Det är ju så himla mycket snack kring detta med att man inte får göra fast installation själv, men jag tycker det finns för lite om anledning varför. Så jag tänker mig en tråd som tar upp alla misstag som görs i en elinstallation. Inte att förväxla med tråden om värsta elkopplingen

Observera att TS inte är en elektriker

Min tankar:

1. När man skalar t.ex fk, så råkar man även klippa av/skada en delmängd av trådarna. Detta kan bidra till värmeutveckling om belastningen är stor.

2. Vid användandet av sockerbit/ubåt, så drar man inte åt tillräckligt, så du kan få glapp i kopplingen med värmeutveckling, eller t.o.m gnistbildning om det vill sig illa.

3. Man använder fel material till ändamålet. (Denna punkt kan ju närmast strykas för aktiva byggahusanvändare, då forumet snabbt ger svar på dessa frågor)

4. Dragavlasning saknas eller är undermålig. Gärna då i kombination med att det är draget så att jorden ryker först :(

5. Belastningsfördelning mellan faserna. Enligt mig inte ett jätteproblem, om man har fungerande huvudströmbrytare. Jag menar, det uppdagas ju snabbt om så är fallet.

6. Okunskap kring regelverk avseende t.ex våtrum. Placering av uttag som kan nås av en person i duschen. (Likt punkt 3, stor avhjälpning av forumet.)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
För att inte tala om att det är olagligt.

**** Redigerad av moderator *****

Redigerat av moderator:
Bra Stuff, nu är det lagliga avklarat en gång för alla i den här tråden.

Några andra nackdelar med hempuleri är att dokumentationen kan bli lidande. Jag har sett exempel på att hempulade anläggningar saknar korrekt ifyllda gruppförteckningar osv.

Vidare kan hempuleri leda till lösningar som inte riktigt följer standard eller klassiskt yrkesmannaskap, med oortodoxt dragna flexrör osv. Det betyder i sig inte att anläggningen är farlig.

Slutligen (från min sida) beräknas sällan att utlösningsvillkoret uppfyllt i hempulade anläggningar. Jag har för övrigt kortfattat spontanutbildat riktiga elektriker i detta, när de svarat undvikande på mina frågor om dessa beräkningar. Men det var rätt länge sedan jag hade med riktiga elektriker att göra.

• Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
Slarvig/obefintlig klamring av kabel? Under sommarstugans plintgrund så hänger en massa kulo mer eller mindre fritt. Kulon går upp i huset till eluttag och till kopplingsdosor i plintgrunden. Under huset förvaras virke. Lyckligtvis har ingen råkat trycka/dra loss någon kabel med en planka ännu. Det ligger på att-göra-listan att klamra upp detta ordentligt och se över kopplingsdosor och eluttag.

Det är faktiskt en elektriker som är skyldig till detta och det var länge sedan, men det här är ju just den typ av felinstallationer som regelverket ska skydda mot.

nimhed skrev:
2. Vid användandet av sockerbit/ubåt, så drar man inte åt tillräckligt, så du kan få glapp i kopplingen med värmeutveckling, eller t.o.m gnistbildning om det vill sig illa.
Motsatta är nog minst lika vanligt, om inte vanligare. Dvs att man drar för hårt, så att ledare kallflyter, eller kardeler eller tom solida ledare nyps av (inte omöjligt med naken dålig skruv).

Ett annat problem är vid fjäderbelastade kopplingar ("snabbkopplingar") att man inte skalar rätt längd så att man skalar för kort, och därför inte får rätt kontakt. Att man skalar för långt och lämnar naken ledare är iofs kanske inte snyggt, men leder sällan till säkerhetsproblem av samma dignitet.

Så, en tråd om vanliga fallgropar har jag inget emot, det är bra upplysning, men att säga att det är skälet till att det är olagligt håller jag inte med om alls. Problemet med det är att många av de saker du nämner är problem som (tom främst) uppstår när man gör saker man faktiskt får göra, bara man har kunskapen. Det är exv. inte så vanligt med dragavlastning och problem med att jorden lossar först i den fasta installationen. Det är problem som är betydligt vanligare när man t ex gör förlängningskablar, eller arbetar med apparater. Något som inte är behörighetskrävande. Samma med byte av armaturer, uttag eller strömställare. Även det är befriat från behörighetskrav.

• Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
nimhed skrev:
Absolut och i denna tråden vill jag att vi exemplifierar varför det är olagligt.

