Jättebra med det här inlägget, även om jag känner att en del grejer är "över huvudet" på mig som inte kan elektricitet... Nu när vi ska bygga sprillans nytt så ska jag ta till mig en del av era kommentarer och prata med elektrikern om det i god tid. Till exempel att i vissa rum kan det vara bra att ha väggkontakterna i arbetshöjd, och att vi vill ha våra väggkontakter cirka 20 cm från golvet - men framför allt det supersmarta tipset att sätta en väggkontakt i direkt anslutning till fönstren (åtminstone i de fönster där man tror sig vilja ha mysbelysning eller adventsljusstakar). Tack för massor av nyttiga kom-ihåg!

En fråga också: får man ha vanligt vägguttag i badrummet så att man kan ladda sin eltandborste där? I vårt hus (byggt 1985) finns bara för rakapparater, så vi måste ladda eltandborsten i vårt sovrum, vilket ser urfult ut och är otroligt irriterande (och slabbigt!).

I nybygda hus är det inga problem med uttag i badrum, men det är lite resterektioner på placering så ta även upp det med er elektriker i god tid

Jo ett bra tips är att dra till ett uttag inne i ett skåp nånstans. Så kan man gömma undan laddare till tandborste/rakapparat osv där. Vi har satt ibland i skåpet under handfatet och ibland i högskåp vid sidan av handfatet.. rätt smidigt! Om man sätter uttag under handfatet kan man ställa tandborstladdaren på handfatet och dra ner kabeln, så har jag de.. perfekt :)

Många badrumsskåp har vägguttag, dock oftast enkla

Rrrrr skrev:
Jo ett bra tips är att dra till ett uttag inne i ett skåp nånstans. Så kan man gömma undan laddare till tandborste/rakapparat osv där. Vi har satt ibland i skåpet under handfatet och ibland i högskåp vid sidan av handfatet.. rätt smidigt! Om man sätter uttag under handfatet kan man ställa tandborstladdaren på handfatet och dra ner kabeln, så har jag de.. perfekt :)
Jag skulle inte göra så. Även om det skulle fungera bra för mig kan jag tänka mig att någon i min omgivning (t.ex. barn) eller nästa ägare av huset stoppar in någon pryl för laddning i skåpet som blir bortglömd och inklämd och täckt av allehanda prylar. Eller lägger in hårtorken utan att dra ur sladden. Det känns som en brandrisk man vill undvika.

PGE skrev:
Jag har kontakterna 15 cm ög och brytarna 110 ög. Jag har även kombinerade brytare och uttag (Sitter i samma ram), detta är väldigt smidigt om man skall stryka eller dammsuga.
15 cm är lite lågt om man får för sig att ha allmogegolvsocklar. Det blir trist att behöva karva ur för varje uttag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.