Hej..

Nu var det dags och byta central.
Tänkte höra med er angående tips så man inte väljer fel saker eller en för liten central.

Det sitter en gammal central där idag med 26st säkringar.. Som ser helt jävlig ut. Tror den gamla montören som gjort detta var en av dessa som uppfann mörkret:)

Tänkte köpa all material själv "elektrikern hade inget emot detta då han insåg att jag fick bättre priser än han själv"

Har hittils köpt in 4 polig jordfelsbrytare.. Men ska försöka få beställt säkringarna & skåp till veckan.

Alla 26 säkringar är i användning och har inte så mycket utrymme kvar för större effekt uttag utan att säkringen blir varm.

Källaren ska inredas nästa år så jag vill gärna ha nån extra säkring så det går att fördela uttagen,belysning,bastu,3-fas pump,VVB,LLVP på annat än sätt än idag (3x16A) för hela källaren.

Sedan har jag även monterat dit en LLVP på entreplan som behöver en egen säkring.

Hur många moduler kan det tänkas behövas utrymme till? 40st?

Hur många platser du behöver kan bara du säga, det är bara att räkna vad du har nu och vad du ev kommer att behöva i framtiden, du ska även ha plats för en huvudbrytare, och minst 2 st 4 pol JFB så att det inte blir svart i hela huset om du får ett jordfel, stift eller gaffelskenor behöver du också, samt dubbla nollskenor (och ev dubbla jordskenor. Och skippa dom billigaste fabrikaten, tänk på att livslängden på en central är minst 50 år och då spelar det knappast nån roll om man betalar några hundralappar till och får kvalitetsgrejer.
Och det är INTE bara priset som är skillnaden.

Jag skulle satt en 3- eller 4-radig Hager Gamma med 18 moduler i bredd

Rikard Ågren skrev:
Jag skulle satt en 3- eller 4-radig Hager Gamma med 18 moduler i bredd
Jag säger detsamma och lägger till att det ska vara plåt.

//Patrik

Ja, snåla inte med plats. 2-3 JFBer kan behövas. Och behovet av antalet grupper kan vara betydligt större än vad befintlig central tillät. Förr i tiden var det ganska snålt med grupper, typ en grupp per våningsplan. Du behöver inte köpa in fler dvärgar än vad som behövs idag - det går alltid att komplettera om det finns plats i centralen.

Sedan har vi kravet att "platsbyggda" centraler ska CE-märkas som diskuteras i regelryttartråden just nu. Det kan underlätta om kapsling och alla normkomponenter är av samma fabrikat.

Ett tips är att köpa in fler dvärgbrytare än vad som behövs för dagens behov. För då om man drar ut en ny grupp så kan man använda en av reserverna som då ser likadana ut som de övriga dvärgarna. Annars finns risken att den modellen utgått i framtiden alt. att det hamnar ett annat fabrikat i centralen.

//Patrik

Man ska ha min 10 % i reserv när man kopplat in alla grupper, samt gärna tomma reservplater.

Tack för alla svar..

elmont skrev:
Hur många platser du behöver kan bara du säga, det är bara att räkna vad du har nu och vad du ev kommer att behöva i framtiden, du ska även ha plats för en huvudbrytare, och minst 2 st 4 pol JFB så att det inte blir svart i hela huset om du får ett jordfel, stift eller gaffelskenor behöver du också, samt dubbla nollskenor (och ev dubbla jordskenor. Och skippa dom billigaste fabrikaten, tänk på att livslängden på en central är minst 50 år och då spelar det knappast nån roll om man betalar några hundralappar till och får kvalitetsgrejer.
Och det är INTE bara priset som är skillnaden.
Jag är inte ute efter nått billigt skit.. Ska ha Hager rätt igenom.. dom grejerna vet jag funkar. Men elektrikern har bara en mans företag så hans rabatter hos leverantören är inte så goa.. jag får själv 50-60% då mitt jobb handlar där för stora belopp årligen..

Elektrikern var inom en sväng idag. det blir 4 radig Hager skåp så man har hela fjärde raden för framtida inkopplingar som utebelysning och så vidare.. Men han var inte helt enig med att det skulle vara 2 jordfelsbrytare.. för om jordfelsbrytarn går så är det ju jordfel. bättre och ordna det. Skulle även komplettere centralen med åskskydd

Då har han fel angående JFB, har man två så kopplar den ena bort den delen som man har ett fel på medan andra "halvan" fungerar perfekt. Naturligtvis kommer du att fixa felet i alla fall för ingen vill väl ha halva huset fungerande.
Det är nästan så att man börjar tvivla på att det är en elektriker du har.

Den största anledningen till att sätta flera JFBer är nog att många apparater har en naturlig läckström, inte minst värmeanläggningar av olika slag. Dessa kan blir för mycket för en enda JFB. Dessutom är det bra att lägga allt utomhus på en JFB då det finns risk där med skarvsladdar i snön mm, medan allt känsligt som kyl läggs på en annan.

Bo.Siltberg skrev:
Den största anledningen till att sätta flera JFBer är nog att många apparater har en naturlig läckström, inte minst värmeanläggningar av olika slag. Dessa kan blir för mycket för en enda JFB. Dessutom är det bra att lägga allt utomhus på en JFB då det finns risk där med skarvsladdar i snön mm, medan allt känsligt som kyl läggs på en annan.
Ok.. då förstår jag... Han sa t.ex att t.ex LLVP är det vanligt att många vill ha utan JFB.. Men jag får helt enkelt bara köpa en till istället.. så får han koppla på bara:)

Du bestämmer, han kopplar d^_^b

Är det inte så det ska vara :)... dessa hantverkare.. dom får vara glada att man anlitar dom ;) ne men det är en lokal elektriker här ute i skogen.. vi är inte så många boende här.. ca 250st så han får anpassa sig efter kundes önskemål. hehe

Om du ska sätta in åskskydd, kolla så att du kan sätta "grovskydd" redan ute vid mätarskåpet. Att placera dessa i direkt i centralen kan medföra att åska orskar skador ändå. Tänk också på att montera skydd på tele, TV, vatten mm som kommer i huset och se till att dessa kommer in i huset så nära varandra som möjligt. Tror också att åskskydden kräver eget jordtag. Har för mig att elbolagen inte tillåter att åskskydd ansluts till "deras" PEN.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.