Kör ni ändhylsor när ni montera stickproppar eller liknande? Dra en plint skruv direkt på en kardeler bli ofta att någon del bryts eller liknande.. vad för fabrikat har bra ändhylsor? Även bra tång som om gör sitt jobb där? utomlands värka detta vanligt i Sverige har inte alla butiker detta äns i sitt sortiment..

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Jag använder oftast ändhylsor om det är en skruv direkt mot kardelarna, använder aldrig tång, skruven får göra det jobbet. Har nog stått Telemecanique på påsarna, men det har väl ingen betydelse, det är väl 100% koppar i alla.

Vilka butiker borde sälja sådant? Jag köper från elektronikgrossisterna.

Protte

• Gilla
gasto
  • Laddar…
Tänk på att länken visar på hylsor för 0,325 mm2

Sikta på AWG 15 för 1,5 mm2

Protte

• Gilla
gasto
  • Laddar…
Hylsa för fina och superfin ledare t.ex. VDE 0295 klass 5 och 6, beredningen enligt DIN 46228 del 1, Material Copper EN 13600, Yta tennpläterad.. värka finnas olika sorter för olika kardeler?

gasto skrev:
Hylsa för fina och superfin ledare t.ex. VDE 0295 klass 5 och 6, beredningen enligt DIN 46228 del 1, Material Copper EN 13600, Yta tennpläterad.. värka finnas olika sorter för olika kardeler?
Det passar fint för ditt fall med RK ledare i din RKK det är just för den typen man normalt använder och har störst nytta av hylsorna. Och du är väl ingen storförbrukare så att skaffa dem där de finns lätt tillgängliga bör inte vara betungande sett till kostnaden. De finns hos elgrossister eller tex de komponentleverantörer som nämnts Elfa, RS, osv så bara att välja.

Och inte fel om du skaffar åtminstone en enkel tång, att klämma med som ibland händer någon polygrip, flacktång mm är inte bra och ger upphov till diverse påståenden kring att hylsor är dåligt. Om det är en enkel skruv i en stickpropp är ju prototypens sätt åtminstone ett sätt att få något dåligt (fintrådig ledare mot skruven) mindre dåligt genom hylsa pressad med skruven.

• Gilla
gasto
  • Laddar…
Jag blev sugen och provade att dra fast en 2.5 gummikabel i en sockerbit med opressad/pressad hylsa.
Jag lyckades inte dra loss någon av dom inte ens med tång, men den pressade hylsan känns onekligen säkrare och proffsigare ut.

Två ändar av 2.5 gummikabel med en opressad och en pressad hylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
warpman och 2 till
  • Laddar…
Fräckt bättre resultat med pressad hylsa ser det ut som :)

Är det olika tänger som är skillnaden då vilket utförande man vill som resultat. Runda ,fyrkantiga? Finns en massa olika utförande på tänger

gasto skrev:
Fräckt bättre resultat med pressad hylsa ser det ut som :)
Ja, det är rätt stor skillnad, båda är dragna lika hårt men det är betydligt enklare att känna när det är "lagom" när man drar den pressade hylsan.
Jag har en Knipex som pressar 4-kantigt, vet faktiskt inte varför det skulle vara bättre med 6-kant mer än att det verkar modernare.

• Gilla
Jon@$
  • Laddar…
Den tången finns på Ali express också för 17 dollar typ. men man vill ej snåla på tången. Gäller att det ger rätt tryck så inte hylsan åker bort eller att den nyper för hårt. Nästan skönare med Manuel tång där man själv bestämmer trycket själv kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.