa tiiviys ja katkeamaton eristys kulkevat käsi kädessä.

O oliven1 sanoi:
on todella paljon kylmäsiltoja tavanomaisessa rakennuksessa
Miten tämä mielestäsi liittyy ja on tärkeää TS:lle?

O
Rejäl sanoi:
Tiiviys puutalossa on kaksisuuntainen eli sen täytyy olla tuulen- ja vedenhylkivä ulkopuolelta sisäänpäin muuten eristys ei toimi..
Höyry-/ilmatiiviyden sisäpuolelta hoidetaan sopivalla kalvolla suunniteltuun toteutukseen...
helppo sanoa näin, mutta ongelma on miten se ratkaistaan.
pelkällä muovittamisella ja teippaamisella koko talo ei saavuta passiivitalon standardia, ei edes lähelle.

O
F fribygg sanoi:
Mitä tarkoitat sillä, että tämä on merkityksellistä ja tärkeää TS:lle?
jos TS haluaa rakentaa nollaenergiatalon, niin se on erittäin merkityksellistä, jos haluaa täyttää sen vaatimukset.

P
F fribygg sanoi:
Jos nyt ei suunnittele hirsitaloa;)
Meillä oli naapuri, joka rakensi karkean hirsitalon ympärivuotiseksi asunnoksi. Rakennusluvan saamiseksi hänet pakotettiin eristämään kaikki ulkoseinät sisäpuolelta energiamääräysten noudattamiseksi.. silloin mielestäni paljon hirsitalon tunnelmasta katoaa…

O
Rejäl sanoi:
Meillä oli naapuri, joka rakensi karkeaa hirsitaloa ympäri vuoden käytettäväksi taloksi. Rakennusluvan saamiseksi hänen täytyi eristää kaikki ulkoseinät sisäpuolelta energiamääräysten täyttämiseksi. Minusta tuntuu, että silloin paljon hirsitalon tunnelmasta katoaa...
ja se oli ainoastaan BBR-vaatimusten täyttämiseksi.
ajattele sitten, millaisia valtavia myönnytyksiä on tehtävä, jos haluaa rakentaa passiivitalon tai vastaavan.

P
O oliven1 sanoi:
ja silloin se oli vain sen vuoksi, että täytetään BBR-vaatimukset.
ajattele, mitä valtavia myönnytyksiä on tehtävä, jos haluaa rakentaa passiivitalon tai vastaavan.
En ole itse nähnyt yhtään passiivitaloa kokonaisista puuhirsistä rakennetuilla seinillä, mutta varmasti on joku, joka on onnistunut tässä😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.