8 132 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Flera dosor i vertikalplacering
Passar kanske inte riktigt in i under El men värt ett försök.
Håller på att dra tele, antenn och LAN i huset och ville sätta uttag under varandra på flera ställen. Trodde i min enfald att det skulle finnas apparatdosor som gick att bygga på höjden så att säga men har inte hittat några, alla verkar bara gå att bygga på bredden.
Finns det dubbel- eller trippeldosor som kan placeras vertikal?
Visst finns det såna dosor, dessa går att göra "allt" med:
http://www.lexel.se/produkter/products.asp?BrandID=2&ID=100182

http://www.lexel.se/produkter/products.asp?BrandID=2&ID=100182
Det är ju bara att ta vanliga enkeldosor och kapa loss anslutningsdelarna på nedersidan respektive ovansidan så går de sätta på höjden.Saxpy skrev:Passar kanske inte riktigt in i under El men värt ett försök.
Håller på att dra tele, antenn och LAN i huset och ville sätta uttag under varandra på flera ställen. Trodde i min enfald att det skulle finnas apparatdosor som gick att bygga på höjden så att säga men har inte hittat några, alla verkar bara gå att bygga på bredden.
Finns det dubbel- eller trippeldosor som kan placeras vertikal?
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Nja, ointe med vilka som helst ialla fall. "vanliga" dosor är förberedda för ihopkoppling i en riktning, där är de lite avfasade. Det behövs för att det skall bli korrekt avstånd mellan dem.
Tänk också på att om det skall vara blandad installation med LAN etc. så får inte dessa kablar passera igenom en dosa med 230V i.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Det finns ju även flera dubbeldose-modeller.
Modell Elko:

Modell Eljo:

Eller om man vill montera ROT-dosor så går dessa att sätta ihop:

Sedan går det ju även att kombinera:

Modell Elko:

Modell Eljo:
Eller om man vill montera ROT-dosor så går dessa att sätta ihop:

Sedan går det ju även att kombinera:

finns säkert hos WODDY eller BEJIER eller någon annan större byggdetalj handel.[/quote]el richard skrev:
Det tror jag faktiskt inte de gör. Byggkedjorna brukar bara sälja "vanliga" gula/gröna i lite olika utförande. Om man kan handla hos en elgrossist är det naturligtvis annorlunda.
Klicka här för att svara