Hej, vet inte om jag söker efter fel produkt, men kan inte hitta en timer för fast montering. Hade tänkt mig en sådan i carporten, men kan inte hitta någon? Har sett massor av sådana på olika ställen jag jobbat på, stora klumpiga förstås, men nog borde det finnas några enkla och billiga likt dom vi sätter i vägguttaget = ( 2 för 39:-)
Någon som vet?

Jag tror det mer är nåt sånthär som efterfrågas:
http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=kopplingsur&page=1

eller sånthär:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162964465

De jag sett är för fast installation inomhus eller i elcentraler. Om du vill ha till motorvärmaruttag i carporten så får du nog dra en separat kabel till uttaget (eller extra tändfas i kabel du ändå drar ut för ev. lampor, uttag o.s.v.) och sätta timern inomhus.

Om du kan så sätt den gärna inne i själva huset och inte i garage, källare o.s.v. så kan du lätt slå på motorvärmaren när du är inne. Lyxvarianten är att kunna slå på när man ligger i sängen i sovrummet ;)

Annars finns det diverse timerlösningar till trådlöst fjärrstyrbara grejer också.

Jo, det är ju lite skillnad på en timer och ett kopplingsur...

Ja, kopplingsur är elektrikerspråk för det de flesta andra kallar timer, medan elektrikerspråkordet timer kallas väl kaffebryggartimer eller nåt sånt i vanligt språk.

Hört talas om nån som ställt in kopplingsuret på digitalboxen? :P;):cool:

Tack för input, jo det var inte lått att veta det rätta namnet på`n. ELJOS är nog så bra prylar, men priset ligger i överkant. Kan inte använda den som skall sitta i centralen, då jag hämtar ström från ett uttag, som även användes till annat. Jag provar nog den Classe har, till rimlig peng. Tycker det ser lite väl hemmagjort ut, att använda en enkel timer för utomhusbruk, och så en stickpropp på EKK`n som går ut till några LED lampor, kanske inte godkänt heller, med stickpropp på EKK?

Om uttaget har infälld ledning så går det ju att trä in en extra tråd. Svårare med utanpåliggande.

Stickpropp på EKK är absolut inte godkänt. I princip kan det kanske vara okej att sätta en "tvättmaskindosa" med dragavlastning och gå över till en kort snutt gummikabel med stickpropp, men det är ju inte precis seriöst.

Om det är LED-lampor som knappt drar nån ström kanske du istället skulle köra skymningsautomatik istället för timer?

Tänk på att den Clas Ohlson har troligtvis bara är till för inomhusbruk. Förutom fukttålighet o.s.v. så kan det kanske vara skillnad på hur mycket kyla den tål.

Ledaren i EKK:n kommer garanterat gå av om det används så länge.

//Patrik

Har det där "elbutik-uttaget" en riktig klocka eller är det en såndär jobbig där man måste ställa in att man vill att strömmen ska slås på om 7 timmar och 38 minuter?

Asgarvad skrev:
Här är ett motorvärmaruttag med kopplingsur för fast installation. finns också en variant med en kort sladd med stickpropp med eller utan JFB.
[länk]
Den skall kollas upp. Synd bara att den är blå

Den är säkert blå för att man inte ska ta fel och blanda ihop med det röda trefasuttaget för elbil-laddning...

:wow::x

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.