64 001 läst ·
405 svar
64k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
Jag tror säkert att vissa elintresserade lekmän skulle klara provet. Men som Glufs sa så kommer det säkert vara andra begränsningar som sätter käppar i hjulen. Tex krav på yrkesmässig verksamhet, praktiskt erfarenhet osv..
Jag förstår att det inte är lätt för er lekmän och även vissa i yrket att förstå om man inte har erfarenhet av de fackliga organisationerna, företagens organisationer men i synnerhet elsäkerhetsverket. Bara tanken på med dessa inblandade att en behörighet skulle "släppas fritt" så att vem som helst som bara har kunskaperna skulle få ut det är befängt. Som jag nämnde tidigare, elsäkerhetsverket vill förenkla sin översyn på de aktörer som finns samt branchen i stort och då räknar man inte in att ett gäng lekmän ska börja med hobbyverksamhet, abslout inte utan översyn av någon annan, dvs ingen ändring generellt mot vad det är nu kort och gott. Så hur ni än tolkar elsäkerhetsverkets skrifter så är det inte till någon fördel för den utan mångårig praktik i yrket.
Jag säger det igen, gå in på elsäkerhetsverkets sida och läs, titta först på den remiss som skickats in, titta sen på remissvaren från berörda inom branchen och dess förgreningar, läs sen det lagförslag som inlämnats och ni kommer att se att en förenkling för lekman att få behörighet är uteslutet. Sen om ni läser om detta omtalade prov så ser ni också att det handlar om folk i yrket som har svårt av någon anledning att få fram bevis på antingen utbildning och/eller praktiskt arbete, kan nog tänka mig att ens få göra det provet kommer att innebära att man har anställning på ett företag med behörig som kan garantera att kunskaperna som man fått genom ett antal års praktik uppfylls eller annat liknande, alltså, det är inte utformat så att lekman ska kunna sätta sig ner, göra provet, klara det och sen få en behörighet, kommer inte att hända så länge vi har ett verk inblandat samt ett förbund som SEF.
Jag säger det igen, gå in på elsäkerhetsverkets sida och läs, titta först på den remiss som skickats in, titta sen på remissvaren från berörda inom branchen och dess förgreningar, läs sen det lagförslag som inlämnats och ni kommer att se att en förenkling för lekman att få behörighet är uteslutet. Sen om ni läser om detta omtalade prov så ser ni också att det handlar om folk i yrket som har svårt av någon anledning att få fram bevis på antingen utbildning och/eller praktiskt arbete, kan nog tänka mig att ens få göra det provet kommer att innebära att man har anställning på ett företag med behörig som kan garantera att kunskaperna som man fått genom ett antal års praktik uppfylls eller annat liknande, alltså, det är inte utformat så att lekman ska kunna sätta sig ner, göra provet, klara det och sen få en behörighet, kommer inte att hända så länge vi har ett verk inblandat samt ett förbund som SEF.
Redigerat:
Så du tar gärna operation av någon som har kunskapen men ingen mångårig praktisk erfarenhet så att ev komplikationer kan stävjas innan det är försent?PST skrev:
Visst, säger säker du då, det finns väl alltid någon mer erfaren i närheten som kan hoppa in.
Precis så funkar det ju inom elbranchen också, den med kunskapen men inte praktiken (lärlingen, den icke fullbetalde) arbetar i symbios med någon mer erfaren, visst slarvas det ibland men det finns ju en ytterst ansvarig (den med behörigheten, jmf sjukhuschef). Så i jämförelse så skulle då en lekman som får ut en behörighet behöva gå hand i ahnd med fullbetald elektriker under minst fyra år (låter billigt när man ska renovera hemma) samt ha någon typ av godkännande av en ytterst ansvarig.....så....vad är skillnaden mot nuvarande?
För min del är det skit samma vem som får jobba med el och inte men jag säger bara, glöm er dröm.....en behörighet för lekman kommer aldrig att komma, ta anställning på elfirma så kan man säkert i framtiden komma åt denna mer "lättåtkommliga" behörighet.
I övrigt så får man som UTBILDAD elektriker ett certifikat från ECY och detta cert får man bara om man uppfyllt vissa kriterier.....så är man orolig över vedebörandes kompetens i grunden så fråga efter certet eller begär att denne jobbar med en som har ett under översyn.
Redigerat:
Jag kastar på lite bensin på brasan......PST skrev:Gör man provet så svårt att "den påläste lekmannen" inte har en chans att klara det, så kommer en stor del av "yrkesmännen" som idag jobbar som "elektriker" inte heller att klara av det....
