25 102 läst ·
11 svar
25k läst
11 svar
1-polig brytare VS 2-polig
OK! mer som en framtida tidsbesparare om man får fel i sin anläggning alltså. Tack! Fasiken sånt här lär man sig inte när man bara håller på med HSP. Jag håller mest på med spänningar runt 200kV-400kV. Lite installation i reläfält o så.
Tvåpoliga brytare har i regel läges-indikering också. Så känns mera seriöst att sätta till maskiner osv. Och vissa produkter kräver, enligt dess installationsbeskrivning, 2-polig brytare. Då måste man sätta de.
Inte bara tidsbesparing, ibland helt nödvändigt. Grannens hus hade enpolig brytning till utebelysningen samt en JFB till hela kåken. Och självklart började det strula med utebelysningen klockan elva på kvällen i ösregn. Hade han haft tvåpolig brytning hade han bara kunnat släcka dem och ringt elektrikern nästa dag, nu fick jag stå där mitt i natten och koppla bort utelyset så att han kunde få ström igen.JLK72 skrev:
jag har aldrig råkat ut för att det blir så att det inte går att återställa JFB efter man brutit strömmen och med det menar jag enbart fasen.
ofta så har det hänt att skarven på motorvärmarkabeln har legat på marken och så har saltslasket på bilen smält och runnit fram till kontakten och löst ut JFB, så när man vaknar på morgonen så har man mörkt i huset..
då har jag bara stängt av den gruppen som m-värmaren var kopplad på och återställt JFB, inga prob's.
numer har jag parkering vid garaget och ett motorvärmaruttag på stolpe matad från gargecentralen där jag har egen JFB till det uttaget., så det blir bara kallt i bilen och inte hela huset/garaget ifall jag glömde sladden på marken.
ofta så har det hänt att skarven på motorvärmarkabeln har legat på marken och så har saltslasket på bilen smält och runnit fram till kontakten och löst ut JFB, så när man vaknar på morgonen så har man mörkt i huset..
då har jag bara stängt av den gruppen som m-värmaren var kopplad på och återställt JFB, inga prob's.
numer har jag parkering vid garaget och ett motorvärmaruttag på stolpe matad från gargecentralen där jag har egen JFB till det uttaget., så det blir bara kallt i bilen och inte hela huset/garaget ifall jag glömde sladden på marken.
Har man tillräckligt liten potentialskillnad mellan nolla och jord så fungerar ju det naturligtvis. Dock är det ju ganska vanligt att man har just det och då bryter JFB om det är kortis mellan nolla och jord. Men även om det inte är så så kanske man inte vill vara tvungen att bryta den gruppen.
Jag har då aldrig varit med om en jordfelsbrytare som inte löser om nollan och jorden kommer i kontakt med varandra. Det skulle i så fall kanske vara om man inte har några förbrukningar alls inkopplade, men så fort något kopplas in löser jordfelsbrytaren.
Nollan leder ström till jord via jordfelsbrytaren. Om du kopplar in en parallell ledning till jord (vilket du gör om du kopplar ihop nolla och jord) kommer en andel av strömmen (hälften, om jorden och neutralledaren har exakt samma impedans) att gå genom skyddsledaren. Jordfelsbrytaren bryter omedelbart eftersom summaströmmen inte längre är noll, utan en viss ström har tagit en annan väg.
Nollan leder ström till jord via jordfelsbrytaren. Om du kopplar in en parallell ledning till jord (vilket du gör om du kopplar ihop nolla och jord) kommer en andel av strömmen (hälften, om jorden och neutralledaren har exakt samma impedans) att gå genom skyddsledaren. Jordfelsbrytaren bryter omedelbart eftersom summaströmmen inte längre är noll, utan en viss ström har tagit en annan väg.
jodå, men hur ofta är det ren kortis mellan jord&nolla? oftast är det ju vatten som orsakar krypströmmar mellan fas och jordat hölje, då räcker det att bara bryta strömmen.
men jag säger ju inte att 2-p brytare är till nån nackdel, däremot fördyrar det installationen något.
men jag säger ju inte att 2-p brytare är till nån nackdel, däremot fördyrar det installationen något.
Jo, man sätter det ju så klart inte överallt. Men just till utomhusuttag och utebelysning tycker jag det är vettigt, det blir ju inte så många. Sen finns det ju de som inte förstår poängen riktigt. Jag hade bett elektrikern om tvåpoliga brytare när vi byggde vårt hus och de satt mycket riktigt där. Dock fick jag just problem med ett fel som inte gick att lösa (temporärt) med att aslå av den brytaren. Öppnade och såg att den kära elektrikern inte hade kopplat nollan genom brytaren alls, utan bara fasen. Nollan gick inte ens genom den dosan..
Förutom den givna fördelen att kunna isolera jordfel, så gillar jag 2-poliga brytare till värmepumpar mm för att det garanterat inte finns någon spänning till apparaten jag arbetar med oavsett:
- Om det finns vagabonderande strömmar
- Om fas och nolla är förväxlade någonstans
- Om nollan lossnat i centralen
Dessutom minskar risken för skumma fenomen när man börjar mäta. Ingen ström går bakvägen via nollan till jord etc.
Sedan har jag råkat ut för att tvåpoliga bytar inte brutit alls :eek: (det finns en gammal tråd om denna "near-death experience"), så bryt även i centralen och verifiera alltid spänningslöshet med spänningsprovare. Jag använder alltid numera två olika provare. Varje gång.
- Om det finns vagabonderande strömmar
- Om fas och nolla är förväxlade någonstans
- Om nollan lossnat i centralen
Dessutom minskar risken för skumma fenomen när man börjar mäta. Ingen ström går bakvägen via nollan till jord etc.
Sedan har jag råkat ut för att tvåpoliga bytar inte brutit alls :eek: (det finns en gammal tråd om denna "near-death experience"), så bryt även i centralen och verifiera alltid spänningslöshet med spänningsprovare. Jag använder alltid numera två olika provare. Varje gång.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Borde inte en tvåpolig brytare ha en högre brytförmåga också?
eller får man liksom två lika svårsläcka lysbågar isf en som i en enpolig brytare?
eller får man liksom två lika svårsläcka lysbågar isf en som i en enpolig brytare?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden