Jag har letat både på detta forum och andra hörn av internet, men inte hittat en sammanställning av hur kabel, flexslang och vp-rör skall klamras.

Jag antar att den generella regeln är att det skall sitta fast, och synliga installationer skall ha klammer med lika stora mellanrum. Men hur gör ni proffs med böjar på flexslang, kulo osv. Lägg gärna upp bilder på arbeten ni är stolta över, lite som motsats till tråden med de värsta elkopplingarna!

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vanlig kabel 5-8cm klamringsavstånd från böj eller dosa mm. 20-30cm beroende kabel. Dock brukar 23,5cm vara ett riktigt bra mått att köra efter. Vissa kablar kan man behöva klamra tajtare. Beror lite på hur den förläggs.
Val av klammer brukar nästan mer avslöja hur duktig en elektriker är.

TC klammer
Letti klammer dubbel eller enkelben.
JR klammer om det verkligen ska sitta men inget man kanske kör mer än i källare, i garage och utomhus mm.

Rör tror jag sägs 1 klammer per m dold förläggning. Viktigaste att den ligger fast och att man gärna drar dubbla klammer vid dosor och inga överskarpa böjar. Typ fotbollstorlek på böjen är lagom.

Slang är det samma med där. Det viktigaste är att man kör riktig slang. Biltema skit och övrig slang tar inte ens riktiga elektriker i. Testa klamra 10m skitslang och sen använd pipelife eller PM flex som är det enda rätta.

Pipelife och PM är de som elektriker kör på. Pipelife känns billig om man ser till PM flex som går att klippa av utan att den trasslar sig eller inte vill klippas av. Det är dessutom 10 gånger lättare att dra kabel i Pm flex. Nästan för lätt så att man blivit sur på att det rinner ur kabel i färdigdragen slang.

Bara se till så att slangen fäster ordentligen i dosor och att man även här kanske slår dubbla klammer vid anslutningar. Sträck upp slangen lite och gärna så raka spår det går.

Vp rör är otroligt mycket bättre än slang förövrigt. Finns nog inte en elektriker som skulle säga annat. Spec i de fall där det börjar bli tajt.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Patriks utmärkta klammerskola passar i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/185362-pirrande-kulo.html?showAll#36

edit:
Jag lägger nog in en kopia av texten här också, då denna tråd kanske kommer uteslutande att handla om klamring ...
Patrik_Hed skrev:
Patriks klammringsskola

Avstånd

EKRK:
Avstånd mellan klammer: mellan 18-24 cm, där 23 cm är perfekt.

Avstånd till hörn, strömbrytare m.m.: 5 cm

EXK/EKK:
Avstånd mellan klammer: 15-20 cm, där 18-19 cm är bäst.

Avstånd till hörn: 5 cm.

EQLQ easy/EKLK:
Avstånd mellan klammer: 18-24 cm, där 23 cm är bäst.

Avstånd till hörn: 5 cm.

Val av klammer

Vid installationer med höga krav på estik väljs lämpligast LETTI- eller TKK (APK)-klammer. Vid användande av LETTI används LETTI-don, till TKK används klammerdon.

Vid övriga installationer väljs antingen JR-, TKK-, TC-, eller TC-S.

Tillvägagångssätt

Börja gärna med att tvätta händerna alt. använd vita hanskar.
Veckla försiktigt ut kabeln och var väldig varsam med den.
Låt oss sedan säga att vi har en väggsträcka på 142 cm från hörn till hörn.
Då mäter man med tumstocken 5 cm från första hörnet, d.v.s där den första klammern kommer hamna och likadant i andra hörnet. Därefter mäter man avståndet mellan de två punkterna man gjort, delar avståndet på hur många klammer man tror kommer behövas. Vi höftar med 6 st. (6 klammeravstånd, 5 klammer).
Då får vi 132cm / 6 = 22 cm. 22 cm ska vi hålla mellan klammerna för att få bra avstånd längs hela.

