23 450 lukukertaa ·
260 vastausta
23k lukukertaa
260 vastausta
Nollaenergi Attefall. Miten te olisitte tehneet?
Mutta silloinhan sinun pitäisi ymmärtää, että esim. kylmäsillat vaikuttavat vain rajallisesti.O oliven1 sanoi:
Olen simuloitu talon, josta puhumme täällä, BIM-energyssä. Jos poistan kaikki kylmäsillat kokonaan mallista (mikä tuskin on mahdollista rakennusteknisesti), niin lämpöhäviöt vähenevät noin 400 kWh vuodessa. Ja sen voi puolestaan kompensoida 4 neliömetrillä aurinkopaneeleja.
ei pidä paikkaansa,Ulltand sanoi:
Mutta sitten sinun pitäisi pystyä ymmärtämään, että esimerkiksi kylmäsillat vaikuttavat vain rajallisesti.
Olen simuloitunut taloa, josta puhumme täällä BIM-energyn avulla. Jos poistan kaikki kylmäsillat kokonaan mallista (mikä ei pitäisi olla rakennusteknisesti mahdollista), lämmönhäviöt vähenevät noin 400 kWh vuodessa.
kylmäsilloilla on valtava vaikutus rakennukseen, ja kun sanon valtava, tarkoitan todella sitä.
Mene ulos kylmänä päivänä, kun on satanut lunta, niin ymmärrät, miten valtava vaikutus kylmäsilloilla on.
M2 kohti on kai se vakiintunut mittaustapa mitä minä tiedän.Johannes Carlsson sanoi:
Lämmöntarve per neliömetri kasvaa mitä vähemmän rakennat. Se on suhde vaipan pinta-alan ja lattia-alan välillä, joka sen määrittää. Sitten järjestelmämenetykset jakautuvat myös suuremmalle alalle.
Pienemmät talot kuluttavat kuitenkin vähemmän energiaa kokonaisuudessaan. Energiankulutus per neliömetri vai per asunto?
BIM energy pitää yleensä paikkansa. Mutta tarkistin laskemalla manuaalisesti ja sain 450 kwh, joten se pitää paikkansa.O oliven1 sanoi:
On etu, jos on hyvät tiedot fysiikasta. Ei tarvitse arvata tai olla riippuvainen siitä, mitä muut sanovat.
Jos haluat ilmaista oman tietämättömyytesi, ehdotan muotoilua 'valitettavasti olen usein väärässä'O oliven1 sanoi:
O oliven1 sanoi:
Onko sinulla vaikeuksia ruotsin kielen kanssa vai onko sinulla vain vaikeuksia kirjoittaa ymmärrettävästi ja helposti luettavasti?O oliven1 sanoi:
Kirjoitat, että "kylmäsillat ovat uskomattoman tärkeitä tiiveyden kannalta", mitä tarkoitat sillä? Tiiveys ei todennäköisesti liity eristykseen tai mahdollisiin kylmäsiltoihin.
Sinä kyllä pitäisi tietää ero kylmäsillan ja tiiveyden välillä, jos olet oppinut jotain koulutuksessasi, voisin helposti saada uuden sisustamattoman puolihirsirungon kohtuullisen tiiviiksi rakennusmuovilla ja teipillä (ehkä ei passiivitalostandardin mukaiseksi), mutta käytännön kokemukseni perusteella tiedän, että ei ole hyvä tapa rakentaa hirsitaloja.O oliven1 sanoi:
Oikein asennettu ja teipattu rakennuskalvo on tietääkseni helpoin tapa saada uusi talo tiiviiksi, mutta mitä mieltä sinä olet @Johannes Carlsson, onko se sopiva TS rakentamisessa, joka ensisijaisesti tulee olemaan kesämökki?Johannes Carlsson sanoi:
Ehdottomasti tiiveys on tärkeää sekä energian että kosteuden kannalta. Sitten on monia aivan tavallisia taloja teipatulla muovilla, jotka myös täyttävät passiivitalojen tiiveysvaatimukset.
Jos seinässä on paljon outoja läpivientejä, niiden tiivistäminen on tietysti hankalampaa, mutta kylmäsillat seinänsäleistöinä, joista nyt puhumme, eivät ole tiiveyden ongelma.
juu mutta jos ei osaa rakennusfysiikkaa niin ei ole aavistustakaan, kuinka monta kylmäsiltaa pitäisi laskea mukaan valitettavasti. on tosi paljon kylmäsiltoja tavanomaisessa rakennuksessaUlltand sanoi:
en tiedä ihan mitä tarkoitat, mutta itse asiassa tiiviys ja katkeamaton eristys kulkevat käsi kädessä.F fribygg sanoi:Jos haluat ilmaista oman tietämättömyytesi, ehdotan muotoilua 'valitettavasti olen usein väärässä'
Onko sinulla vaikeuksia ruotsin kielen kanssa vai onko sinulla vain vaikeuksia kirjoittaa ymmärrettävästi ja helposti luettavasti?
Kirjoitat, että "kylmäsillat ovat uskomattoman tärkeitä tiiviyden kannalta", miten tarkoitat sitä? Tiiviydellä ei ole juuri mitään tekemistä eristyksen tai mahdollisten kylmäsiltojen kanssa.
Pitäisi kyllä tietää ero kylmäsillan ja tiiviyden välillä, jos olet oppinut jotain koulutuksessa, voisin helposti saada uuden viimeistelemättömän hirsikehikon kohtuullisen tiiviiksi rakennemuovilla ja teipillä (ehkä ei passiivitalostandardille), mutta tiedän käytännön kokemuksesta, että se ei ole hyvä tapa rakentaa hirsitaloja.
Oikein asennettu ja teipattu rakennusmuovi on mielestäni helpoin tapa saada tiivis uusi talo, mutta mitä mieltä olet @Johannes Carlsson, onko se sopiva TS:n rakentamiseen, josta ensisijaisesti tulee kesämökki?
helppo sanoa näin, mutta ongelma on miten se ratkaistaan.Rejäl sanoi:
pelkällä muovittamisella ja teippaamisella koko talo ei saavuta passiivitalon standardia, ei edes lähelle.
Meillä oli naapuri, joka rakensi karkean hirsitalon ympärivuotiseksi asunnoksi. Rakennusluvan saamiseksi hänet pakotettiin eristämään kaikki ulkoseinät sisäpuolelta energiamääräysten noudattamiseksi.. silloin mielestäni paljon hirsitalon tunnelmasta katoaa…F fribygg sanoi:
ja se oli ainoastaan BBR-vaatimusten täyttämiseksi.Rejäl sanoi:
ajattele sitten, millaisia valtavia myönnytyksiä on tehtävä, jos haluaa rakentaa passiivitalon tai vastaavan.
En ole itse nähnyt yhtään passiivitaloa kokonaisista puuhirsistä rakennetuilla seinillä, mutta varmasti on joku, joka on onnistunut tässä😉O oliven1 sanoi: