Nyt olemme täydessä vauhdissa saattamassa yläkertaa valmiiksi ja olemme päässeet kylpyhuoneeseen... Palkkasimme urakoitsijan, joka teki alakerran ja valmisti yläkertaa.
Ja nyt ongelmaan: osa kylpyhuoneen lattiasta on lastulevyä ja loppu harvalaudoitusta. Ne ovat siis eri korkeuksilla. Luultavasti kirvesmiehet pitivät lattiasuunnitelman lukemista vaikeana tai se ei vain ollut heidän ongelmansa, mistä minä tiedän.
Nyt meidän on saatava lattia samalle korkeudelle. Jos korotamme osan, jossa nyt on lastulevyä niin, että se on samalla tasolla harvalaudoituksen kanssa, tulee siitä valtava korkeusero kylpyhuoneeseen, lattialämmityksen, tasoitteen jne. jälkeen. Mutta näemme, että kirvesmiehet ovat upottaneet lastulevyt palkkeihin ja nyt ajattelimme, että voisimme tehdä samalla tavalla siellä, missä nyt ei ole lastua.
Joten kysymykseni: onko olemassa jotain maagista työkalua, jolla voi helposti jyrsiä pois lastulevyn paksuisen palan palkeista? Jos ei, kuinka tämä voidaan ratkaista?
Mieheni haluaa kiinnittää koolaukset palkkeihin ja laittaa lastulevyn niiden päälle, mutta silloin palkit näkyvät lastulevyjen välissä. Eikö sillä ole mitään merkitystä? Minusta se tuntui oudolta.
Mikä jänneväli ja mitat teillä on palkeille. On ilmeinen riski, että saatte aivan liian heiluvan ja huojuvan lattian, jos pienennätte palkkien korkeutta.
Poistaa 20 mm 220x45 lattiapalkista on merkittävä heikennys, menetätte noin 20 % kantokyvystä.
Mikä jänneväli ja mitat ovat teillä näissä palkeissa. On ilmeinen riski, että saatte ihan liian huojuvan ja heiluvan lattian, jos pienennätte palkeiden korkeutta. 20 mm:n poistaminen 220x45 lattiapalkista on merkittävä heikennys, menetätte noin 20% kantavuudesta.
Puusepillä ei yleensä ole riittäviä tietoja lujuusopista pystyäkseen tekemään kyseisen tyyppisiä arviointeja. Jyrsintä on mahdollisesti vakava. Kuinka suuri se on ja mikä on palkkien jänneväli (pituus tukien välillä)? Ovatko lastulevyt liimattuja jyrsinnän jälkeen?
Ajatus: jos lastulevy on ruuvattu, pitäisi siirtää puristusjännitykset lastulevyyn, mikä se kestää melko hyvin. Lisäksi kuvittelen, että lastulevyllä on korkeampi E-moduuli, mikä siinä tapauksessa tekee, että lastulevy kantaa suuren osan kuormasta. Onko se realistista?
Puutyömiehet eivät yleensä omaa riittäviä tietoja lujuusopista tehdäkseen tällaisia arvioita. Jyrsintä on potentiaalisesti vakava. Kuinka suuri se on ja mikä on palkkien jänneväli (tukien välinen pituus)? Ovatko lastulevyt liimattu jyrsinnän jälkeen?
Oi, sitä en tiedä. Emme olleet paikalla, kun sitä rakennettiin.
Tarkistan piirustuksista, onko se piirretty niin vai onko se jotain, mitä puutyömiehet ovat itse keksineet.
Mutta miten muuten rakennetaan yläkerta niin, ettei tule liikaa korkeuseroa kylpyhuoneen ja muun lattian välille?
Ajatus: jos lastulevy on ruuviliimattu, jännitykset pitäisi siirtää lastulevylle, minkä sen kestää aika hyvin. Lisäksi kuvittelen, että lastulevyllä on korkeampi E-moduuli, mikä tapauksessa tarkoittaa, että lastulevy ottaa suuren osan kuormasta. Onko tämä realistista?
Ei mattiasp, lastulevyllä on itse asiassa alempi E-moduuli. 1,8-2,0 GPa verrattuna vanerin 6,9-8,7 ja puun (pitkin syiden suuntaa) 7,0-13,0 kanssa. Löysin tiedot seuraavalta osoitteelta: http://wekla.com/wp/wp-content/uploads/2015/02/Referensvärden-150504.pdf
Uskon, että tiedot ovat oikeat, ainakin ne ovat oikeat puun osalta.
Jos TS voi kertoa palkkien jännevälin, voimme tarkistaa, onko sillä edellytyksiä toimia. Siinä tapauksessa voi laittaa ohuemman K-vanerilevyn kaiken päälle.
Olen liian amatööri ollakseni varma mitä tarkoitat "spännvid" mutta jos se on talon leveys, niin se on 7.8 m. Pituuden keskellä (12 m) kulkee kantava metallipalkki.
Jänneväli on palkkien pituus tuentojen välillä. Tuentona ovat yleensä ulkoseinät ja väliseinät alapuolella olevassa kerroksessa. Jänneväli ei ole varmasti 7,8 metriä, todennäköisesti noin puolet siitä. Jos sinulla on käytettävissäsi leikkauspiirustus, niin laita se esille. Yksinkertaisin tapa jyrsiä palkki on yläjyrsimellä. Mutta älä tee sitä ennen kuin olette tarkistaneet lattian kantavuuden. Se voi olla yksi tyhmimmistä asioista, joita voitte tehdä. Vahingot voivat olla kalliita korjata.
Jänneväli on palkkien pituus tukipisteiden välillä. Tukipisteet ovat tavallisesti ulkoseinät ja väliseinät alemmassa kerroksessa. Jänneväli ei ole varmasti 7,8 metriä, todennäköisesti noin puolet siitä. Jos sinulla on pääsy poikkileikkauskuvaan, niin laita se jakoon. Helpoin tapa jyrsiä palkki on yläjyrsimen avulla. Mutta älä tee niin ennen kuin olette tarkistaneet lattian kantokyvyn. Se voi olla yksi tyhmimmistä asioista, mitä teette. Vaurioiden korjaaminen voi tulla kalliiksi.
Ja talon ulkomitat ovat 7.8 m ja metallipalkki kulkee keskellä, joten jännevälin pitäisi siis olla 3.9 m.
En oikein ymmärrä miksi kirvesmiehet ovat tehneet asiasta numeroa, jos se olisi vaarallista, he pystyttävät 5 tällaista taloa joka vuosi..