Har skrivit frågan i köksforumet, men kom på att detta kanske eg. är mer en elfråga :)

På jobbet har vi ett gammalt trinettkök där kylen börjat krångla och vi behöver dessutom större frys än det lilla igenisade frysfacket.

Nån som vet om man bara kan "slita ut" kyldelen och fortsätta använda spisen och ist göra om kylskåpet till ett vanligt förvaringsskåp? (Vi har en kyl/frys vi kan ställa bredvid ist). Blir ju dyrt att riva ut hela trinetten och byta ut den.

Visst kan vi "bomma igen" kylskåpet och ställa en ny kyl/frys bredvid - men då är ju utrymmet under spisen helt bortkastat.​

Det är nog bara att dra ut då det är en egen del kan vara fastskruvad med skruv med list men oavsett inte svår att lossa.

Min fundering är ju mest hur elen kan se ut - är ju inte pigg på att dra ut kylen och sedan konstatera att inte spisen fungerar efter det...

Kylen har säkert sin egna stickpropp garanterat , den går inte på samma sladd som spisen.
Säkert bara lossa stickproppen ur ellutaget.

Andy78 skrev:
Kylen har säkert sin egna stickpropp garanterat , den går inte på samma sladd som spisen.
Säkert bara lossa stickproppen ur ellutaget.
Där har du fel! Det finns trinettkök som är ihopkopplade så att bara en kabel med stickpropp eller rentutav fast installation är gjord.

Som sagt det går alltid plocka bort något. Det du bör göra är att bryta strömmen till köket. Dubbelkontrollera att den är avstängd! rivbort kylskåpet i den mån det går. Kolla var kablarna går ihop evt och koppla bort dessa. Du behöver troligen sätta någon skiva som skydd uppåt emot där plattorna sitter. Kan vara så att delar av elektroniken till plattorna kan vara monterad ovanför kylen.

Det går nog, men med mycket arbete.
Vill nog påstå att det bästa alternativet är att ni jobbar med jobbet på er arbetsplats och att företaget anlitar en elfirma som installerar ett nytt trinettkök och en frys.;)

• Gilla
LGG-01 och 2 till
  • Laddar…
Varför inte bara plocka ut kylskåpet?

Vänd kylskåpet uppåner och låt stå några timmar.
Sen vänder du tillbaka kylskåpet och låter det stå ett dygn.
Sen provar du kylskåpet igen.

Detta trick brukar fungera på ett absorptionskylskåp, dvs utan kompressor, vilka brukar sitta i Trinetter.

Lycka till.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Intressant är det nåt ämne som lossnar och blir rörligt igen så att det fungerar?

Mikael_L
På mitt trinett är det typ 4 skruvar som sitter lite halvkrångligt till som ska lossas (kylskåpsdörren måste tas väck på min trinett för att komma åt 2 skruvar), sen är det bara att dra ut hela kylskåpsdelen.
Elen till skåpet sitter skruvad till en sockerbitslist som sitter fast på baksidan av elreglaget till spisplattorna, dvs detta trinett har endast en elanslutning, som försörjer både kyl och plattor.

Detta varierar garanterat mellan olika modeller och fabrikat av trinett.

Själv skulle jag rycka ur kylskåpet på 10 minuter. Nu när jag redan har snokat reda på hur det är konstruerat.
Men lyfter man normal timlön från sin arbetsgivare så kan det säkert blir "rätt dyrt" att börja göra detta på ett skåp som man inte har en aning om hur det är konstruerat. :)

Men hur som helst är nog avlägsnandet av kylskåpet det minst tidskrävande och arbetskrävande, att sen bygga in ett underskåp tar väl ytterligare någon timme om man inte har både vana och alla fina verktyg.

Men som svar på själva trådfrågan är att det går nästan 100% säkert att relativt lätt rycka ut kyldelen, finns det någon hyfsat händig så gör nog denne det på inte alltför lång tid. Skåpet ska ju kasseras så lite våldsamheter gör ju inte så mycket, eller att man råkar skruva bort lite för mycket.
Sen kan ni ju fundera på hur ni snabbt och enkelt ersätter hålet med något användbart. Det måste kanske inte vara ett köksunderskåp. En öppen hylla av något slag är kanske OK, det med. Ett litet draperi framför?

Kylskåpet kan kanske någon lasta in i sin bil och köra till återvinningsstationen med, och lämna in som privatperson.

Min trinett tvättade jag ur med desinfektionsmedel och använder till humidor.

Fast det kanske inte röks så mycket cigarr på jobbet....

Nu när du säger det så sitter det säkert på plint där med en sladd ut för att göra det smidigt.
Har ju självt tryckt in ett sådant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.