Aion tehdä laajennuksen kesämökillemme. Laajennus on 4x5 m. Lattiapalkistossa käytän 45x220mm K24 sahatavaraa. Palkit asennetaan 60 c/c. Palkisto lepää valettujen pilareiden päällä reunoilla. Laajennus on yksikerroksinen. Kysymykseni on: voinko käyttää 4 metrin jännevälillä tuentojen välillä vai onko keskellekin laitettava tuki?
 
Jos kiinnität lattialastulevyn näihin lattianiskoihin, se toimii. Minulla on itse 4,80 jänneväli 45x220, c/c 600mm, mutta silloin lattialastulevy oli vaatimus. Muuten olisi tarvittu c/c 400mm. Missä raja menee, en tiedä, mutta oletan sen olevan noin 3,7-3,8 metrin jänneväli ilman vahvistavaa lattialastulevyä.

Joka tapauksessa rakennusinsinööri tietää aina, kuinka sinun pitäisi tehdä.
 
okei, ajattelin ruuvata massiivisen pontatun mäntylattian 25X136 suoraan palkkeihin. Pitäisi kai toimia kuten lattialastulevy?
 
igge99 sanoi:
ok, ajattelin ruuvata massiivisen pontatun mäntylattian 25X136 suoraan palkkien päälle. Pitäisi toimia samalla tavalla kuin lattialastulevy?
Ei, lastulevyn liimaus on se, mikä vahvistaa rakennetta.
 
Olen juuri asentanut lattiahirret 4,5 m ulos. Olen asentanut 190 mm c/c 400, lyhyemmät tuet joka noin metrin välein. Sitten olen asentanut 2''3 poikittain päälle. Tuntuu todella jäykältä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.