45 792 läst ·
92 svar
46k läst
92 svar
Billig frekvensomriktare för att köra 3fas elmotor långsamt?
Jag planerar lite för ett poolbygge och skulle vilja ha möjligheten att köra poolpumpen (3fas 0,75kW) långsammare under vissa perioder för att minska elförbrukningen.
Finns det billiga (= <1000kr) frekvensomriktare för detta ändamål eller blir det alltid dyrt? Behövs inga finesser egentligen, vill bara kunna styra med tidur och då gå ner på förbestämt varvtal.
Finns det billiga (= <1000kr) frekvensomriktare för detta ändamål eller blir det alltid dyrt? Behövs inga finesser egentligen, vill bara kunna styra med tidur och då gå ner på förbestämt varvtal.
Värt att fundera på:
Poolen lär utgöra ett rätt rejält jordtag med avseende på åska. En rent mekanisk motor klarar nog enstaka överspänningsspikar då och då, men risken är kanske stor att åska tar en frekvensomriktare här, eller?
OBS; detta är alltså bara rena gissningar, jag har inte pysslat med just pooler men däremot sett åskskador på radio-tv-prylar och erfarenheten där är att vanligaste skadan är att åskan slår mellan elnät och jord eller mellan elnät och telenät.
En variant kanske är att ha två pumpar paralellt med varsin backventil och bara köra den klenare pumpen när du vill minska elförbrukningen?
Poolen lär utgöra ett rätt rejält jordtag med avseende på åska. En rent mekanisk motor klarar nog enstaka överspänningsspikar då och då, men risken är kanske stor att åska tar en frekvensomriktare här, eller?
OBS; detta är alltså bara rena gissningar, jag har inte pysslat med just pooler men däremot sett åskskador på radio-tv-prylar och erfarenheten där är att vanligaste skadan är att åskan slår mellan elnät och jord eller mellan elnät och telenät.
En variant kanske är att ha två pumpar paralellt med varsin backventil och bara köra den klenare pumpen när du vill minska elförbrukningen?
Riktare 0,75kW för under 1000 kr lär du få svårt att hitta annat än på tradera och ebay möjligtvis. Lägger du på 1000 :- till finns det, men då 1-fasmatade som gör att pumpmotorn måste vara D-kopplingsbar till 230V. 3-fasmatade är betydligt dyrare, troligtvis ytterligare 1kkr.
Ok, tack. Pumpen ska gå på 3-faser så någon enfasvariant är inte aktuellt. 3kkr är i mesta laget, nästan billigare att köpa pump med hög och lågfart från början...snaggletooth skrev:
Att risken för åskskador ökar med pool på tomten är en teori jag inte har budgeterat för i min poolkalkyl - jag hoppas du har helt fel....yxis skrev:Värt att fundera på:
Två pumpar är förstås teoretiskt möjligt men det blir dyrt eftersom lämpliga pumpar kostar mer än en frekvensriktare..... Alternativet är snarare att se till att man kan stänga av helt periodvis, men det finns goda skäl till att istället köra med reducerat effekt.
Förtydligande: En 1-fasmatad riktare ger fortfarande 3-fas ut men bara 230V, så motorn måste vara omkopplingsbar till 230V.
Står det något i stil med 230D/400Y på märkskylten så är det möjligt.

Står det något i stil med 230D/400Y på märkskylten så är det möjligt.

Hur ser det ut...går det inte byta till en 1-fas motor?
Jodå, man skulle kunna köra en enfasmotor, har inte köpt ännu, och detta kanske skulle kunna vara skälet till att göra det. Annars är det ju rätt behagligt med trefas och jämn belastning över faserna på en pryl som går nästan jämt.
Jo, så gör nog dom flesta men jag kommer ha system för automatisk dosering av kemikalier och uv-rening och ingen av dessa funkar speciellt bra utan flöde.....!
Det skulle fungera, men det vore bättre att periodvis kunna välja ett mycket lägre flöde för att spara lite ström...
Det skulle fungera, men det vore bättre att periodvis kunna välja ett mycket lägre flöde för att spara lite ström...
Har du inte köpt den ännu skulle jag köpt en 1-fas motor och använt en sån här...E-1360111... till halvfart och vx med en vanlig trappbrytare eller ur....