Vilken höjd vill man ha vägguttagen på?
För 10 år sedan vet jag att enligt svensk standard skulle dom sitta 30cm över golv.
Jag har alltid tyckt att det känns högt....vad tycker ni och i vilken höjd sätter proffsen vägguttagen?
Tacksam för hjälp nu, behöver veta tills imorgon!

Enligt min elektriker sitter de på 25 cm cc.

Jag brukar sätta dem på 22cm över spånskiva (ca 20cm över de flesta färdiga golv ). Det där har ändrats genom åren, allt mellan 15 och 30cm är vanligt förekommande.

Låter bra, känns som att jag skall sätta så att de sitter 20cm över färdigt golv!
Tackar!

Hur är det med dosorna till lysknapparna då? Jag sätter på 110 cm cc, vilket jag kommit fram till genom att göra "självtest". Jag står bakom väggen och sträcker in handen och låtsas tända. Låter helt idiotiskt, men jag hamnar på 110 cm cc varje gång! Måste vara den perfekta höjen :D

Haha, kul där med självtestet!
Ja det var intressant och det behöver jag ju också veta!

Jag har för mig att de ska sitta på 1meter???

Stämmer detta ni som vet?

Standard är i dag 20 cm ög vägguttag 100cm ög brytare

elmont
Tack, då sätter jag de i den höjden!

(Jag har A-behörighet men jobbar inte som elektriker..är ändå lite pinsamt att behöva fråga)

Termostater och dyl som du inte pillar på så ofta kan med fördel sättas på 150, lättare att läsa av och smidigt att manövrera även i axelhöjd. Vidare tycker jag det är a och o att B-dosor sitter i lod med A-dosor och på samma höjd överallt.

Redigerat:
Som amatör på elsidan måste jag fråga: vad är A-, respektive B-dosor?

jag har satt 1.40 och 40cm övetr golv.. vill ju inte behöva krypa för att sätta i en kontakt. Och brytaren sitter bra lkte högre upp enligt mig.

Jag undrar också lite om det..
A dosar antar jag är apparatdosor, de för apparater som brytare och vägguttag.

Sedan finns ju kopplingsdosor, de kan vara av större diameter, 80mm. Är dessa B-dosor?

Ja absolut, kopplingsdodor skall sitta i samma höjd, och gärna lod över apparatdosor.

Vilket avstånd från tak sätter ni kopplingsdosor?

Hur gör ni när det skall sitta flera kopplingsdosor i rad?
De går ju att sammankoppla, men då passar väl inte doslocken?

A-dosor (apparatdosor med cc60mm) passar i 70mm-hål och B-dosor (kopplingsdosa med cc67mm) i 80-hål.

Snyggast är centrerat mellan taklist och dörr/fönsterfoder. Har du öppet till nock utgår du i så fall från den lägsta takhöjden.

Och glöm inte att svagströmsinstallationer görs lämpligen i stjärnnät.

Redigerat:
Tackar, då lärde man sig något nytt idag igen!

kopplingsdosor 20 cm från tak och B-dosor var en typ av kopplingsdosor utförda i tunn plåt dom var anpassade till B-rör även dom av tunn plåt med "tjärat papper" på innsidan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.