Intressant att man på bästa sändningstid i svt1 tisdag kl 20:00 visar hur amatörer som inte kan nåt om el drar om elen i ett torp. De drar nya trådar mellan brytare till takuttag. Får man verkligen göra sånt utan behörighet?

tommib
Nej.

Intressant att de inte har kollat bättre. Här är ju iofs lite av ett guldläge att testa ellagstiftningen. Någon som är sugen på att polisanmäla?

Anmäla SVT för deras vanliga klumpighet/dumhet eller... ? ;)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
tommib
För brott mot ELSÄK-FS som beror på Elinstallatörsförordningen som i sin tur beror på Ellagen.

Detta har diskuterats några varv här på forumet, bl.a. vad som skulle hända om en obehörig gör en helt korrekt installation. Nu har uppenbarligen någon på SVT bestämt, möjligen ovetandes, att de vill vara försöksperson.

Det kan ha stått en behörig installatör utanför bild vars firma projektanställde dom som elektriker.

• Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Så kan det ha varit. Jag har inte sett programmet.

Edit:

Vilket också visar hur dumt systemet faktiskt är.

Redigerat:
Imponerande att hon använde en Lindström avbitare.

Antagligen regi för att ge intryck av att de synliga i programmet gör jobbet.
Programledaren nämnde inledningsvis också att det fordras behörig elektriker för att göra installationen.

Programledaren nämnde att INKOPPLINGEN måste ske av elektriker !
Hade det varit hösten 2017, så kanske det räckt med att SVT har 1 behörig anställd på företaget + en kontrollplan ( där det bl.a. klart framgår att alla i program inblandade personer ska tillfälligt vara anställda ) ;-)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag trodde för övrigt inte att tvinnad textilkabel var tillåten för fast installation. Jag har tolkat det som att den måste vara en del av armaturen och då avslutas med en lampstickpropp. Här så det ut som att den hade kopplats in i en kulodosa. Någon som vet med säkerhet?

krillek skrev:
Jag trodde för övrigt inte att tvinnad textilkabel var tillåten för fast installation. Jag har tolkat det som att den måste vara en del av armaturen och då avslutas med en lampstickpropp. Här så det ut som att den hade kopplats in i en kulodosa. Någon som vet med säkerhet?
Tvinnade delen behölls som dekoration och ersattes med något som liknade det utseendemässigt men som jag inte upplevde som tvinnade.

Tror du såg fel. Den tvinnade utmed taklisten behölls som dekoration, men över taket till lampan var det nytillverkad tvinnad som krängdes över porslinsisolatorn. Jag tror att den anslöts i kulodosan under taklisten. Får kolla igen.

Skysodan skrev:
Intressant att man på bästa sändningstid i svt1 tisdag kl 20:00 visar hur amatörer som inte kan nåt om el drar om elen i ett torp. De drar nya trådar mellan brytare till takuttag. Får man verkligen göra sånt utan behörighet?
Man får göra om el själv om man har bra kunskap inom el, Men man får inte hålla på med proppskåpet då ska man ringa en behörig elektriker.

Om ni inte tror mig kolla på det här

https://m.youtube.com/watch?v=6yqtYJXbE2A

Redigerat:
J
Om en skådespelare kopplar el i en film, är även det ett förmodat brott mot elsäkerhetslagen?

Är dessa "byggprogram" rena dokumentärer eller mer dokusåpor? Jag har fått intrycket, som berra skrev, att många dessa program är "dramatiserade", ungefär som att TV kocken har lagat gratängen innan, så i programmet finns både en gratäng som tillverkas framför kameran och en färdiglagad som inte alls säkert samma person lagat...

Det känns ganska märkligt om någon skulle anmäla det, dessutom tror jag att om det skulle hända så skulle säkert SVT skicka ut en auktoriserad elektriker att kolla igenom hela installationen innan polisen eller vem det nu är som rycker ut för att säkra bevis på att en amatör gjort en koppling... :wow:

Men jag har inte sett detta program tyvärr, får försöka se dem i julledigheten, de sägs vara bra...

Ja eftersom taklampan skulle vara fungerande så är det troligt att den blev ansluten. Även om det pratades en del om förfäder som bott innan osv så tror jag det fordrades el för att lampan skulle lysa.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.