975 läst ·
5 svar
975 läst
5 svar
Koppling av Kronväggbrytare
I den nya lägenheten i ett rum finns en kronbrytare på väggen som bryter 2st. olika belysningar i rummet. Jag ser nu att den ena brytaren bryter den andra brytaren. Alltså så kan man inte ha ena lampan tänd om inte den andra lampan också är tänd. Det verkar vara seriekopplat i brytaren.
Detta måste ju vara fel. Får det kopplas på detta sätt ? Jag förstår inte meningen med det.
Varje brytare skall väl bryta var för sig annars ingen mening med Kronbrytaren.
Detta måste ju vara fel. Får det kopplas på detta sätt ? Jag förstår inte meningen med det.
Varje brytare skall väl bryta var för sig annars ingen mening med Kronbrytaren.
Fasen in har bytt plats med en av tändtrådarna.
Tack för hjälpen. Det brukar ju vara tydligt utmärkt på baksidan av brytaren.
Antagligen ingen elektriker som gjort jobbet.
Är det farligt på något sätt, kan man låta det vara till senare tillfälle ?
Antagligen ingen elektriker som gjort jobbet.
Är det farligt på något sätt, kan man låta det vara till senare tillfälle ?
Ja det var inkommande fas som förväxlats med en av tändtrådarna ut.
Ser också att man lagt en EKK i VIP röret (blå-brun-grön/gul).
Det skall ju vara FK kabel här.
Att använda jordmärkt kabel till en fasledare är ju ingen hit.
Ser också att man lagt en EKK i VIP röret (blå-brun-grön/gul).
Det skall ju vara FK kabel här.
Att använda jordmärkt kabel till en fasledare är ju ingen hit.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det är inget fel att lägga EKK i rör. Kan vara lite struligt att få igenom. EKRK ("kulo") får däremot inte läggas i rör.
Däremot så är det helt fel och oacceptabelt att använda gröngul till annat än jord.
Däremot så är det helt fel och oacceptabelt att använda gröngul till annat än jord.
Redigerat:
Klicka här för att svara
