Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
styrman1: T-0 vastaa sitä, mitä kutsuttiin K12:ksi ja myöhemmin T12:ksi. T-0 ei ole leimattu, mutta mukana pitäisi olla todistus siitä, että puu vastaa kyseistä lujuusluokkaa.
verktygsgurun: Naulaamista voit tehdä, jos pystyt näkemään saumat, silloin voit naulata teräsnauloilla, vaikka se ei ehkä olekaan niin kaunista. Leikattavaa kiilanaulaa käytetään kevytbetoniin/lecaan/siporexiin, se on naula, joka toimii kiilan tavoin, mutta en ole varma, onnistuuko sillä naulaaminen muuraukseen. Naulatulppia käyttäisin, niitä on saatavana valkoiseksi maalattuna, jos nyt valkoinen
frjo7205: [citat] Jos rakennuksen runko ja pohjaratkaisu sallivat, voisi harkita ja hakea rakennuslupaa lisättyyn hissikuiluun. Tehdään reikärakenteita ulkoseinään ja varmistetaan, että sisäpuolella on riittävästi tilaa hissistä kulkemiseen. Ajatus itsessään on varmaan oikea. Sinulla on toisaalta korkeampi osuus vanhuksia väestössä, toisaalta lisääntyneet esteettömyysvaatimukset ja
Totte_S: Korvissani se kuulostaa todennäköiseltä, että voit hyödyntää vähennyksen. Niin kauan kuin sinulla on kiinteistöllä rakennus, jolla on verovuosi, ja haet rakennuslupaa kyseisen rakennuksen muutokselle/laajennukselle, olisi kummallista, jos et saisi vähennystä siitä. Kun olet tehnyt kuvailemasi asiat, olet todennäköisesti ylittänyt maksimivähennyksen 50´000 kr 10-20 kertaa ainakin
evoline: Ota tämä minhembio.com foorumilla, niin saat paljon vinkkejä ja ideoita. Katso sitten muiden gallerioista, miten he ovat tehneet :)
Hobber: Todella hyvää tietoa, johon annoit linkin. Kiitos! /Hobber
Tobiaz: Hei, Olen juuri muuttanut asuntoon, joka on rakennettu 30-luvun alussa, ja haluaisin avata keittiööni/pieni keittonurkkaukseeni, jotta saisin paremman pohjaratkaisun keittiössäni. Seinä on noin 13 cm paksu ja koostuu rappauksesta, hieman kaislikosta, puulaudasta, tyhjästä tilasta, puulaudasta, hieman kaislikosta, rappauksesta. En aio poistaa koko seinää, vaan vain pienen osan, ja
NetNut: Pieni kysymys: Miksi et halua/voi käyttää saranoita kyseiseen luukkuun?
JPW: Saattaa olla mahdollista tappaa ne vaihtamalla ilmastoa hieman rajusti: Odota kesään asti, kun ne ahertavat ja eivät ole talvehtineet, sitten laitat puutavaran pakastimeen hetkeksi. Voi olla tarina, mutta sen pitäisi toimia.
Linnex: [citat] Sekoitat varmaan harjan ja katon. Sääntö sanoo 1 metri katon yläpuolella. Kuitenkin vähintään HARJAN yläpuolella.
tompa_70: Aion kiinnittää kannatinpalkin ulkoseinään, joka koostuu julkisivutiilistä. Julkisivutiilen sisällä on 45 mm eristystä, sitten vanha rappaus ja sen jälkeen tukeva lankkurunko. Kuinka kiinnitän kannatinpalkin? Kannatinpalkista tulee noin 5 metriä.
GöranKe: Dyckert toimisi erinomaisesti. Toinen vaihtoehto on tietysti tehdä vanhaan tapaan - eli naulata käsin taotut naulat katoksissa. Tämä vaihtoehto on kallis mutta todella hieno. Jos katto aiotaan maalata, ehkä dyckert on kuitenkin hyvä, koska ne häviävät, kun ne maalataan yli.
