Hej,
I det kommande badrummet kommer det att sitta ett antal LED-spottar. Jag och elektrikern bestämde i samförstånd att vi drar ner en flexslang från varje spot till en närliggande klädkammare där vi kan montera drivarna. Men nu behöver vi förslag på inkapsling. Min fundering är en låda med plintar där vi kan dra in alla flexslangar (typ 10 st) och seriekoppla de spottar som ska seriekopplas. Därifrån vidare med en kabel till en annan låda innehållande LED-drivarna.
Har någon förslag på passande lådor?
Eller något bättre förslag på hur vi ska göra?

/Micke

ImageUploadedByByggahus.se1410250010.348554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här blev det en hilalucka i väggen.

Ett annat sätt är ju att ta en vanlig centralcapsling och köpa dinmonterade drivrar och göra seriekopplingen där. eller seriekoppla i vanliga kopplingsdosor.

Riktigt så många drivers som elektrosmurfen har jag inte tänkt. Snarare 3 st. Annars lockar lösningen med en Hila-lucka, men just den väggen har jag tänkt att bygga med 45-reglar så det ryms helt enkelt inte. Och den infällda centraldosan som Styrman_jansson länkar till ser jättefin ut, men går bort av samma anledning.

Dinmonterade drivare hade ju varit en annan fin lösning, men drivarna är redan inköpta för länge sedan (typ Jolly Maxi eller något liknande).
Om man skulle seriekoppla i en kopplingsdosa, hur får man in 10 flexslangar? Och jag måste ju fortfarande kapsla in drivarna, helst i någon ventilerad men petsäker låda...

Så fler förslag för utanpåliggande montering mottages tacksamt :)

Varför inte dra flexslangen mellan spottarna? Mindre meter slang och enklare att koppla!

Ah, det där ser ju intressant ut. Tack för tipset!
Men för drivers så antar jag att det kanske inte ska vara IP65 utan istället bör det väl vara ventilerat. Men borra lite småhål kan man väl göra själv.

MattisH: Det var ursprungligen min tanke, men elektrikern tyckte annorlunda. Och med en slang per spot blir det ju lättare att anpassa antalet seriekopplade spottar ifall man inte får tag i samma drivare när den första har pajat. För elektronikingenjören i mig räknar kallt med att spottarna kommer att överleva både en och två drivare...

Det är därför du ska bara använda drivarna till 75% kapacitet. Men jag tror inte att utvecklingen gör att drivarna blir mindre effektiva.
alternativet är att dra i någon extra tråd i slangen till mitten så man kan dela upp det.

Värt att kolla ledningslängderna bara. Vissa klarar bara ett fåtal meter om man har otur. Annars så finns det en smidig lösning jag tycker om.

Sätt en apparatdosa eller kopplingsdosa. 5-10cm ifrån sätter man drivdonet. 5-10cm ifrån drivdonet sätter man en till apparatdosa eller kopplingsdosa. Dit med 2 näslock och lite skyddshölje över evt enkelisolerade kablar.
Sätt en klisterlapp på respektive drivdon vilka spottar och gruppnummer som de betjänar/as.

I första dosan drar man alla kablar till de olika spottarna och i den andra dosan har man 230V
Enkelt och smidigt. Billigt och jäkligt lätt överskådligt i efterhand. Drivdonen kyls relativt bra med.
Skulle man i framtiden inte få fram ett likadant drivdon eller ett annat som är lite större så får det plats! Tar inte många minuter att byta ut ett evt trasigt drivdon häller för den delen.

Många gömmer de ovanför armaturerna/spottarna men det gillar jag inte! Efter något år så ska man leta rätt på ett drivdon och var fan ligger det. Riva ner spottar mm som har klibbat fast i taket och man riskerar att dra med sig evt gips och bli på att måla om taket.

Jag gillar din lösning fullmoon, men jag tror att jag tar en utanpåliggande plastkapsling med DIN-skeneplintar istället för en infälld kopplingsdosa. Blir lite mer överskådligt med alla seriekopplingar...
Men jag hade nog snöat in på att man måste ha drivarna i en låda. Det måste man ju inte alls om man bara har dubbelisolerade kablar.
Tack för alla tips, nu tar jag helt enkelt det bästa från alla förslag och gör min egen lösning :)

Min egen erfarenhet är att LED armaturerna ger sig före drivarna. Satsa på en spot som har samma inbyggbadsmått som flera andra. Mina hide a lite i fönstersmygarna har dött efter mindre än två år. Jag hade inte dragit slang till varje IOM att livslängden kändes så lång. Min tanke att dra in sladd till ny samtidigt som man drog ut den gamla gick åt skogen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.