Det enda raka är att hantera det hela på samma sätt som med körkort (A B C D E TAXI etc)!, teoretiska och praktiska prov med olika behörighetsnivåer helt oberoende av anställningsförhållanden... vem f-n skulle acceptera att bli opererad av en praktikant som bara är anställd på ett sjukhus där chefen är utbildad läkare ??
Har själv jobbat som serviceelektriker i flera år och jobbar nu med teknisk support i elbranchen sedan flera år.....och det är många elektriker som jag pratar med om dagarna som ALDRIG skulle få göra ett jobb hemma hos mej....inte ens det enklaste.....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Nu är vi på väg ner i skyttegravarna igen... Vi tjänar ingenting på att smutskasta lekmän och yrkesmän här. Att alla personer inom varje kategori inte motsvarar förväntningarna utan sticker ut antingen till det sämre eller bättre är inget nytt.
Jag tycker att denna tråd istället bör handla om möjligheterna för erfarna lekmän att få en (begränsad) behörighet. Det kanske inte möjligt som förslaget ser ut idag men det är ett steg på vägen. I det långa loppet kanske diskussionerna kring dessa frågor t.o.m leder till mindre "fulel".
Jag tycker att denna tråd istället bör handla om möjligheterna för erfarna lekmän att få en (begränsad) behörighet. Det kanske inte möjligt som förslaget ser ut idag men det är ett steg på vägen. I det långa loppet kanske diskussionerna kring dessa frågor t.o.m leder till mindre "fulel".
Du har utan tvekan helt rätt när det gäller Elsäk, EIO, SEF etc. Dom har INGET intresse av förändring och hade det inte varit för att EU pressar på så hade diskussionen aldrig ens kommit upp.Glufsglufs skrev:Jag förstår att det inte är lätt för er lekmän och även vissa i yrket att förstå om man inte har erfarenhet av de fackliga organisationerna, företagens organisationer men i synnerhet elsäkerhetsverket. Bara tanken på med dessa inblandade att en behörighet skulle "släppas fritt" så att vem som helst som bara har kunskaperna skulle få ut det är befängt..
MEN nu är det så att EU pressar på. Det SKALL vara fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna, och därför har regeringen tvingas agera. Det spelar därmed ingen roll hur mycket intressenterna spjärnar emot, kraven på dokumenterad erfarenhet kommer att försvinna.
Hur skulle man annars kunna hantera en 63-årig grekisk elektriker som skall göra ett jobb här? Att sätta upp krav på dokumentation som sedan måste verifieras är ju helt orimligt handelshinder när man inte begär samma sak av svenska yrkesmän. Lika orimligt är det att man inte skulle tillåta odokumenterade svenska lekmän att ta provet och få behörighet om utlänningar får göra det.
Det finns bara ett sätt. Tillåt alla medborgare i EU att göra provet och få ut behörighet.
Om det sedan är bra eller dåligt är en annan sak.
På något sätt kommer man ju garanterat att filtrera bort hempulare. Antingen att det kostar så pass att bara yrkesverksamma tycker att det är värt det, eller så någon form av krav på yrkesverksamhet. Registrerad elfirma eller liknande.
Sen är det väl inte helt omöjligt att det skulle komma i framtiden (finns ju i andra länder) någon form av "hempularlicens" (tex att man får göra elinstallationer upp t.om 25A i den bostad man är skriven på). Men den nya behörigheten som diskuteras nu är för elektriker/elinstallatörer och kommer som sagt inte vara aktuellt för lekmän.
Sen är det väl inte helt omöjligt att det skulle komma i framtiden (finns ju i andra länder) någon form av "hempularlicens" (tex att man får göra elinstallationer upp t.om 25A i den bostad man är skriven på). Men den nya behörigheten som diskuteras nu är för elektriker/elinstallatörer och kommer som sagt inte vara aktuellt för lekmän.
Förstå skillnaden mellan fri rörlighet gällande personer i yrket och lekman utan erfarenhet.....är du med? Ni är några som inte uppfattat den stora skillnaden.mycke_nu skrev:Du har utan tvekan helt rätt när det gäller Elsäk, EIO, SEF etc. Dom har INGET intresse av förändring och hade det inte varit för att EU pressar på så hade diskussionen aldrig ens kommit upp.
MEN nu är det så att EU pressar på. Det SKALL vara fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna, och därför har regeringen tvingas agera. Det spelar därmed ingen roll hur mycket intressenterna spjärnar emot, kraven på dokumenterad erfarenhet kommer att försvinna.