Vänligen gör inte om denna tråd till en politisk/juridisk sådan.
Bra ide. Jag tycker dock i så fall att du i rubriken skulle ha satt punkt efter "varför du inte ska koppla el sjäv"

Tillägget "eller ha koll på om du ändå gör det" blir ju lite farligt.
Om vi nu struntar i det juridiska och låtsas att denna tråd dör för tidigt. Då finns risk att någon hemmapulare googlar "koppla el själv" och hamnar i denna tråd och hittar där en checklista på 6 punkter och tänker "-Aha, var det inte svårare än sådär" och missar då kanske massa andra faror som inte tas upp här. Ska man vara lite tuff så är ju inte listan komplett förrän den innehåller allt som ingår i elektrikerns utbildning.
Jag gillar dock trådstarten om den kan spinna vidare på just "varför du inte ska koppla el själv" :)

Jag hade gärna döpt den till "farliga fel som kan uppstå vid inkompetent elkopplande". Även yrkesfolk kan ju göra fel.

• Gilla
Robnys och 7 till
  • Laddar…
O
Om de sju punkterna är det värsta man kan komma på tycker jag inte det känns som något jättestort problem.

nimhed skrev:
1. När man skalar t.ex fk, så råkar man även klippa av/skada en delmängd av trådarna. Detta kan bidra till värmeutveckling om belastningen är stor.
Min erfarenhet här är att hemmapulare är betydligt lugnare, noggrannare och oroligare när det skalar kabel än vad många elektriker är. Den som på allvar försöker hävda att elektriker aldrig skalar kabel med morakniv och avbitartångar behöver göra ett studiebesök ute i verkligheten. Att köpa en bra skaltång på Biltema eller Jula kostar inte många kronor och jag ser inte hur den i händerna på en amatör klipper av fler kardeler än för en elektriker. Dessutom är ju problemet väldigt enkelt att påpeka och förstå.

nimhed skrev:
Vilken tur att det finns gott om modernt kopplings- och anslutningsmaterial som använder fjäderbelastade snabbkopplingar, och att de klassiska ubåtarna och kopplingsplintarna blir allt ovanligare.

nimhed skrev:
3. Man använder fel material till ändamålet. (Denna punkt kan ju närmast strykas för aktiva byggahusanvändare, då forumet snabbt ger svar på dessa frågor)
6. Okunskap kring regelverk avseende t.ex våtrum. Placering av uttag som kan nås av en person i duschen. (Likt punkt 3, stor avhjälpning av forumet.
Här får jag hålla med. Problemet har ju dock sin rot i just behörighetskravet vilket innebär att byggvaruhusen inte får ge vägledning. Jämför med allt annat de säljer där man ofta kan få regelrätt rådgivning och det finns både utförliga manualer och broschyrer. Om man kunde få den hjälp man får här på forumet direkt i butiken så skulle det förändra allt.

nimhed skrev:
4. Dragavlasning saknas eller är undermålig. Gärna då i kombination med att det är draget så att jorden ryker först :(
Vad tänker du på här egentligen? I fasta installationer med FK i rör eller utanpåliggande kabel med klamrar är dragavlastning inget stort moment. Pratar vi däremot stickproppar på anslutningskablar och sånt är det däremot högst relevant. Just detta moment är dock inte behörighetskrävande vilket åtminstone jag tolkar som att man bedömt att vanligt folk faktiskt fixar det.

nimhed skrev:
5. Belastningsfördelning mellan faserna. Enligt mig inte ett jätteproblem, om man har fungerande huvudströmbrytare. Jag menar, det uppdagas ju snabbt om så är fallet.
Enligt mig och inte ett jätteproblem

Så frågan är nu: Är det ingen som har faktiskt problem som på allvar är ett problem? Jag tänker på de där luriga icke uppenbara sakerna som de alltid börjar viskas om, och som vanligt folk och teoretiker (ingenjörer) inte kan förstå, men som ingen någonsin lyckas precisera?

Redigerat:
  • Gilla
LabanW
  • Laddar…
O
lars_stefan_axelsson skrev:
Så, en tråd om vanliga fallgropar har jag inget emot, det är bra upplysning,
Håller helt med. En tråd med en positiv utgångspunk är bättre än en negativ. Bättre att ha rubriken "Undvik de vanligaste misstagen". Och som Lars-Stefan påpekar är nimheds lista minst lika relevant för de icke-behörigshetskrävande arbetsmomenten också, så en sådan guide behöver inte nödvändigtvis ses som en instruktion för olagliga arbeten.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ett annat råd är att prata med elektrikern INNAN något påbörjas om man tänkt att göra något själv. Exempelvis ska jag dra lite ström till mitt garage, och har i förväg kommit överens om vilken sorts kabel som bör dras och hur den skall dras. Han är ju inte det minsta intresserad av varken gräva eller bila betong så han blir bara glad att jag gör den biten.