Men om vi säger att vi har en sträcka på 5 m, då funkar det inte att mäta avståndet mellan den första och den sista klammern. Då kan man istället mäta med tumstocken 23 cm fram tills den sista 1,5 m. Då tillämpar man igen det förra tillvägagångssättet. Då kommer de sista avstånden att skilja endast några enstaka millimeter eller centimeter och därmed vara svår att synas med ögonmått. Det har både gått fort och blivit snyggt.

När man förlägger, i detta fallet kulo, så lägger man kabeln mot listen och sätter den första klammern. Därefter har man kabeln i en "båge" och trycker dit kabeln och flyttar fram böjen hela tiden. Då läggs kulon tätt mot golvlisten och en ny klammer kan sättas. Efteråt kan man med fördel knacka lite på kabeln med en plasthammare om den går lite ojämnt någonstans.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
[länk]
Den hade jag missat, bra där!

• Gilla
HansPeter53
  • Laddar…
Kom och tänka på en sak.
Aldrig en klammer mitt i böjen.
Det har man sett på div. pizzerior, hemma hos hempulare mm

• Gilla
Svan
  • Laddar…
Ibland kan 1m mellan klammerna vara för långt på slang. Då blir det inte kul att försöka dra i något när slangen blir som ett dragspel. Fast allt beror på omständigheterna, längd på slang osv.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

edit:
Jag lägger nog in en kopia av texten här också, då denna tråd kanske kommer uteslutande att handla om klamring ...
Hittade precis din klamringstråd👍👍
Funkar ju perfekt. Hur gör du om du vill sätta en strömbrytare nära takvinkeln. Övre delen på brytaren 5 cm ner och utan klammer eller 10 cm och 1 klammer. Från strömbrytare ska det sedan klamras vidare

Mikael_L
Patrik's !!, ära den som äras bör. 😉
Själv hade jag Patriks råd och tips som riktmall när jag själv började klamra kabel.

Om apparaten kommer så nära brukar jag skippa klamret, apparaten själv agerar ju klammer genom att fixera och pressa kabeln mot väggen, så det är endast en rent estetiskt fråga. Och jag tycker det ser helt ok ut.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Patrik's !!, ära den som äras bör. 😉
Själv hade jag Patriks råd och tips som riktmall när jag själv började klamra kabel.

Om apparaten kommer så nära brukar jag skippa klamret, apparaten själv agerar ju klammer genom att fixera och pressa kabeln mot väggen, så det är endast en rent estetiskt fråga. Och jag tycker det ser helt ok ut.
Ha ha sant 😊👍 ja många bra råd för från honom.
Det jag hängt upp mig på är om jag ska låta överdelen av strömbrytaren vara 5 cm från takvinkeln (och då ingen klammer) eller överdelen av strömbrytaren 10 cm från takvinkeln (och då ett klammer)?

Totte_S
Mina tankar:
Böjar på kabel ska vara snygga. Kabel ska inte böjas i onödan fram och tillbaka så den ser ut som en krokig ståltråd. Raksträckor skall vara raka. Böjar skall inte gena, utan ha en jämn snygg radie. Hur stor radie beror på kabeltyp. Det finns specat minsta böjradie. Kabeln ska inte knäckas och bli platt i böjen. Klammer sätts på samma avstånd från böjen på båda sidor.
Klammer av plast måste vara av ”proffskvalitet”. Billig klammer av plast brukar falla sönder av sig själv. Tråkigt om man klamrat slang i vägg.
I källare eller liknande fuktig miljö anser jag att man väljer rostfri klammer, och ev även rostfri skruv om det är fuktigt på riktigt.
I bostadsmiljö är Lettiklammer snyggast. Klammer typ TKK/APK krävs lite handlag och finess för att klämma ihop snyggt.
TC-klammer i grov miljö, uthus, ovan undertak etc. SkruvTC är snabbjobbat…
Använd alltid rätt storlek på klammer. En storlek upp eller ner blir inte bra. (Fast jag har hellre en för tight klammer än en för lös).
I dold miljö, vindar, krypgrunder, ovan undertak etc så använder man VP-rör klamrade så de inte sackar, vilket brukar vara 4 klammer per 3m rör ca. Skarva inte fler än 3 st VP- rör om det inte är enkelisolerad tråd i dem. Lämna ett mellanrum på 10-20 cm beroende på rördimension och kabel. Underlättar enormt vid i och utdragning av kabel.
Lite industriskadad så införingar av kabel i dosor, brytare och apparater görs underifrån så långt som möjligt.
Hellre använda förskruvning en gång för mycket.
Sist men inte minst. Förändrar man i en befintlig installation så ska det knappt synas att man varit där, i så fall till det bättre. Använd samma material som redan använts. Byt ut det som är risigt eller fel material.

• Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Mina tankar:
Böjar på kabel ska vara snygga. Kabel ska inte böjas i onödan fram och tillbaka så den ser ut som en krokig ståltråd. Raksträckor skall vara raka. Böjar skall inte gena, utan ha en jämn snygg radie. Hur stor radie beror på kabeltyp. Det finns specat minsta böjradie. Kabeln ska inte knäckas och bli platt i böjen. Klammer sätts på samma avstånd från böjen på båda sidor.
Klammer av plast måste vara av ”proffskvalitet”. Billig klammer av plast brukar falla sönder av sig själv. Tråkigt om man klamrat slang i vägg.
I källare eller liknande fuktig miljö anser jag att man väljer rostfri klammer, och ev även rostfri skruv om det är fuktigt på riktigt.
I bostadsmiljö är Lettiklammer snyggast. Klammer typ TKK/APK krävs lite handlag och finess för att klämma ihop snyggt.
TC-klammer i grov miljö, uthus, ovan undertak etc. SkruvTC är snabbjobbat…
Använd alltid rätt storlek på klammer. En storlek upp eller ner blir inte bra. (Fast jag har hellre en för tight klammer än en för lös).
I dold miljö, vindar, krypgrunder, ovan undertak etc så använder man VP-rör klamrade så de inte sackar, vilket brukar vara 4 klammer per 3m rör ca. Skarva inte fler än 3 st VP- rör om det inte är enkelisolerad tråd i dem. Lämna ett mellanrum på 10-20 cm beroende på rördimension och kabel. Underlättar enormt vid i och utdragning av kabel.
Lite industriskadad så införingar av kabel i dosor, brytare och apparater görs underifrån så långt som möjligt.
Hellre använda förskruvning en gång för mycket.
Sist men inte minst. Förändrar man i en befintlig installation så ska det knappt synas att man varit där, i så fall till det bättre. Använd samma material som redan använts. Byt ut det som är risigt eller fel material.
Tack snälla för ditt inlägg 👍 många bra råd som jag tar till mig🙏

Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

edit:
När man mäter klammeravstånd. Är det då CC mått klammer som gäller ?

F Fredrik K80 skrev:
När man mäter klammeravstånd. Är det då CC mått klammer som gäller ?
Ja men det kommer inte märkas om du gör på annat sätt. Jag mäter aldrig, det syns definitivt inte om det skiljer 1 cm på 25 cm.

Redigerat:
Müssli Müssli skrev:
Ja men det kommer inte märkas om du gör på annat sätt. Jag mäter aldrig, det syns definitivt inte om det skiljer en cm på 25 cm.
Müssli Müssli skrev:
Ja men det kommer inte märkas om du gör på annat sätt. Jag mäter aldrig, det syns definitivt inte om det skiljer en cm på 25 cm.
Jag tycker det här är ok , cc 23 cm men min andra hälft tycker det är klamrat för tätt🤔

• Vit vägg med vertikala paneler, en grå lampa, vita kablar och ett takutsprång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Alltid bra med lättfixade synpunkter så att alla får vara med o bestämma ;)

• Gilla
  • Haha
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.