Immobil: Formplyfa pitäisi toimia. Älä unohda maalata sahattuja reunoja.
nimhed: Olen juuri asentanut lattiahirret 4,5 m ulos. Olen asentanut 190 mm c/c 400, lyhyemmät tuet joka noin metrin välein. Sitten olen asentanut 2''3 poikittain päälle. Tuntuu todella jäykältä.
mats401: joo olen tarkistanut heiltä, heillä ei ole mitään
Dzollero: Koolaukset puristat yhteen kiinnityspihdeillä tai pienillä puristimilla. Jos tarvitset oven, upotat koolaukseen säleikön, jotta voit kiinnittää karmit. Yläpuolen teet lattia-/kattoprofiilista, johon leikkaat ulokkeen molemmista päistä ja puristat kiinni oikealle korkeudelle. Useimmilla koolauksilla on kolmio, sen tulee olla ylöspäin :)
Dr Fozz: Mieti vielä kerran sitä 38 asteen kattokaltevuutta. Se vie hurjasti enemmän tilaa verrattuna masardkattoon eikä ole paljon halvempi. Katso esim. täältä, niin näet kuinka paljon eroa on kattotyypeillä: http://www.minhembio.com/speedomac/45353/
MicroMacro: Polyuretaanivaahto rakoihin? (teippaa kattopalkit, jotta vaahto ei tartu niihin). Anna vaahdon kovettua, leikkaa sitten esimerkiksi katkaistavalla teräveitsellä, jota pidät "vasten" kattoa, jotta leikkaat tasaisesti. Sen ehkä seinätasoitetta tai puutasoitetta polyuretaanivaahtoporeihin. Näin saat tiiviisti ja se voi näyttää paremmalta kuin pelkät raot. Minulla itselläni on
MicroMacro: Yäk, kuinka vaikuttaakin vaikealta saumatonkaus... valitettavasti minun täytyy pian kokeilla tätä vuolemismenetelmää täällä kotona... Olen aiemmin sahannut jiirisahalla kotona, mutta nyt täytyy pystyttää vaatekaappi olemassa olevaan huoneeseen ja sitten täytyy uudet joutsenkaulalistat liittää saumatta (vuolla) vanhoihin... kauhistuttaa tämä :/. Mutta olette antaneet minulle
spamb: en uskoisi sitä. kiipeä ullakolle ja katso, miten kattotuolit menevät. katso myös keittiössä, onko katto yhtenäinen tien yli.
Dzollero: 8 Ruuveja OSB:hen ja läpi koolauksen sinun pitää ruuvata.
Styx: Sitten olen ainakin minä täysin samaa mieltä suunnitelmasi kanssa..!!
eestere: Olen käyttänyt finbetongia ja korjannut suuren reiän (40cm x 20cm) 9cm paksussa betoniseinässä. Seinä pitää nyt rapata ja mietin, täytyykö minun odottaa useita viikkoja ennen kuin korjaus kuivuu, vai voinko rapata korjauksen jo nyt?
Shahrokh: Hei, Aion remontoida rivitaloa, jonka koko on 94m². Tässä on luettelo kaikesta, mitä täytyy tehdä. Mitä mieltä olette työkustannuksista? 1- purkaa muovikatto, vanha kök, 4m² kipsilevyseinä, poistaa vanhat ovet ja koukkumatot koko lattialla, viedä jätteet ÅVC:hen. 2- koolata katto 45X45mm cc45, asentaa kattokipsi 90X2400, tasoittaa, hioa ja maalata. kattolistat 3- raaputtaa
Ullis-husägaren: Kiitos avusta... Onko vielä yksi kysymys. Onko mitään syytä valita silikaattimaali kalkkimaalin sijaan, kun aiot maalata kellarissa?
Jonas 74: Olen samaa mieltä. Mutta valitettavasti se on niin... Kylpyhuone on lisärakennus muuhun taloon. Kylpyhuone seisoo neljän pilottipaikan päällä (yksi kussakin kulmassa) ja sen mitat ovat 270 x 180 (cm). Ajattelin laatoittaa lattian ja kaakeloida kaksi seinää. Kiitos, että osallistuit. Jonas
sixten88: Tekisin ehdottomasti omat kattotuolit ottaen huomioon, että jänneväli on pieni ja se tulee paljon halvemmaksi,
jetjaguar: Ajattelin laskea kattoa 10-12 cm. Vain yksi seinä on kevytbetonia. noin 2,5 m