Men om jag däremot ringt en elektriker och sagt att jag själv dragit en kabel och vill att han ska koppla in den, då är det nog betydligt svårare att få ut nån elektriker som vill göra det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Vad tänker du på här egentligen? I fasta installationer med FK i rör eller utanpåliggande kabel med klamrar är dragavlastning inget stort moment. Pratar vi däremot stickproppar på anslutningskablar och sånt är det däremot högst relevant. Just detta moment är dock inte behörighetskrävande vilket åtminstone jag tolkar som att man bedömt att vanligt folk faktiskt fixar det.
Nej, du har rätt. Till mitt försvar är rubriken "dra el" och inte "fast installation", vilket skulle kunna legitimera den.
Steamboy skrev:
Så frågan är nu: Är det ingen som har faktiskt problem som på allvar är ett problem? Jag tänker på de där luriga icke uppenbara sakerna som de alltid börjar viskas om, och som vanligt folk och teoretiker (ingenjörer) inte kan förstå, men som ingen någonsin lyckas precisera?
Det vill jag också veta.

Jag har inget emot en rubrikändring om det skulle gynna diskussionen.

nimhed skrev:
Det vill jag också veta.
De finns inte. Om de funnits så skulle vi rent statistiskt inte kunna ha haft den ordning med olicensierade (de facto) oövervakade yrkesmän som står för i stort sett alla installationer i landet, och det utan problem. I yrken där det krävs kunskap av utföraren för att undvika problem så har vi individuella licensieringar och certifieringar. Utan undantag.

Jag talar här om "vanliga" installationer i bostäder.

Inte ens dimensioneringen är något problem i en sådan installation, utan den går bra att göra med tumregler samt lite sunt förnuft.

Så de fallgropar som finns, täcks väl av den "vanliga" kunskapen som förmedlas här på forumet. Det finns inga "hemligheter" som ligger och lurar. Jag bedömer att för den händige, särskilt de med ingenjörsutbildning, så är "säkra elinstallationer hemma" en två-tre-dagarskurs.

• Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
Jag har rensat lite i tråden. Alla diskussioner om lagligt/olagligt som är relevanta för den här tråden är avklarade i (det redigerade) inläget #2.

Diskussioner om nya ellagen hör hemma i en egen tråd, kapa inte den här tråden!

/moderator

• Gilla
islander och 4 till
  • Laddar…
Jag tolkar tråden som en blivande katalog på misstag man kan göra, men som riktiga elektriker oftast inte gör på grund av utbildning, rutin och vana. Här är ytterligare exempel:

Kreativ dragning av rör och slang, dvs att man drar dem en väg som en erfaren elektriker inte skulle förvänta sig. Exempelvis diagonalt. Ökar risken för genomspikning i framtiden.

Överdrivet vacker rördragning, med snygga räta vinklar som är omöjligt att dra något genom.

Dåligt klamrad slang eller slang av sladdrig kvalitet - sådan säljs häpnadsväckande ofta.

Dåligt hopfogade rör eller dåligt instuckna i dosorna. Tål inte senare misshandel med dragfjäder.

Fel typ av snabbklämma. Jag tycker mig minnas en bild här på forumet av en nedsmält klämma som inte kunde användas med FK. Var det Julas/Rutabs? Eller minns jag kanske fel? Använder man RK/MK krävs det att klämmorna kan hantera det (t ex öppningsbara Wago). Poängen är att man ska kolla databladet/bruksanvisningen/påsen för snabbklämmorna ifråga.

Ledare inte fullständigt instuckna i snabbklämman, eller avisolerade med fel längd, eller kardeler spretande utanför.

Anläggningen/utökningen ej kontrollmätt pga brist på mätinstrument eller brist på beskrivning av vad som ska kontrollmätas och hur.

Dolda skarvar, t ex skarvar i rör, för att spara pengar.

För mycket ledning kvar efter färdigställande. Som amatör vågar man inte alltid klippa sina ledare utan man lämnar 2 dm som säkerhetsmarginal. Den extra ledarlängden knölar man behändigt in i centralen så det blir ett totalt nystan bakom alla säkringarna.

Bonushål i väggar och tak eftersom man inte vet hur man gör hål på rätt sätt och på rätt plats. Inget elfel, men jag skulle själv gärna läsa "Håltagning för Dummies" om den hade funnits.

Eltejp är bra för att fästa sladden på dragfjädern men inte för permanent isolering av strömförande delar.

Sockerbitar använder nog även riktiga elektriker - men inte så ofta.

Dubbla ledare i samma klämma kan gå bra under rätt omständigheter. Fel omständigheter kan däremot ge glapp och katastrof.

Rör dragna upp på kallvind och ner igen, utan tätning. Kondensrisk.

Felsnurrade torixar. Amatörer ska nog avstå från dessa.

• Gilla
Fred vom Jupiter och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
...Det är exv. inte så vanligt med dragavlastning och problem med att jorden lossar först i den fasta installationen. Det är problem som är betydligt vanligare när man t ex gör förlängningskablar, eller arbetar med apparater. Något som inte är behörighetskrävande...
Instämmer!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.