Hur skulle man annars kunna hantera en 63-årig grekisk elektriker som skall göra ett jobb här? Att sätta upp krav på dokumentation som sedan måste verifieras är ju helt orimligt handelshinder när man inte begär samma sak av svenska yrkesmän. Lika orimligt är det att man inte skulle tillåta odokumenterade svenska lekmän att ta provet och få behörighet om utlänningar får göra det.
Det finns bara ett sätt. Tillåt alla medborgare i EU att göra provet och få ut behörighet.
Om det sedan är bra eller dåligt är en annan sak.
Någon direkt smutskastning är det väl inte eller? Det tråden handlar om är ju att vissa tror att det är ett steg mot behörighet för hobbykopplande medans elsäkerhetsverkets förslag och skrivelser endast gäller personer i yrket och så kommer det även att förbli framöver.Bo.Siltberg skrev:Nu är vi på väg ner i skyttegravarna igen... Vi tjänar ingenting på att smutskasta lekmän och yrkesmän här. Att alla personer inom varje kategori inte motsvarar förväntningarna utan sticker ut antingen till det sämre eller bättre är inget nytt.
Jag har sagt det förut och säger det igen...elsäkerhetsverkets förslag på ändring för behörighet är ett steg för att förenkla deras egen översyn över de aktörer som finns, det finns inget som förenklar detta genom att ge möjlighet till behörighet till lekman med kunskap och ingen mångårig erfarenhet/anställning på firma i branschen/eget registrerat företag i branschen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jo det är vad jag vill mena så som det är framställt. Hur ska elsäkerhetsverket bevisa att det är en lekman och inte en arbetslös elektriker som vill göra provet?
En arbetslös elektriker är en arbetslös person med yrkesvana (troligen) sen hur många år det handlar om är ju en annan sak. En lekman är fortfarande inte en person med yrkesvanan.
Vad som verkligen inte verkar gå hem är just det här att det kommer krävas mångårig yrkesvana hur bra man än klarar av provet. Det är samma sak nu, man kan plugga in behörigheten teoretiskt, lära sig allt praktiskt genom skola, lärlingstid osv osv men man får likförbannat inte ut behörigheten om man inte har de år i yrket som krävs.
Man kan ha hur mycket kunskaper som helst men för att jobba självständigt så krävs också en viss del yrkesvana. Eftersom det är så kul att jämföra så kan vi ju återgå till det här med läkare. Skulle någon vilja bli opererad av en kirurg som har kunskapen och utbildningen men ingen yrkesvana och i operationsalen utan översyn av någon med vana? Skulle inte tro det och sjukhuschefen, landstinget osv skulle aldrig gå med på det. På samma sätt vill inte elsäkerhetsverket ha en massa personer med behörigheter utan yrkesvana och jobba på egen hand, det förenklar inte deras översyn, alltså det dom vill förenkla. Och sen kommer det som nämnts tidigare också säkert krävas att jobben utförs i ett registrerat bolag, då registrerat i rätt bransch.
Jag vet att många vill att förslagen från elsäkerhetsverket ska kunna ge behörighet till lekman men det är inte det som elsäkerhetsverket är ute efter och med SEF + de andra som inte gillar idén så kommer det gå ännu trögare att få fram ett nytt sytem.
Att göra provet för att "kompletera" obefintliga bevis för sin kunskap handlar om personer i branschen, de som också kan påvisa det ena eller det andra som visar att de jobbar/jobbat med el som yrke samt att man säkert måste visa att man gör sitt arbete i ett registrerat företag. Ett enklare system för utländska elektriker att jobba i sverige men också få ta konsekvenserna om man missbrukar behörigheten osv osv.
Sen kommer nog elsäkerhetsverket sätta kravet att den som vill göra provet ska bevisa sin fullkomlighet, inte att de själva ska bevisa om det är lekman eller inte, vi snackar nu om ett statligt verk.
Vad som verkligen inte verkar gå hem är just det här att det kommer krävas mångårig yrkesvana hur bra man än klarar av provet. Det är samma sak nu, man kan plugga in behörigheten teoretiskt, lära sig allt praktiskt genom skola, lärlingstid osv osv men man får likförbannat inte ut behörigheten om man inte har de år i yrket som krävs.
Man kan ha hur mycket kunskaper som helst men för att jobba självständigt så krävs också en viss del yrkesvana. Eftersom det är så kul att jämföra så kan vi ju återgå till det här med läkare. Skulle någon vilja bli opererad av en kirurg som har kunskapen och utbildningen men ingen yrkesvana och i operationsalen utan översyn av någon med vana? Skulle inte tro det och sjukhuschefen, landstinget osv skulle aldrig gå med på det. På samma sätt vill inte elsäkerhetsverket ha en massa personer med behörigheter utan yrkesvana och jobba på egen hand, det förenklar inte deras översyn, alltså det dom vill förenkla. Och sen kommer det som nämnts tidigare också säkert krävas att jobben utförs i ett registrerat bolag, då registrerat i rätt bransch.
