41 111 läst ·
210 svar
41k läst
210 svar
Poll: Hur mycket el kopplar du själv trots att du inte har formell behörighet?
Denna poll gäller alla oss som inte har rätt att kalla oss elektriker. Jag läser en hel del trådar på forumet där folk ställer frågor som är lite för basic för de avancerade elinstallationer de ämnar göra och där det därför är uppenbart att kompetensen är långt ifrån den som reglerna kräver. Jag skulle själv vilja koppla mer än jag gör men har hittills inte givit mig på speciellt avancerade kopplingar av rädsla för att vid ev. skada stå ersättningslös, även om det inte på något sätt är min koppling som är orsak till skadan. Kanske hoppas jag med denna tråd få lite större självförtroende att göra mer själv om resultatet blir att gemene man kopplar lite här och där.
Jag har markerat att all röstning ska anonym så ingen ser hur just du röstat. Du får gärna lägga en kommentar i tråden dock.
Till alla elektriker vill jag säga: jag har full förståelse för att ni inte vill att hemmapulare ska koppla något överhuvudtaget eftersom ni då förlorar jobb. Det finns dock en stolthet att göra saker själv och det kostar ju väldiga pengar att bara få ett uttag eller en fast ljusarmatur uppsatt med fakturering av framkörning, bil, verktyg etc etc.
Jag har markerat att all röstning ska anonym så ingen ser hur just du röstat. Du får gärna lägga en kommentar i tråden dock.
Till alla elektriker vill jag säga: jag har full förståelse för att ni inte vill att hemmapulare ska koppla något överhuvudtaget eftersom ni då förlorar jobb. Det finns dock en stolthet att göra saker själv och det kostar ju väldiga pengar att bara få ett uttag eller en fast ljusarmatur uppsatt med fakturering av framkörning, bil, verktyg etc etc.
Redigerat:
Med farsan som övervakare har jag gjort mindre nyinstallationer och modifieringar. Jag känner mig trygg med det då han har över 30 års erfarenhet som elektriker men ingen formell behörighet själv. Byte av centraler brukar brorsan få ta hand om, han jobbar också som elektriker.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, att göra korrekta elinstallationer är nog inte så lätt om man är en "hellre än bra" amatör.
Precis som det här med att skapa omröstningar på ett nätforum
Precis som det här med att skapa omröstningar på ett nätforum
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Jag tycker inte om svarsalternativen i denna omröstning. Ifall många skulle "våga" installera el själv får på intet sätt uppmuntra andra att våga detsamma. Svaren borde även innehålla en egen bedömning av de kunskaper och erfarenhet man har.
Men frågan antyder att det handlar om det som de flesta uppfattar som hempul - farligt och regelvidrigt. Så desto "längre ned" bland svarsalternativen man kryssar i, desto dummare är man IMHO.
Du antyder här att en skada är ok men utebliven ersättning är nok?? Jag skulle lägga ribban vid skada, dvs inga skador varken på det jag gjort själv eller det jag kontrollerat. Detta kräver kunskap.Paxman skrev:
Men frågan antyder att det handlar om det som de flesta uppfattar som hempul - farligt och regelvidrigt. Så desto "längre ned" bland svarsalternativen man kryssar i, desto dummare är man IMHO.
Lagar och regler är absolut OK. Men ibland blir det absurt. Jag är utbildad el-ingenjör, starkström. Har ritat och konstruerat elanläggningar för industriell automation i hela mitt liv. Allt från ljuset på dass till fördelningar för inkommande 400V. Jag har varit arbetsledare för alla inhyrda elektriker, jag har kört igång anläggningar och felsökt när det krånglat.
Men jag får inte sätta upp en lampa hemma!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Nu vill jag inte uppmana till lagbrott, men då ni har kunskapen ser jag inga risker. Ingen kommer att jaga den som gjort en god installation som inte orsakar någon olycka.
Men att man har utbildning och kunskap betyder inte per automatik att man gör ett bra arbete. Ta inte illa upp nu, det är inte riktat mot dig, men jag hade en flyktigt bekant elingenjör hemma som skulle hjälpa mig dra igång några trefas värmepumpar, ute var det, regnat hade det, koppla gjorde han, lösa sladdar från olika uttag ihoptvinnade utan isolering liggandes på våta marken. Ingen fara sa han, i värsta fall går nån säkring, och vi ska ju bara se om de fungerar. Jag tvivlar inte på att han visste hur man borde gjort, högskoleutbildad som han var, men han var arrogant och saknade respekt för el, tyvärr tror jag inte det är ovanligt.pegee skrev:Lagar och regler är absolut OK. Men ibland blir det absurt. Jag är utbildad el-ingenjör, starkström. Har ritat och konstruerat elanläggningar för industriell automation i hela mitt liv. Allt från ljuset på dass till fördelningar för inkommande 400V. Jag har varit arbetsledare för alla inhyrda elektriker, jag har kört igång anläggningar och felsökt när det krånglat.