4 978 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Brytare på vanligt VU?
Är det tillåtet att ha vanliga vägguttag som matas via brytare? Måste dessa i så fall vara allpoliga eller går vanliga bra?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, det är tillåtet.
Ett exempel på hur man kan göra är att ha ett tvåvägsuttag med separat brunntändning, där en brun har fast fas medans det andra är styrd över brytare. Enpolig strömställare räcker.
Uttag på balkonger är det bra att ha brytare på. Där tycker jag att man bör sätta tvåpolig strömställare, utifall det t.ex. skulle komma fukt i uttaget och JFB bryter så är det lätt att bryta bort nollan.
Ett väldigt vanligt belysningsinstallationssätt vid undertak och infällda armaturer är att man sätter uttag ovanför undertak (som armaturer pluggas in i) som sedan är styrd över brytare.
//Patrik
Ett exempel på hur man kan göra är att ha ett tvåvägsuttag med separat brunntändning, där en brun har fast fas medans det andra är styrd över brytare. Enpolig strömställare räcker.
Uttag på balkonger är det bra att ha brytare på. Där tycker jag att man bör sätta tvåpolig strömställare, utifall det t.ex. skulle komma fukt i uttaget och JFB bryter så är det lätt att bryta bort nollan.
Ett väldigt vanligt belysningsinstallationssätt vid undertak och infällda armaturer är att man sätter uttag ovanför undertak (som armaturer pluggas in i) som sedan är styrd över brytare.
//Patrik
Oavsett vad man har för brytare till ett vägguttag så blir det "allpolig brytning", eftersom det enligt Elsäkerhetsverket och föreskrifterna är frivilligt att bryta nollan.Maxwells_Demon skrev:
Är man bara ute efter att en maskin inte ska kunna aktiveras så finns det ingen fördel med att bryta nollan.
Ska man pilla på de elektriska anslutningarna är det en fördel att bryta nollan eftersom man inte riskerar att lösa ut JFB, och dessutom kan nollan vara farlig om det blir glapp på den någonstans i anläggningen.
I föreskrifterna anses nollan vara "spänningsförande" men inte en "pol" i "allpolig".
/Hasse
Tack då vet jag!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Sågspånsisolerad vind kanske?
Den är också allpolig. Vill man vara säker så måste man specificera hur många poler brytaren ska ha. Att bryta nollan är som sagt frivilligt vid "allpolig" bytning.-MH- skrev:
Vill man bryta nollan för 3-fas måste man också fundera på om man behöver en brytare som garanterar att inte nollan bryts före faserna.
/Hasse
nollan är inte spänningsförande, men väl strömförande!
jag anser att man ska bryta nollan till saker utomhus, värmepumpar osv..
jag anser att man ska bryta nollan till saker utomhus, värmepumpar osv..
Klicka här för att svara