Tänkte dra ut kabel genom garageväggen och montera ett eluttag, alt kopplingsdosa för en framtida grässklipparrobot. Vill gärna ha detta så långt ner som möjligt.

Funns det någon praxis för lägsta höjd från marken? Tänker på snö etc.
 
Lägst 170 cm över mark för ett vanligt uttag, förreglade uttag får sitta lägre men där är jag osäker på höjden.
 
Mikael_L
Det räcker med petskyddat uttag för lägre höjd.

Givetvis är jordfelsbrytare ett krav.

Tillräcklig IP-klass ska det också ha:
 
Redigerat:
  • Gilla
trojlee och 2 till
  • Laddar…
Toppen! Då ska jag planera för installation.
 
Mikael_L
Och oavsett min figur där, så tycker jag nog att man bör kosta på sig uttag utomhus i minst IP44, oavsett placering. :)
 
Exakt, ju säkrare desto bättre.
 
Mikael_L
Ja egentligen är det mest för att det ökar din säkerhet att jordfelsbrytaren inte tjuvlöser så lätt för dig. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.