Jag vet att många vill att förslagen från elsäkerhetsverket ska kunna ge behörighet till lekman men det är inte det som elsäkerhetsverket är ute efter och med SEF + de andra som inte gillar idén så kommer det gå ännu trögare att få fram ett nytt sytem.
Att göra provet för att "kompletera" obefintliga bevis för sin kunskap handlar om personer i branschen, de som också kan påvisa det ena eller det andra som visar att de jobbar/jobbat med el som yrke samt att man säkert måste visa att man gör sitt arbete i ett registrerat företag. Ett enklare system för utländska elektriker att jobba i sverige men också få ta konsekvenserna om man missbrukar behörigheten osv osv.
Sen kommer nog elsäkerhetsverket sätta kravet att den som vill göra provet ska bevisa sin fullkomlighet, inte att de själva ska bevisa om det är lekman eller inte, vi snackar nu om ett statligt verk.
Nu har jag läst lagförslaget en gång till och ingenstans hittar jag några krav eller formuleringar som pekar åt hållet att det skulle krävas yrkesverksamhet i någon form för att i framtiden få ut behörighet efter avlagt godkänt prov.
För arbete med högspänning (>1 kV) krävs dock dokumenterad praktik.
Om provet:
8 § Elinstallationsprov ska omfatta kontroll av teoretiska kunskaper och praktisk erfarenhet.
*En slumpmässig lekman torde inte klara ett prov som ska mäta "praktisk erfarenhet".
*Men lita på att provet kommer fokusera på kontroll före drifttagning, val av lämplig matriel, dimensionering osv. Inte att spika kabel snyggt eller lägga rör.
/Fotografen, f.d elektriker, numera statsanställd deltidsbyråkrat
[De förbannade asteriskerna har inte jag satt dit, systemet dräller ut dem av sig självt av någon för mig okänd anledning.]
För arbete med högspänning (>1 kV) krävs dock dokumenterad praktik.
Om provet:
8 § Elinstallationsprov ska omfatta kontroll av teoretiska kunskaper och praktisk erfarenhet.
*En slumpmässig lekman torde inte klara ett prov som ska mäta "praktisk erfarenhet".
*Men lita på att provet kommer fokusera på kontroll före drifttagning, val av lämplig matriel, dimensionering osv. Inte att spika kabel snyggt eller lägga rör.
/Fotografen, f.d elektriker, numera statsanställd deltidsbyråkrat
[De förbannade asteriskerna har inte jag satt dit, systemet dräller ut dem av sig självt av någon för mig okänd anledning.]
Redigerat:
Jag håller inte med och jag tycker du gör det väldigt enkelt för dig genom att dela in världen i elektriker och lekmän. Jag tror precis som du att den genomsnittlige mannen på gatan eller den glada hemmafixaren knappast kommer kunna, vilja eller en försöka skaffa sig en behörighet. Även om någon enstaka hemmafixande ingenjör, tekniker eller elnörd säker skulle fixa det är det inte det som är det väsentliga. Istället handlar det om andra yrkeskårer som idag inte får röra el men där någon form av elektrisk installation ingår i deras dagliga yrkesarbete. Om det genom ett kombinerat praktiskt och teoretisk prov blir möjligt för plattsättare att få tillstånda att själva lägga golvvärme är det fantastiskt bra för dem och för deras kunderna. Om en snickare kan få tillstånd att dra rör, ledningar och klamra kabel skulle det spara massor med tid. Listan med yrken med "installationsbehov" kan göras lång. När elektriska apparater blivit en så central del av alla samhällets funktioner är det inte längre rimligt skapa ett monopol för en enskild yrkesgrupp. Istället borde det öppnas upp för alla yrkeskårer och elsäkerhetsverkets uppgift borde vara att se till att detta kan göras på ett säkert och kontrollerbart sätt snarare än att slå vakt om ett hundra år gammal skråtänk.Glufsglufs skrev:
Länk till lagförslaget:*http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Rapporter/Behörighetsremiss3dec/lagforslag.pdf
"Frågor och svar", :http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Behörighet/Frågor.pdf
Vissa av frågorna och framförallt svaren är intressanta i sammanhanget.
"Frågor och svar", :http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Behörighet/Frågor.pdf
Vissa av frågorna och framförallt svaren är intressanta i sammanhanget.