Moving
Tyckte först denna såg lite enkel och osäker ut om en sladd lossnar men är kanske normalt? DSC03540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mja, den är avsedd att vara jordad, så blir kåpan spänningssatt ska säkringen lösa. Men visst är det minsta möjliga (och julas "anslut"-serie brukar få ett antal artiklar belagda med försäljningsförbud varje år).

Moving
Fotografen skrev:
Mja, den är avsedd att vara jordad, så blir kåpan spänningssatt ska säkringen lösa. Men visst är det minsta möjliga (och julas "anslut"-serie brukar få ett antal artiklar belagda med försäljningsförbud varje år).
Märkligt då den har 2 stift i kontakten

Borde vara en hylsa också, stiftet sitter i uttaget.

Moving
Fotografen skrev:
Borde vara en hylsa också, stiftet sitter i uttaget.
Hylsa var?

Rakt upp på denna bild.
Lampsladd Med Lamppropp Till Lampa.jpg

Moving
Aha då ska det vara stift i urtaget men finns inte. Nyare har det här?

Då är uttaget inte jordat och du får inte använda denna lampa. Som den ser ut skulle jag inte göra det i alla fall..

Om uttaget inte är jordat då sitter det i en äldre anläggning med "skyddad miljö" och där behöver armaturen inte jordas. Så den KAN användas utan problem.
Sitter det ojordade uttag så passar en jordad stickpropp och man får använda apparater med jordade stickproppar, sitter det däremot jordade uttag kan man inte sätta i en ojordad apparat.
Och till dig Thomas_Blekinge har jag skrivit flera gånger tidigare att, låt bli att svar när du helt klart inte har full koll på vad som gäller.

• Gilla
sajjen och 4 till
  • Laddar…
Och till dig elmont har jag skrivit innan att jag kan vara utan dina kommentarer.

Moving
elmont skrev:
Om uttaget inte är jordat då sitter det i en äldre anläggning med "skyddad miljö" och där behöver armaturen inte jordas. Så den KAN användas utan problem.
Sitter det ojordade uttag så passar en jordad stickpropp och man får använda apparater med jordade stickproppar, sitter det däremot jordade uttag kan man inte sätta i en ojordad apparat.
Och till dig Thomas_Blekinge har jag skrivit flera gånger tidigare att, låt bli att svar när du helt klart inte har full koll på vad som gäller.
Kökslampa över bordet

Köket är skyddat miljö, eller? Så enligt elmont är det OK att använda det då. Lycka till!

Ja, över matbordet var det vanligen "isolerad miljö" i äldre bostäder så det är nog fortfarande helt i sin ordning.

Så du Thomas_Blekinge tycker att jag ska låta bli och "rätta" dom felaktiga "råd och fakta" som du ger då och då???
Att jag "rättar" dig imellanåt är för att dom som har undringar inte ska få felaktig information, men det skulle naturligtvis hjälpa om felaktigheterna inte sprids.

• Gilla
sajjen
  • Laddar…
Nej men i köket är det väl ändå inte OK att ha en lampa med metallhölje som kan bli strömförande vid fel samtidigt som man har jordade vattenarmaturer och eventuellt jordade vitvaror? elmont och siltberg, skulle ni tycka det är OK?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.